Jump to content
Sign in to follow this  
punchline82

Ska man ha några effekter på masterspåret innan mastringen ?

Recommended Posts

När låten är färdiginspelad och mixad ska man då lägga några effekter/pluggar på masterkanalen innan man exporterar den för mastring ?

Eller ska man lämna master kanalen tom så gör man resten i mastring programmet ?

Hur gör ni ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Gör det som låter bra!

Det finns inga stenhårda regler när det kommer till stereobussen. Generellt skulle jag säga att om man inte VET att man vill ha något speciellt på masterbussen så bör man låta bli, men det är t.ex. inte ovanligt att slänga på en busskompressor och mixa "genom" den. Tumregel kan vara att då mixa med busskompressorn på, och inte lägga på den i efterhand.

Men i slutändan spelar det ingen roll, så länge du gillar hur det låter. Mastrar du själv eller ska det skickas iväg för mastring hos någon annan? Skickar du iväg det så kan det vara en god idé att prata med ansvarig mastringtekniker innan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du ska skicka iväg den externt så är det väl bättre att inte ha något alls på masterbussen/stereobussen för att dra nytta av andras input och få valuta för pengarna. Alternativet är som redan sagt att mixa genom en busskompressor, och det finns de som både är för och emot den skolan. Ska du göra det själv så kan det vara skönt rent workflow-mässigt att bestämma att "nu är mixen klar" innan du exporterar den till en mastersession så att det inte blir ett fnattande i evighet på masterbussen i mixprojektet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hur mixar jag genom en busscompressor ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kör alltid med min hårdvarukompressor och hårdvarueq på redan när jag börjar mixa, annars kommer ju den förändra allt om du lägger på den i slutet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har grejer som ger ett visst sound som du vill ha hade jag tagit med det.

Det är klart att om du mixat genom en EQ och kompressor på mastern under "hela tiden" bör du kanske ha med dessa, i alla fall EQ.

Edited by laban1

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ?

Jo helt klart. Ha allt du vill utom limiter på mastern om du inte ska mastra själv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo helt klart. Ha allt du vill utom limiter på mastern om du inte ska mastra själv.

och om jag ska mastar själv då ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag tänkte mest på volymen. är det inte bättre att höja volymen till nollan i mastringen ?

Följ inte normen. Följ K-Systemet (K-14 eller K-20) eller EBU R128 för en framtid utan örontröttande audio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som inlägg #14 redan påpekat är hyperpressade alster passé anno 2015, med inträdet av gängse medias stipulerade riktlinjer för vad de nu kommer att göra med filerna de tar emot:

http://productionadvice.co.uk/youtube-loudness/

Bestäm dig för när du ska börja behandla stereofilen och sluta mixa. Graham säger det rätt bra här också faktiskt:

http://therecordingrevolution.com/2012/08/17/should-you-master-while-you-mix/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har något på masterbussen som är viktigt för soundet på mixen ska du behålla det. Men den som mastrar blir nog glad om det finns lite marginaler att jobba med.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle lämna mastern helt tom och i relativt låg volym, exportera allt och sedan börja mixtra med den. Det jag sedan gör med den exporterade låten är att jag kör lätt kompression, och även lägger på Tape Saturation men också väldigt lätt. På mitt förra projekt tror jag endast 7% av min Tape Saturation plugin var inmixad. Till sist fixar jag volymen så den kommer så nära 0 dB som möjligt. Men man borde ju generellt sätt undvika effekter på masterkanalen som gör märkbar skillnad, förutom plugins som enbart ökar volymen utan att lägga på distortion osv. För mig är kompressorn på masterbussen mer som en ''final touch' och man hör skillnaden om man lyssnar väldigt noga, men det är en väldigt liten skillnad. Mer än så brukar för mig försämra mixen. Men om något låter bra, kör på det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har en effekter på masterkanalen som gör att mixen låter mer som en tänkt sig är det väl gott så? Det viktiga, om en ska anlita en extern mastrare, är att det finns nivåmarginal kvar.

Att exportera filen innan en mastrar (om en mastrar själv) är i princip bara till nytta om en ska mastra för t ex en skiva, och behöver matcha t ex volym på flera låtar. Annars går det så klart lika bra att mastra direkt på masterregeln.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.