Jump to content
Annons

Enkät till en app som gör låtidéen i ditt huvud till verklighet.


Herminator

Recommended Posts

Jag brukar spela in mig själv på mobilen när jag nynnar på låtidéer. Det borde finnas en app som gör dessa idéer till en låt.

Jag har pratat med några andra musiker om detta, och de älskar idén.

Jag vill göra appen till verklighet, så nu behöver jag bara veta om andra delar samma problem.

Så snälla svara på min enkät, det tar bara 2 minuter, och visar ni intresse kommer jag definitivt göra detta till verklighet. Tack på förhand!

https://musician-i-n...m.com/to/mhWJIZ

Redigerat av Herminator
Justerade några stavfel och tog bort onödig formatering. /mod
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag brukar spela in mig själv på mobilen när jag nynnar på låtidéer. Det borde finnas en app som jag dessa idéer till en låt.

Jag har pratat med några andra musiker om detta, och de älskar idén.

Jag vill göra appen till verklighet, så nu behöver jag bara veta om andra delar samma problem.

Så snälla svara på min enkät, det tar bara 2 minuter, och visar ni intresse kommer jag definitivt göra detta till verklighet. Tack på förhand!

Ja, det där var ju lätt obegripligt. En "vad menar jag egentligen" app torde vara mer nödvändig.

En app som gör dina idéer till en låt? Att spela in sina idéer på mobilen gör du ju redan, så även jag i den mån idéerna finns. Finns ju en hel uppsjö av inspelningsappar där ute, men att den skulle göra en låt av idén?

En inspelningsapp med flera kanaler?. Vilken idé har du diskuterat med andra musiker? Slutligen vilket problem skulle denna förmodat fantastiska app lösa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Spännande idé! Det har väl funnits en del appar i den riktningen innan, t ex Band In A Box, där det väl räckte att skriva in vilka ackord låten innehåll, sen välja stil och sen få en färdig kompbakgrund.

Samtidigt har jag en, möjligen lite "gubbig", tanke om att det kanske inte enbart är bra att få för mycket färdigt direkt; Tycker själv att en ofta får många idéer under arbetets gång, även om det handlar om att sitta och programmera in t ex basgångar och piano/keyboardkomp och sånt. Och att min okunskap i hur en egentligen spelar dessa instrument ändå skapar någon slags personlig touch på musiken. Om det nu är till ens fördel... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det där var ju lätt obegripligt. En "vad menar jag egentligen" app torde vara mer nödvändig.

En app som gör dina idéer till en låt? Att spela in sina idéer på mobilen gör du ju redan, så även jag i den mån idéerna finns. Finns ju en hel uppsjö av inspelningsappar där ute, men att den skulle göra en låt av idén?

En inspelningsapp med flera kanaler?. Vilken idé har du diskuterat med andra musiker? Slutligen vilket problem skulle denna förmodat fantastiska app lösa?

Kul att du är så uppmuntrande 🙂

Själv ser jag framför mig hur en t ex nynnar in en (eller kanske tre, typ vers, brygga och ref) till ett klick. Sen väljer du stil (rock, pop, edm, dansband o s v) och så analyserar appen melodislingan, slänger på ackord, skapar basgångar, trumkomp, o s v, och så kanske du kan exportera det som en multikanals midi-fil.

Det hade ju varit väldigt praktiskt många gånger, och sannolikt helt genomförbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv ser jag framför mig hur en t ex nynnar in en (eller kanske tre, typ vers, brygga och ref) till ett klick. Sen väljer du stil (rock, pop, edm, dansband o s v) och så analyserar appen melodislingan, slänger på ackord, skapar basgångar, trumkomp, o s v, och så kanske du kan exportera det som en multikanals midi-fil.

Det hade ju varit väldigt praktiskt många gånger, och sannolikt helt genomförbart.

Jäpp, men jag skulle gärna ha något som funkar på en vanlig dator också. Inte bara en app för telefoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och att min okunskap i hur en egentligen spelar dessa instrument ändå skapar någon slags personlig touch på musiken. Om det nu är till ens fördel... 🙂

Ja, det är väl lite så min tanke också går. Blir det speciellt "personligt" med förprogrammerade parametrar i en app som kompositör? Många användare på samma app torde få liknande resultat. Givetvis behöver man ju inte följa appens ev. förslag slaviskt men vart tar konstnärligheten vägen?

"Åh, vilken bra låt du gjort!"

"Äh, inte är det jag, det är egentligen appen här som..."

Är dock medveten om att jag måhända tänker lite gammaldags eller bakåtsträvande vad gäller datoriserat låtskrivande/text författande. 😎

Kul att du är så uppmuntrande 🙂

Min initiala förvirring berodde (och kanske fortfarande) på att jag inte förstod vad TS menade. ☺️

Vad betyder "Det borde finnas en app som jag dessa idéer till en låt."?

Tolkar det som gör och då hänger jag med. Frågan då blir vad detta "gör" innebär. En komplett låt eller någon slags struktur bara?

