Jump to content
Annons

Internt ljudkort, vilket skall jag välja?


Sprunk

Recommended Posts

Hej, jag är väldigt dålig på att avgöra vad som är bra och dåligt i en dator, men något jag vet är att det interna ljudkort jag har nu till min dator är värdelöst! Det heter Realtek och och är skräp, för vilken mikrofon jag än köper så hör folk mig endå inte när jag pratar, det skall tydligen låta som om jag pratar i en burk.

Jag har letat på internet och har kollat in två kort som jag kan tänka mig köpa. Jag antar att Audigy RX är relativt bättre än den andra Fx, eller?

Creative SB Audigy Fx

https://www.komplett.se/product/833259/datorutrustning/ljudkort/creative-sb-audigy-fx-ljudkor#

Creative SB Audigy RX

https://www.komplett.se/product/833255/datorutrustning/ljudkort/creative-sb-audigy-rx-ljudkort#

Om ni har bra ljudkort som ni testat själva upp till 1000kr får ni gärna dela med er om ett annat bra... Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Creative SoundBlaster är inte så speciellt bättre än Realteks chipset...

Har du något annat syfte med ljudkortet än att ringa över nätet? Eftersom du vänder dig till ett forum för musiker, musikproducenter och tekniker tänker jag...

Om syftet bara är konsumentbruk, lyssna på musik och koppla in en mik för att prata över Skype finns det bättre lösningar.

Förklara närmare så vet vi om vi ska rekommendera en sångmikrofon och professionellt ljudkort eller ett konsumentljudkort med ut- och ingångar för enklare datormikrofon alternativt headset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte köpa ett keyboard, och gärna kunna koppla in min elgitarr i ett ljudkort, men då tänkte jag köpa ett externt. Har du råd på ett externt jag kan köpa istället? Vad gör skillnaden egentligen? Jag tänkte nämligen att det krävs ett bra internt ljudkort för att ett externt ska funka bra, men det kanske är fel. Och vad gör en firewire?

Redigerat av Sprunk
Link to comment
Dela på andra sajter

Köper du ett externt ljudkort används det istället för det interna. Det behövs alltså inget internt ljudkort för att ett externt ska fungera. Det påverkar inget så det spelar ingen roll om din dator har ett dedikerat ljudkort, integrerade ljudkretsar på moderkortet eller inget internt ljud överhuvudtaget.

Firewire är ett protokoll för att skicka datar, t ex mellan externt (Firewire-anslutet) ljudkort och dator med Firewire-port.

Numera ger USB-anslutna ljudkort lika bra resultat och Firewire har försvunnit från de flesta nya datorer.

Ska du koppla in en elgitarr vill du ha ett externt ljudkort med instrumentingång. Ska du spela in midi-signaler från din keyboard kan antingen ha midi-portar på ljudkortet eller så har du en klaviatur som även den ansluts till datorn med USB-kabel.

Vilken typ av mikrofon har du använt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar, grymt nu kan man lägga ner mer pengar på ett externt ljudkort istället. Mikrofonen jag använder har fått bra kritik trotts sitt billiga pris, den heter Zalman och skall sitta på min hörlurars sladd. Trots detta måste jag hålla den en decimeter från munnen för att någon skall höra mig. Denna mikrofon är endast för Skype och dylikt, kommer så smårningom köpa en bra mikrofon som passar det ljudkort jag kommer köpa.

Jag tittade på ett ljudkort från Steinberg tidigare som hette UR12, undrar bara hur stor skillnaden skulle vara mellan ett på 1000kr och ett på 2000 kronor. Hur vet jag om ett ljudkort är bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en datormikrofon från Zalman gör det ingen skillnad om ditt ljudkort är i prisklassen 1000 kr eller 10 000 kr.

Där har du en svag länk. Den mikrofonen är gjord för att sitta i en mikingång på ett konsumentljudkort.

Ja, avståndet mellan mun och mikrofon kan göra jättestor skillnad. Har du den på längre avstånd måste signalen förstärkas.

När Skype komprimerar ljudet behövs en stark signal för filtrera/dämpa bakgrundsbrus.

Är signalen låg kommer det att bli gurgligt och burkigt.

Mikrofonen på avstånd och förstärkt signal innebär att både din röst och bakgrundsbrus höjs rejält. Det är också större risk för rundgång när mikrofonen fångar upp ljudet från dina högtalare och ljud från rummet i övrigt.

Steinberg UR12 är avsett för professionella mikrofoner. Där kan du plugga in din gitarr, men Zalmans headsetkabel med mikrofon... nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tittat något i ljudkortspanelen (om du nu kör Realteks mjukvara eller förlitar dig på Windows kontrollrattar) om signalen från mikrofonen är tillräckligt stark? Har du aktiverat någon förstärkning?

Om du vill hålla dig till Zalman-kabeln tycker jag att du kan hålla dig till Realtek-chipet och se till att det blir ordentligt inställt istället. För med svag signal gör Realtek eller Soundblaster ännu mindre skillnad. Dessutom sparar du lite pengar att ha till det externa ljudkortet i framtiden när du vill ha en hemstudio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder Realteks mjukvara, ja. Tänkte kolla om jag har senaste drivrutinerna till programmet.

Min inspelningsvolym är på högsta inställningen, det står även +30.0dB vid sidan av. Sedan kan jag ändra på ett alternativ som heter uppspelningsvolym inne på mikrofoninställningarna, den är på lägsta och jag har inte ändrat på den tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du Komma i gång på ett Sjyst sätt..RME Korten kan du få för en billigare Penning på Blocket Beror om du har Pci Eller Pci E i datorn .. Riktigt Stabila Fina Ljudkort..Läste inte Hela Tråden.. Men Rekommenderar Dessa Kort För bra låg Latezy inspelning av musik.. Kika på det.Sedan en bra vid inspelning i hemma miljö.Går det bra med en. Shure sm 57..Rock on ore Pop on ..

Mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...