Jump to content
Annons

AKG K545 eller Audio-Technica ATH-M50x för både Psy-trance, hårdrock och akustisk pop.


Mioracle

Recommended Posts

Hej nykomling här på forumet...

Jag är ganska ny på musikproduktion, men har musikerutbildning i grunden.

Har tänkt att börja göra egen Psy-trance och även en del vanlig musikproduktion med akustisk gitarr+sång samt eventuellt lite hårdrock.

Har svårt att välja mellan dessa lurar och vill gärna ha tips på fördelar/nackdelar innan jag gör hela jobbet med att beställa hem och skicka tillbaka etc. då jag inte har möjlighet att gå och lyssna på dem någonstans.

Har tittat på följande jämförelse, men blev inte mycket klokare.

http://versus.com/sv...chnica-ath-m50x

Det som är viktigt för mig är att de självklart är neutrala, men oavsett vad specifikationen säger i verkligheten kan gå riktigt djupt så man kan höra bråddjup bas. Sen är det viktigt att inte distade gitarrer låter för vassa/skräniga och att diskanten inte blir påträngande eller vass. Slutligen så är självklart mellanregister viktigt att det låter neturalt, men även öppet och luftigt så att sång och akustisk gitarr hörs tydligt och gärna med så mycket detaljer som möjligt.

Jag har ett Creative Audigy Z som standardljudkort i datorn och ett externt M-Audio Firewire 1814 när jag spelar in/producerar.

Båda går att hitta för ca 1200-1400:-

http://www.dustinhom...6/k-545---black

http://www.djservice...chnica ATH-M50x

Uppskattar alla råd, tips och rekommendationer.

Stort tack på förhand. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en halvdrös ganska fina lurar, men det är ATH-M50 jag använder mest till det mesta.

Alla hör lite olika, även unga människor utan hörselskador hör nog på lite olika sätt, men jag tror inte du blir missnöjd med ATH-M50.

Det tar tid att lära sig hur ett par lurar eller monitorer låter. Ett par ATH-M50 är ganska lättdrivna så du kan lyssna på musik du gillar från tex en iphone när du inte skruvar din egen musik.

Växlar man inte mellan sin egen mix o referenslåtar har man snart gasat på för mycket av både bas o diskant. Lyssnar man däremot mkt på referenslåtar kan man få till det ganska bra tom enbart med lurar.

Små monitorer utan sub tycker jag det är skitsvårt att mixa i, så hellre en halvbillig sub än ingen alls ang monitorbiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sen kan man inte få så värst mycket bättre ljud än ljudförstärkaren är. Och som Nilsson påpekade, referenslåtar. Det är alltid mindre bas på låtar än man gärna vill tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer producera en del musik där basen kommer gå mycket djupt som i den här låten:

Det kan vara svårt att avgöra om man aldrig hört den spelas ute hur otroligt lågt den går i frekvenserna.

Men vore jättesnällt om någon som har AKG k-545 eller AT ATH M50(x) lyssnar på den och hör om ni kan upptäcka riktigt låg pulserande bas.

"Sen kan man inte få så värst mycket bättre ljud än ljudförstärkaren är. Och som Nilsson påpekade, referenslåtar. Det är alltid mindre bas på låtar än man gärna vill tro."

Nu hänger jag inte med alls, du menar att ett par hörlurar för 100:- från Claes-Ohlson och t.ex. ett par Audio-Technica ATH-M50x låter likadant om man har ett bra ljudkort/dac/stärkare? Jag är helt med på att signalkällan är viktigast, men om den redan är väldigt bra så är det väl stor skillnad på vad resten av utrustningen har för kvalité och ljudegenskaper som avgör hur ljudet som når lyssnarens öron uppfattas. Ledsen om jag missförstod vad du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de du är inne på, skulle jag tveklöst säga Audio-Technica.

Sedan är frågan hur du ska använda dem? Om du vill ha så neutralt ljud som möjligt och om du ska sitta långa stunder, så är öppna lurar att föredra, tycker jag - men du vill kanske ha slutna lurar för att inte störa omgivningen...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de du är inne på, skulle jag tveklöst säga Audio-Technica.

Sedan är frågan hur du ska använda dem? Om du vill ha så neutralt ljud som möjligt och om du ska sitta långa stunder, så är öppna lurar att föredra, tycker jag - men du vill kanske ha slutna lurar för att inte störa omgivningen...?

Öppna är uteslutna då inget läckage får gå ut från lurarna och in i mic vid inspelning av t.ex. sång. Annars så gillar jag med öppna, har just nu ett par Sennheiser HD595 bl.a.

Tack för all feedback, lutar mer och mer åt Audio-Technica.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur riktigt djup bas funkar o låter tror jag inte nån hörlur klarar av. När man ska ratta eq på det där allra djupaste är det alltid på fitthåret att det blir dist o skorranden om man sen spelar upp det i en riktigt fet discoanläggning, även om man inte hör nåt fel alls i vanligare stereo.

Jag tycker mig ha enorm nytta av min sub som går ner till 30 hz. Och jag lyssnar lika mycket med subben avstängd, man måste ju få till basljud som hörs även i mindre högtalare. Därför tycker jag det är bättre med en separat sub än riktig stora monitorer som klara samma djupbas som subben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur riktigt djup bas funkar o låter tror jag inte nån hörlur klarar av. När man ska ratta eq på det där allra djupaste är det alltid på fitthåret att det blir dist o skorranden om man sen spelar upp det i en riktigt fet discoanläggning, även om man inte hör nåt fel alls i vanligare stereo.

Jag tycker mig ha enorm nytta av min sub som går ner till 30 hz. Och jag lyssnar lika mycket med subben avstängd, man måste ju få till basljud som hörs även i mindre högtalare. Därför tycker jag det är bättre med en separat sub än riktig stora monitorer som klara samma djupbas som subben.

Håller med till 100%. Grymt bra skrivet. Propagerar oxå alltid för sub när det pratas monitorer och lyssning. Helt ovärdeligt! (Samt referens i lurar och utan sub).

Har f.ö. ett par Audio Technica ATH-M50 och är helnöjd. Men som alltid med hörlurar är det tunnt i basen... Speciellt om man gör elektroniskt.

Länge sedan man hörde Krumelur! Lyssnade även på saker som Puttimutten med Forsvindlingsfinten, eller Reefer Decree "Curved Air" (Filur remix), när det begav sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...