Eller:

"Jag vill göra appen till verklighet, så nu behöver jag bara veta om andra delar samma problem."

Vilket problem åsyftas? Att appen inte finns? Att det är ett problem att man inte kan komponera själv?

Kanske skulle en sådan app fungera bättre till viss sorts musik bättre än annan? Mer elektronisk musik än annan mer traditionellt "analog" sådan. Kan en och samma app komponera ett operastycke, hårdrock, jazz, techno, country eller gammetjo om ni förstår?

Det kräver en hel del i så fall..? Eller tänker jag enkelspårigt här? Känns så här initialt att en sådan app/program skulle bygga på musikaliska klyschor för att inte bli alltför komplicerad, men jag kan givetvis ha fel.

Det har hänt förut. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för många svar. Ser ut som många frågor har väckts, ska försöka förklara så bra jag kan!

Tanken är helt enkelt att göra en enkel-att-använda app med voice --> midi. Det ska även vara en DAW så att du kan få dina idéer att låta bra på endast några minuter. Självklart ska du också kunna gå in djupare i produceringen och göra det till något mer personligt.

Vill inte avslöja för mycket än så länge, men håll gärna utkik!

Link to comment
Dela på andra sajter

En vanlig Sound-To-MIDI-translator alltså? Det är inte precis brist på såna, men i de flesta fall så är största problemet att de flesta sjunger ganska falskt, och det därför sällan blir i praktiken som de tänkte sig i huvudet. Är det då något som är medtaget i ekvationen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite som imitone i app-format med fler kanaler m.a.o?

http://imitone.com/

En vanlig Sound-To-MIDI-translator alltså? Det är inte precis brist på såna, men i de flesta fall så är största problemet att de flesta sjunger ganska falskt, och det därför sällan blir i praktiken som de tänkte sig i huvudet. Är det då något som är medtaget i ekvationen?

Det enda som kommer vara likadant som imitone är sound-to-midi. Imitone är ju bara ett plugin, så att spela in med endast imitone är ju omöjligt, du behöver en daw eller liknande för att få ner idéerna.

Min idé är att göra en app där du kan få ut en komplett produkt utifrån din idé, utan att behöva lämna appen eller använda någon annan app.

Den ska vara för musiker, du behöver inte ha en fin röst för att kunna träffa rätt toner. En pianoroll ska självklart finnas där du kan pilla rätt på tonerna sedan också. Du ska kunna välja att ha "autotune" eller ej när du spelar in också, så att tonerna "snapar" till den exakta pitchen där de ska vara.

Redigerat av Herminator
Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken är att göra en app först. Om intresset finns har jag även idéer om hur det ska göras på datorn också. Det självklart vara lätt att jobba på samma projekt på flera olika enheter.

För mig är iden att snabbt och enkelt komma igång med ett projekt intressant. Skulle man kunna vissla eller nynna in gitarrkomp mm också?

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är iden att snabbt och enkelt komma igång med ett projekt intressant. Skulle man kunna vissla eller nynna in gitarrkomp mm också?

Det är här det krångliga kommer in; det är svårt att nynna/vissla ackord och många av de som kommer att använda appen kanske inte vet hur ackord fungerar. Det finns självklart flera sätt att komma runt detta.

1. Appen kommer att kunna ge dig ackord- och kompförslag för ett enkelt och snabbt resultat.

2. Du väljer ackorden själv i en lista.

3. Du sjunger själv in ackorden, ton efter ton.

4. Du trycker in ackorden själv i pianorollen.

Är tacksam för tips, detta är trots allt en app för er!

Redigerat av Herminator
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig skulle det räcka med typ Imitone men i appformat. Man väljer först instrument. Sen nynnar man på.

Appen analyserar och autokorrigerar tonarten och förslår trumkomp.

Det räcker om man kan göra två pålägg i nya kanaler.

Instrumenten kan vara ganska begränsade. Vore skönt med ett metallriff ljud, så man kunde ställa sig i ett hörn i tunnelbanan och . . .Dänä-Da-Da-Dä-dangadä-dang

Och det lät som Hetfied direkt och inte som den idiot man egentligen är

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Idén är ju fin, men det är knappast någon lätt sak att programmera och designa. Vet inte heller hur stor marknaden för en sådan app skulle vara, eftersom idén med appar ofta är att de är billiga och säljer i stora mängder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte använda en sån app för att göra en komplett låt utan för att få ett skal kring mina skisser innan jag bryter ner det och gör allt från början själv.

Jag fyllde i enkäten, men lämnade inget email-adress. Är lite trött på spambots 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle inte använda en sån app för att göra en komplett låt utan för att få ett skal kring mina skisser innan jag bryter ner det och gör allt från början själv.

Jag fyllde i enkäten, men lämnade inget email-adress. Är lite trött på spambots 😛

På det här sättet ska du självklart också kunna använda appen. Skönt att höra idéer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...