Jump to content
Annons

Vem vill sjunga in en hitlåt ?


fishfriend (oregistrerad)

Recommended Posts

Har han gjort både text och musik är det väl 100 %? Eller hur? Resten är bara komp.

TS har gjort musik = 50 %

TS Vill ha in en låtskrivare/Topliner som bör få 50 %

50 % + 50 % = 100 %

Om TS Hade gjort text & musik och bara tagit in en sångare hade TS fått 100 %

Men du kanske inte orkade läsa hela tråden ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
kan dock tillägga att jag personligen tycker det är viktigare med sköna sound och ett härligt beat än en bra sångröst. jag skulle säga att musiken gör 70% och sången 30% ihop blir det givetvis klart bäst :-)

Jag personligen tycker tvärtom , Text & Melodi är 70 % och produktionen är 30 % men detta är inom genren Radiobaserad POP.

Det svåraste tycker jag när man gör en låt är texten

Link to comment
Dela på andra sajter

TS har gjort musik = 50 %

TS Vill ha in en låtskrivare/Topliner som bör få 50 %

50 % + 50 % = 100 %

Om TS Hade gjort text & musik och bara tagit in en sångare hade TS fått 100 %

Men du kanske inte orkade läsa hela tråden ?

Så texten räknas inte för någonting nu? Det kanske iofs är rimligt när man tänker på vilka "texter" dessa "artister" "skriver".

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Jag personligen tycker tvärtom , Text & Melodi är 70 % och produktionen är 30 % men detta är inom genren Radiobaserad POP.

Det svåraste tycker jag när man gör en låt är texten

ja det är ju en smaksak. jag jobbar ju bara med EDM musik. kanske lite skillnad i andra genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att en låt innebar att den hade nån form av melodi...

Annars är det ju bara en ljudmatta.

Man kan skydda den förstnämnda men den senare vette i fan....

Melodin ÄR ju låten och jag undrar om inte upphovsmannen borde ha

100% av upphovsrätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att en låt innebar att den hade nån form av melodi...

Annars är det ju bara en ljudmatta.

Man kan skydda den förstnämnda men den senare vette i fan....

Melodin ÄR ju låten och jag undrar om inte upphovsmannen borde ha

100% av upphovsrätten.

Glömde textförfattaren som självfallet också ska ha en peng.

Men melodin är den absolut viktigaste ingrediensen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde att en låt innebar att den hade nån form av melodi...

Annars är det ju bara en ljudmatta.

Man kan skydda den förstnämnda men den senare vette i fan....

Melodin ÄR ju låten och jag undrar om inte upphovsmannen borde ha

100% av upphovsrätten.

Såvitt jag känner till finns ingen vattentät definition om vad en melodi är. Även om du skulle göra en låt som bestod av ett enda piano-ackord som du håller ut i 8 minuter, så är ju det på sätt och vis en melodi. Där då melodin består av en enda utdragen ton (med stämmor till).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde textförfattaren som självfallet också ska ha en peng.

Men melodin är den absolut viktigaste ingrediensen.

Därmed så går det inte att claima någon 100%ig upphovsrätt på t ex en rap-låt? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De som skapar hitsen är ju sjukt begåvade och extremt hårt arbetande människor typ Shellback, Max Martin, deras adepter i Wolf Cousins-studion o s v.

Om det vore lätt att göra det de gör, kör på och bli mångmiljonär! 🙂

Sen, när en är ekonomiskt oberoende (borde räcka med högst en 3-4 Billboard-ettor?), kan en återgå till att göra riktig musik igen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Körde ditt inlägg genom min universal translator nu, men endast detta kom ut?

gibberish

ˈdʒɪb(ə)rɪʃ/

noun

noun: gibberish

unintelligible or meaningless speech or writing; nonsense.

"he talks gibberish" synonyms: nonsense, rubbish, balderdash, blather, blether; More

Du gör helt rätt. När läsförståelsen brister ska man ta hjälp...synd bara att du inte lyckas hitta rätt verktyg.

Ignorance is a bliss. 😄

Waste...of...time...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här beskriver Shellback popmusik kontra (i det här fallet) metal:

"– När So what gjordes hade jag också mognat musikaliskt. Jag hade börjat lyssna på pop och verkligen börjat gilla det. Vad som framför­ allt lockade var att jag insåg, tvärtemot vad jag trodde, hur fruktansvärt svårt det är att göra pop. Att göra tekniskt avancerad dödsmetall är lättare. Där finns det inga regler. Det ska bara vara svårt och hårt. Men i popmusik finns en massa regler som måste följas. Min syrra och min morsa ska också kunna gilla låten. När jag insåg vilken utmaning det är – då började jag tycka det var svinkul."

http://cafe.se/johan-shellback-schuster-jag-kunde-inte-slappna-av-jag-satt-bara-och-skakade/

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här beskriver Shellback popmusik kontra (i det här fallet) metal:

De har för övrigt stulit ordet popmusik. Popmusik är snabba gitarrlåtar med texter om kärlek. Det här är den perfekta poplåten som jag ser det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så texten räknas inte för någonting nu? Det kanske iofs är rimligt när man tänker på vilka "texter" dessa "artister" "skriver".

