Jump to content
Annons

Ersättning från aggregator / STIM


metalheart

Recommended Posts

Sorry, frågan har inget att göra med Cd/dvd-produktion, men någon bättre forumdel ("Utgivning"?) finns ej.

Har passivt sökt efter svar på denna fråga hos aggregatorer, STIM och här i forumet, utan resultat, vilket förvånar mig.

Om jag får upp min musik (allt komponerat och framfört av undertecknad) på olika streaming-tjänster med hjälp av en aggregator, så kommer jag få ersättning direkt från dem. Om jag har förstått det rätt så betalar Spotify även(?) ut ersättning till STIM. Om jag då är medlem i STIM, kommer jag då få pengar även från dem? Isf, varför? Är ersättningen från aggregatorn menat till artisten, och ersättning från STIM till kompositören? Spotify gör väl inte två utbetalningar, till olika håll? Vad händer om jag inte är medlem i STIM? Förlorar jag eventuell ersättning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ersättningen från STIM är alltid för att du är upphovsman. Och ja, viss ersättning från Spotify kommer du få via STIM.

Ersättningen direkt från Spotify ska du nog snarast betrakta som ersättning till den som ger ut musiken, för att om du t ex hade ett skivbolag, dela mellan dig och artisten.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stim har ju mer hand om att ersättning kommer till dig ifall låten spelas på radio eller tv i Sverige och andra länder.

Men som sagt viss del från tex Spotify kommer också via Stim.

Dom låtar jag har på Spotify som alla är släppta via skivbolag har jag inte fått någon ersättning direkt från Spotify utan från Stim.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Hur kommer SAMI in i bilden? Har förstått att SAMI är musikernas motsvarighet till STIM. Blir det isf utbetalningar från TRE hålll (aggregatorn, STIM och SAMI) ?

Jag vet att Spotify har komplicerade algoritmer för att beräkna ersättning till en artist, men på många ställen kan man läsa om ett estimerat snitt på ca 5öre/stream. Hur jämförs STIMs ersättning till kompositören med 5öre/stream? Högre, lägre ? Och från SAMI?

Link to comment
Dela på andra sajter

SAMI har inget upprättat avtal med Spotify, så där kommer du inte få några pengar, tyvärr.

Spotify betalar efter Pro Rata. dvs. att varje streams värde baseras på Spotifys totala intäkter under en period fördelat på mängden streams under samma period. Av dessa pengar behåller Spotify sedan 30 % för att driva sin verksamhet. 60% av dem pengarna går till fonogramproducenterna (i ditt fall aggregatorn) och de resterande 10% går till upphovsrättsliga intäkter (STIM).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...
10 timmar sedan sa Quasi:

Måste man registrera de låtar man släpper via aggregatorer till STIM för att få STIM-pengarna för spelningarna eller görs det automatiskt på något sätt?

Ja, det måste man. Det är ditt ansvar att anmäla till STIM såvida du inte har en publisher som gör det åt dig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/21/2015 at 2:07 PM, metalheart said:

Jag vet att Spotify har komplicerade algoritmer för att beräkna ersättning till en artist, men på många ställen kan man läsa om ett estimerat snitt på ca 5öre/stream. Hur jämförs STIMs ersättning till kompositören med 5öre/stream? Högre, lägre ? Och från SAMI?

Ersättningen från STIM varierar (precis som från Spotify) över tid. 
Detta gällde i november 2021:

Spotify Premium: 1,43 öre per lyssning
Spotify Duo: 1,30 öre per lyssning
Spotify Family: 0,94 öre per lyssning
Spotify Student: 0,54 öre per lyssning
Spotify Free: 0,28 öre per lyssning

Se https://www.stim.se/sv/spotify för aktuella siffor.

Jag antar att en lyssning definieras precis som av Spotify alltså minst 30 sekunder. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Får ersättning från Spotify mm direkt från min aggregator Amuse, kommer en liten summa från STIM också om jag nånsin får ordning på det så att de skickar till rätt konto. Sist hamnade ersättningen från STIM i cyberspace. Gud vet var???

Edit: Såg att det faktiskt kommit in en par hundringar till ett av mina konton för Spotify Norden/Baltikum, direkticenciering Europa/Asien/Afrika  o Norden/Baltikum. Ingen aning om vad direktlicensiering kan vara men bara några ören där. Har inget skivbolag förresten utan lägger ut via Amuse. 

Redigerat av berch
ett komma där inget komma skulle vara
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...