Jump to content
Annons

Tips på förbättringar


ViktorLe

Recommended Posts

Hej!

Började mixa på en låt jag gjorde för lite mer än ett år sedan. Har under tiden klurat på en del förbättringar till låten men då jag gjort misstaget att lyssna på låten under ett års tid och inte börjat justera låten förens nu så fastnar jag i ett träsk där små justeringar känns fel. Skulle behöva ett par objektiva öron som kan ge några förslag.

Tack på förhand!

Link till låten: https://soundcloud.com/viktorlmn/far-away

Redigerat av ViktorLe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Basen är lite för statisk, mixen hyfsad tycker jag,

melodi saknas är det filmmusik?

Tack för svar! Ja, håller med om att basen är ganska monoton. Melodin anser jag vara pianoslingan. Låten är ju något film musikalisk. Vad tycker du om låten generellt då? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bra låt med spännande ljudingredienser! Nu är det här inte min vanliga musikstil, men jag tror att du kanske bör tona ned flanger/chorussynthen som kommer in början sen så tycker jag att "chimes"en som dyker upp när låten kommer igång tar lite för mycket uppmärksamhet. Den här tamburinen som du har på på samma slag som kicken sen kanske borde bytas ut mot något som smälter in med kicken mer, sen så tror jag att kicken skulle må bra av lite mer "klick" och snaren skulle nog behöva vara lite våtare och ljusare! Keep it up! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillart, skulle vilja ha fetare kick med mer tydlighet, kanske lite verb på snaren? Skön känlsa genom låten.

Rent arr-mässigt så tyckte jag "tamburinen" och kicken kändes onödiga i vad jag uppfattas som mellanspelen. Ville njuta mer av det rena i synthen. Bra jobbat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Bra låt med spännande ljudingredienser! Nu är det här inte min vanliga musikstil, men jag tror att du kanske bör tona ned flanger/chorussynthen som kommer in början sen så tycker jag att "chimes"en som dyker upp när låten kommer igång tar lite för mycket uppmärksamhet. Den här tamburinen som du har på på samma slag som kicken sen kanske borde bytas ut mot något som smälter in med kicken mer, sen så tror jag att kicken skulle må bra av lite mer "klick" och snaren skulle nog behöva vara lite våtare och ljusare! Keep it up! 🙂

Tack för responsen! 🙂 Detta är egentligen inte min gener heller då jag spelar i ett metal-band haha men gillar att vidga vyer och göra annan musik! Håller med om att trum-kompen kan förbättras en del, tycker jag har lite kassa plug-ins för det dock. Har du några allmänna tips på främst cymbal-plugs och kickar? 🙂

https://soundcloud.com/viktorlmn/far-away

Redigerat av ViktorLe
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool låt! håller med ovanstående om att mer klick i kicken vore nice! Kanske lite sidechain på basen också? 🙂

Tack för responsen 🙂 Ja, sidechain till basen skulle nog passa! Måste lära mig tekniken bara hehe 🙂

Gillart, skulle vilja ha fetare kick med mer tydlighet, kanske lite verb på snaren? Skön känlsa genom låten.

Rent arr-mässigt så tyckte jag "tamburinen" och kicken kändes onödiga i vad jag uppfattas som mellanspelen. Ville njuta mer av det rena i synthen. Bra jobbat.

Tack för responsen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du några allmänna tips på främst cymbal-plugs och kickar? 🙂

Själv använder jag Addictive drums när jag gör något med trummor åt det mer akustiska hållet och tycker att det cymbal-ljud jag får ut av det är riktigt bra. Sen så skulle jag nog säga att när det kommer till kickar så kan det vara bra att lägga på lite lager med samples av olika slag för att få en fetare kick! Själv brukar jag använda åtminstone tre lager, en subkick som är stämd till låtens tonart, en träigare och lite köttig kick för mids och sedan en snappigare kick med mer klick som topp! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Själv använder jag Addictive drums när jag gör något med trummor åt det mer akustiska hållet och tycker att det cymbal-ljud jag får ut av det är riktigt bra. Sen så skulle jag nog säga att när det kommer till kickar så kan det vara bra att lägga på lite lager med samples av olika slag för att få en fetare kick! Själv brukar jag använda åtminstone tre lager, en subkick som är stämd till låtens tonart, en träigare och lite köttig kick för mids och sedan en snappigare kick med mer klick som topp! 🙂

Tack för tipset om lager av kickar! Var mycket användbart! Ska kolla in Addictive drums 😄

https://soundcloud.com/viktorlmn/far-away

Redigerat av ViktorLe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...