Jump to content
Annons

Spela in osäker sångare som hela tiden kollar text osv...?


red_house_painter

Recommended Posts

Säkert många som jobbar med det här hela tiden och även jag...

Många gånger har man kunnat jobba helt befriat med en sångare som kan sjunga framför mick där man kan byta mellan mickar osv för att få fram den karaktär man är ute efter. Men sen finns de dom som inte riktigt har teknik eller "minne" för att komma ihåg text osv. Så jag undrar lite hur folk gör om man nu inte har (eller är) röstcoach vid sidan av eller har tid att jobba på sångteknik vid inspelning.

Jag har ett fall just nu som inte riktigt har sångtekniken (men sjunger hyfsat tonrätt).. Det jag menar är när tex långa toner ska sjungas och man helt ontarligt står kvar i samma position som en traktor som kört fast i ett dike.. Det spelar egentligen ingen roll hur man rider volym eller hur man jobbar med en kompressor om man vill få dynamik eftersom tonen oftast ser ut som en lång jämtjock korv om ni förstår hur jag menar.. det kanske är den svårare frågan. lite intressant och höra bara hur folk går till väga

MEN sen har vi då den som hela tiden kollar på text och tappar fokus från mikrofonen. Jag har nu börjat testköra min nya blackspade um17r (ooooootroligt nöjd) och allt låter bra förutom när fokusen lackar. Jag spelar in i ett hyfsat litet rum men tillräckligt bra för att inte tappa energi osv.

Micken har möjligthet att ändra karaktär från njure till rund osv med ett gäng olika mellanlägen. Finns det folk som spelar in sådana här problem med mellanlägestekniken? Jag vet att jag kan rida det här med kompressor men jag vill komma bort från att "rädda" saker i mix..

Och en följdfråga kan också vara såhär, jag har ett SE reflexionfilter som jag numera inte använder men kan denna rädda situationen något? Jag tänker att den kan ge mig lite gratisskjuts framåt.

(och ja, texten står på stativ precis i ögon/munhöjd precis bakom mikrofonen. Men jag märker att personen flyttar hela huvudet för att kolla in den)

någon som känner igen sig? bara att bita ihop och hoppas att nästa sångare/sångerska är bättre? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Förstår inte riktigt om det är du som är sångare, eller tekniker, eller både och?

Man kan repetera texten tills den sitter och sedan plocka bort textbladet. Alternativet, om det är minne guldfisk som gäller, är väl att spela in små snuttar och klippa och klistra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sångaren får ju lära sig texten för bövelen. Framför allt om den ska låta övertygande. Annars kanske en iPad och ett mikrofonstativ att hänga framtill hjälper.

Jo man kan ju tycka detta.. Men jag har också varit med om snabba inspelningar där folk fått in text i sista sekund så jag kan ibland köpa att de inte kan lära sig all text.

Jag har dock ett motsvarig med text precis bakom micken men den står kunglige snett eftersom mikrofonen och puffskyddet är ivägen. Därav mitt problem

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte riktigt om det är du som är sångare, eller tekniker, eller både och?

Man kan repetera texten tills den sitter och sedan plocka bort textbladet. Alternativet, om det är minne guldfisk som gäller, är väl att spela in små snuttar och klippa och klistra.

I det här fallet är det jag som bara är tekniker och ser tyvärr inte in i sångbåset. Dock väldigt skönt också eftersom jag istället lyssnar på tagningen på ett annat sätt.

Men det har blivit småsnuttar men jag tycker man förlorar lite på det om man sätter det i system

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ditt dilemma, jobbar mest med ADR & dubbing i studion (ADR=byta ut dåliga repliker mot nya bättre versioner med samma skådespelare/Dubbing=Byta ut nåt väsentligt, exempelvis en ny skådespelare eller nytt språk), och där är replikerna snudd på alltid färska för dagen. Jag spelar in snett overhead på samma sätt som jag gör på location, och har både repliker och film på en skärm framför skådespelaren. Inte övervägt nåt liknande själv? Overhead får man med mer av munljuden och mindre bröstkorg, vilket ger ett naturligare ljud än man oftast har inom musik, men i såna här fall kanske ett mindre basigt ljud är att föredra framför konstanta dippar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Småsnuttandet är ett sätt om allt annat failar. Men det kan ju som du konstaterat bli lite hackat. Svårt det där men just för helhetskänslan så är det viktigt med en sångare/sångerska med lite rutin. I en studiomiljö avslöjas just bristen på rutin obarmhärtigt alldeles oavsett instrument.

Lär mig själv sällan texter utantill om jag själv inte skrivit dem förstås, då blir det ju så nästan automatiskt. Men jag går igenom dem innan, gärna med författaren om möjligt är, försöker att lägga an själen/känslan, budskapet i den samma så man har klart för sig attityden och känslan för frasering mm den "ska" framföras i. Känner man varandra uppstår ett förtroende där författaren litar på att det blir bra. Har man "bara" bra rutin och en bra utsikt över textbladet för stöd så brukar det där inte vara ett problem. Tycker nog att det där med att bokstavligt lära sig utantill är lite överskattat kanske väldigt individuellt men som sagt, det bör i sin tur kompenseras med rutin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår ditt dilemma, jobbar mest med ADR & dubbing i studion (ADR=byta ut dåliga repliker mot nya bättre versioner med samma skådespelare/Dubbing=Byta ut nåt väsentligt, exempelvis en ny skådespelare eller nytt språk), och där är replikerna snudd på alltid färska för dagen. Jag spelar in snett overhead på samma sätt som jag gör på location, och har både repliker och film på en skärm framför skådespelaren. Inte övervägt nåt liknande själv? Overhead får man med mer av munljuden och mindre bröstkorg, vilket ger ett naturligare ljud än man oftast har inom musik, men i såna här fall kanske ett mindre basigt ljud är att föredra framför konstanta dippar?

ja det där är faktiskt ingen dum ide alls. ska prova det nästa session vi kör! troligtvis någon gång i slutet av nästa vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...