Låtskrivare/Topliners skriver text och melodi till sången så då får dom 50 %

Eller heter dom författare i din värld ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Såvitt jag känner till finns ingen vattentät definition om vad en melodi är. Även om du skulle göra en låt som bestod av ett enda piano-ackord som du håller ut i 8 minuter, så är ju det på sätt och vis en melodi. Där då melodin består av en enda utdragen ton (med stämmor till).

Förvisso men vi kan ju hålla oss till vad folk betraktar som melodi,

dvs en (väl)ljudande slinga av ljud. Tar man de 100 populäraste låtarna

på denna planeten så är jag övertygad att åtminstone 100% av dem

har nån form av melodi.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därmed så går det inte att claima någon 100%ig upphovsrätt på t ex en rap-låt? 🙂

Jag visste inte rap betraktades som musik;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

De har för övrigt stulit ordet popmusik. Popmusik är snabba gitarrlåtar med texter om kärlek.

Knappast . Popmusik = POPulär Musik m.a.o det som för tillfället anses vara populärt på listorna.

Definitionen av Popmusik har ändrast från årtionde till årtionde.

Depeche Mode var på sin tid Synth musik men idag är deras gamla & nya låtar Popmusik.

Madness - Our House var väl på sin tid nån form av Ska och är idag popmusik.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tar man de 100 populäraste låtarna

på denna planeten så är jag övertygad att åtminstone 100% av dem

har nån form av melodi.

Alla låtar har ju någon form av melodi.

Men att påstå att musiken är melodin är ju rent av idiotiskt.

Ta tex Beatles - Mrs Robinsson. Vad kommer du ihåg från den om du hört den.Inte är det någon fet musikslinga illa fall.

Eller

Cher-Believe

eller

Sinead O`Conner - Nothing Compares

Melodin är i sången i dessa låtar inte i musiken.

Melodin ÄR ju låten och jag undrar om inte upphovsmannen borde ha 100% av upphovsrätten.

Så i ett rockband tex så ska alltså trummisen och basisten inte få något då dom inte bidrar till melodin.

Inte heller personen som skrivit texten då den i sig inte är någon melodi utan bara text ?

Queen - Under pressure må vara untantaget.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visste inte rap betraktades som musik;-)

Rap betraktas inte som musik utan som en Livsstil och som ett samhällsengagemang.

Givetvis inte alla med Många inom Hip-Hop har använt det som en plattform för att belysa Politiska , Ekonomiska , Sociala orättvisor i världen genom musiken.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast . Popmusik = POPulär Musik m.a.o det som för tillfället anses vara populärt på listorna.

Definitionen av Popmusik har ändrast från årtionde till årtionde.

Depeche Mode var på sin tid Synth musik men idag är deras gamla & nya låtar Popmusik.

Madness - Our House var väl på sin tid nån form av Ska och är idag popmusik.

Ok. Jag antar att jag helt enkelt tycker så illa om EDM och annan liknande dynga som infekterar dagens topplistor att jag helt enkelt inte kan svälja att den tillåts solka ner ett uttryck jag älskar. Populärmusiken har aldrig i historien varit sämre än den är nu. Detta är sannerligen en mörk tid för musikälskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla låtar har ju någon form av melodi.

Men att påstå att musiken är melodin är ju rent av idiotiskt.

Ta tex Beatles - Mrs Robinsson. Vad kommer du ihåg från den om du hört den.Inte är det någon fet musikslinga illa fall.

Eller

Cher-Believe

eller

Sinead O`Conner - Nothing Compares

Melodin är i sången i dessa låtar inte i musiken.

Så i ett rockband tex så ska alltså trummisen och basisten inte få något då dom inte bidrar till melodin.

Inte heller personen som skrivit texten då den i sig inte är någon melodi utan bara text ?

Queen - Under pressure må vara untantaget.

Nu blandar du lite väl mycket 🙂

Naturligtvis är Beatles kända just på grund av sina trallvänliga melodier.

Hur kan du påstå ngt annat?

Mrs Robinson har ju en underbar melodi.

Missar jag nått?!

Läs förresten artikeln i Studio "Så lyckas du med sånginspelningen".

 

Här är ett litet urklipp 😄

 

 

Sången är inte bara det viktigaste av allt, det är också det enda 99 av 100 musiklyssnare är medvetna om. Det finns fortfarande ingen som har gått ut ur en skivaffär och nynnat på ett basriff eller en fet kick. Sången är början, mitten och slutet. Utan sång, ingen låt. Sångaren är det enda outbytbara i en produktion.

