Jump to content
Annons

medlyssning


billigdricka

Recommended Posts

Hejsan!

Något tips på HUR man kan gå tillväga om man vill ha en medlyssning?

T.ex, vi säger att någon vill lägga en sång till en låt och vill ha ljudet i hörlurar SAMTIDIGT som jag vill kunna höra musiken och han/hennes sång ur mina monitorer?

Prövade koppla in ett par hörlurar i hörlursingången på mitt ljudkort men fick inget ljud i hörlurarna, bara ur monitorerna.. Kanske en hörlursförstärkare är bäst??

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du inget ljud ur hörlursutgången finns det sannolikt två alternativ;

1. Du har missat någon inställning.

2. Ljudkortet/hörlursutgången är trasigt.

Men för säkerhetens skull; Vad har du för ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag annars en liten som jag själv tycker finurlig anordning hemma som gör att sångaren kan få musik i lurarna samt sin egen sång med reverb/delay, justera volymen på alla dessa (musik, sång och effekt), samtidigt som jag spelar in en torr signal på datorn.

- Skaffa ett litet mixerbord med inbyggd effektenhet. En mick-kanal och en stereokanal räcker.

- Koppla micken till en splitter (själv har jag en från Art, där ena utgången är isolerad så att fantom-matning endast kommer från ett av de två preamps en kopplar micken till).

- Koppla ena utgången från splittern (förslagsvis den där fantommatningen kommer in) till din huvudmixer/ljudkort.

- Koppla andra utgången till mini-mixern.

- Koppla ett hörlursuttag från ljudkortet till en stereo-ingång på mini-mixern.

Voila! Den som ska sjunga kopplar nu sina hörlurar till minimixern och kan själv ställa nivån för micken, musiken och mängden effekt på sången (som bara hörs i sångarens hörlurar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj! Det där förstod typ inte jag 🙂 men jag skulle kunna förstå det om du förklarade lite mer 🙂

Men mitt ljudkort är ett Lexicon Alpha.

Just nu kör jag;

All instrument /mikrofon -> ett mixerbord -> ljudkortet ..

Har icke koll på output/level ratten och Monitor/mix ratten riktigt ännu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara lite bökigt att sätta sig in i routingen av signaler i början. Men prova att rita upp signalflödet framför dig. Det är en nyttig övning på flera sätt, och du kommer att förstå mycket lättare hur du kan göra för att få en viss signal dit du vill ha det.

Gissar i övrigt att ditt mixerbord har en hörlursutgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...