Jag hade inte kunnat säga det bättre 😄 😄 :D

😄

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här beskriver Shellback popmusik kontra (i det här fallet) metal:

"– När So what gjordes hade jag också mognat musikaliskt. Jag hade börjat lyssna på pop och verkligen börjat gilla det. Vad som framför­ allt lockade var att jag insåg, tvärtemot vad jag trodde, hur fruktansvärt svårt det är att göra pop. Att göra tekniskt avancerad dödsmetall är lättare. Där finns det inga regler. Det ska bara vara svårt och hårt. Men i popmusik finns en massa regler som måste följas. Min syrra och min morsa ska också kunna gilla låten. När jag insåg vilken utmaning det är – då började jag tycka det var svinkul."

http://cafe.se/johan...ra-och-skakade/

Det är säkert "svinkul" att måla tusentals gråtande baran tavlor också då dom hängs upp i varmans hem och inte på exklusiv konst utställning för konstintresserade... Det är oftast inte låtskrivarna som är speciellt duktiga utan gemene man som är oengagerad i vad som lyssnar på d.v.s inte musikintresserad. Och då behöver musiken inte innehålla någon kvalité, likt gråtande baran tavlor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Rap betraktas inte som musik utan som en Livsstil och som ett samhällsengagemang.

Skitsnack. Självklart räknas det som musik. Finns många andra band och artister som har ett engagemang, räknas inte deras musik då som musik utan livsstil? Du kanske menade att deras bling bling runt halsarna och rumskumpandet räknas som samhällsengagemang 😆? 😆

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid trott att Mrs Robinson är en Simon & Garfunkel-låt och att det därmed är Paul Simon som har hundra procent av upphovsrätten.

Normalt så skiljer man på komposition och arrangemang. Dylans 60-talslåtar är bra exempel på sånger som fått otaliga nya arrangemang av andra grupper och artister. Man har lagt till trummor och bas, tagit bort verser och bytt ut ackord. Många av dessa låtar finns som reggae och funk och pop. Det spelar ingen roll hur kreativa och snillrika tillexempel basister och trummisar varit i denna process, upphovsrätten är fortfarande hundra procents Dylans.

Nothing Compares to You är skriven av Prince och trots att Sineads version låter väldigt annorlunda mot Prince så är upphovsrätten hans.

Så är reglerna men man kan naturligtvis komma överens hur man vill. I rockband är det vanligt att man delar lika bland medlemmarna. Och numera (sedan inkomsterna frånskivförsäljningen försvunnit) står ju ofta de etablerade artisterna med som upphovsmän även om de inte skrivit en ton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Populärmusiken har aldrig i historien varit sämre än den är nu. Detta är sannerligen en mörk tid för musikälskare.

Det är en mörk tid för gamla stofiler som tycker att det var bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs förresten artikeln i Studio "Så lyckas du med sånginspelningen".

Här är ett litet urklipp

Sången är inte bara det viktigaste av allt, det är också det enda 99 av 100 musiklyssnare är medvetna om. Det finns fortfarande ingen som har gått ut ur en skivaffär och nynnat på ett basriff eller en fet kick. Sången är början, mitten och slutet. Utan sång, ingen låt. Sångaren är det enda outbytbara i en produktion.

Jag undrar bara hur många här som håller med om detta. Kan det vara 99/100 även här, där jag gissar att flertalet lyssnar på musik aktivt.

Det låter för mig fullständigt uppåt väggarna, och jag vågar utan tvekan också tala för flertalet musikintresserade vänner jag har.

Med det sagt är det självklart inte detsamma som att en sångare inte kan göra att man fastnar för en låt, för så är onekligen fallet ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant artikel! Här är också en som kan ge lite perspektiv på frågan "vem skrev låten?":

http://lawyerdrummer.com/resources/what-constitutes-songwriting-the-million-dollar-question-in-the-music-biz/

Själva juridiken kan man ta med en nypa salt, det brukar vara rätt stor skillnad mellan svensk och amerikansk lag.

Hoppas du hittar en samarbetspartner, fishfriend! 🙂

(Det var väl det tråden handlade om egentligen... 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Intressant artikel! Här är också en som kan ge lite perspektiv på frågan "vem skrev låten?":

http://lawyerdrummer.com/resources/what-constitutes-songwriting-the-million-dollar-question-in-the-music-biz/

Själva juridiken kan man ta med en nypa salt, det brukar vara rätt stor skillnad mellan svensk och amerikansk lag.

Hoppas du hittar en samarbetspartner, fishfriend! 🙂

(Det var väl det tråden handlade om egentligen... 😉 )

haha tackar :-) ja det verkar ha stigit åt alla möljiga håll denna tråden :-P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...