Jump to content
Annons

Vem vill sjunga in en hitlåt ?


fishfriend (oregistrerad)

Recommended Posts

fishfriend (oregistrerad)

Tjenare.

Japp jag har gjort en riktigt bra låt. Har suttit med masteringen hur länge som helst nu och måste säga att denna låten är by far den bästa jag gjort !!

- Skön melodi

- Bra mastrad

- Härliga ljud

- Bra tryck

Och eftersom jag gjort denna låten nu så vill jag ha någon som sjunger den. Denna låten är helt enkelt för bra för att inte sjungas på.

OBS text och melodi får sångerskan/sångaren stå för. Jag står enbart för ljudskapandet.

Genren är, EDM/House. Så känner du för att kolla in låten och ev sjunga in den kontakta mig på wi02eml@hotmail.com eller i personligt meddelande här på studio forum. Man eller kvinna spelar ingen roll, så länge du har en bra röst och någon låt man kan höra så är det bara bra.

Hoppas det finns några seriösa där ute som har lust o slänga ut lite tid på det här...

Och låten är inget jag vill dela offentligt här inne. hoppas ni har förståelse för detta.

Redigerat av fishfriend
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
fishfriend (oregistrerad)

Nej. Detta glömde jag o skriva med. SKa fixa detta nu.

Men som sagt text och melodi får sångaren/sångerskan stå för. Jag står enbart för själva ljudskapandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare.

Japp jag har gjort en riktigt bra låt. Har suttit med masteringen hur länge som helst nu och måste säga att denna låten är by far den bästa jag gjort !!

- Skön melodi

Och eftersom jag gjort denna låten nu så vill jag ha någon som sjunger den. Denna låten är helt enkelt för bra för att inte sjungas på.

OBS text och melodi får sångerskan/sångaren stå för. Jag står enbart för ljudskapandet.

Och låten är inget jag vill dela offentligt här inne. hoppas ni har förståelse för detta.

Men som sagt text och melodi får sångaren/sångerskan stå för. Jag står enbart för själva ljudskapandet.

WTF?

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Vad ?

Är det något som är oklart ? Kanske har formulerat mig dåligt ?

en WTF kommentar känns lite naivt och inte väldigt skarptänkt.

Redigerat av fishfriend
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En bra cliffhanger för att locka nyfikna men jag tycker att du går fel väg. Du har en låt som du tror på, vilket är bra. Att mastra den än finns ingen anledning till då du behöver få in vocals så att de sitter i mixen först.

Det jag spontant känner att du gör fel är att slänga ut, "jag har låten klar, du får sjunga och fixa melodi". Det blir 2 egna projekt i sig själva. Att någon annan ska fixa till en melodi på sången kommer aldrig att fungera. Du har säkert någon slinga eller melodi redan i huvudet som du gärna ser på låten.

Jag anser att du borde jobba fram en vers och refräng själv först och främst, sen kan du ta med dig någon som kan sjunga och som har lite koll på kanske break, brygga, upplägg kring sång. Då tror jag ert samarbete kommer att fungera bättre.

Just nu har du kastat ut ett önskemål i stil med "Jag har designat en riktig superbil och behöver något som kan köra den, men du får designa motorn också".

Link to comment
Dela på andra sajter

Du söker en topliner helt enkelt! Håller inte med att det är dåligt att mastra, tror att du har större chans att någon får feeling för tracket då. Normalt skickar man tracket till flera topliners, sen väljer man ut den som blir bäst. Jag skulle vara sugen på att försöka iaf!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Härligt ! Ja precis. Om man vill pitcha sin låt till en topliner så vore det ju bra om det lät proffsigt gjort. Du är mer än välkommen att försöka.

wi02eml@hotmail.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill pitcha sin låt till en topliner så vore det ju bra om det lät proffsigt gjort.

Absolut , Men då skulle jag spenderat tiden på att mixa låten så att den är så bra den kan bli , för du kommer behöva mixa om den när sången ligger på.

Sedan skulle jag mastra den.

Dock kan du ju bara slänga på en limiter på mixen så att du får upp den i volym för att pitcha låten till Låtskrivare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på en sak. Om jag skulle hitta på och spela in text och melodi på en sån här låt, hur mycket av upphovsrätten skulle jag få då? På Stim registrerar man ju 50/50 mellan text och melodi, men hur brukar det vara i sådana här genrer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Att någon annan ska fixa till en melodi på sången kommer aldrig att fungera.

Det kan inte du avgöra. Ett i raden av påstående från en självpåtagen påståare. En del band och musiker som gör musiken först. Hur kan det ha gått dig förbi?

Jag anser att du borde jobba fram en vers och refräng själv först och främst, sen kan du ta med dig någon som kan sjunga och som har lite koll på kanske break, brygga, upplägg kring sång.

Vad du anser hör inte hit. Det är inte relevant för annat än för dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att någon annan ska fixa till en melodi på sången kommer aldrig att fungera.

Det där är verkligen ett märkligt påstående, eftersom det är ett ganska vanligt sätt att jobba på... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina svar och tankar gällde främst för denna tråden. Hur det ser ut generellt, tja, det vet jag. Fick mest en känsla av att det inte skulle fungera i det här fallet.

Men kul att ni stöttar och manar fram en positiv upplösning på detta! Ska bli spännande att höra resultatet sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina svar och tankar gällde främst för denna tråden. Hur det ser ut generellt, tja, det vet jag. Fick mest en känsla av att det inte skulle fungera i det här fallet.

Men kul att ni stöttar och manar fram en positiv upplösning på detta! Ska bli spännande att höra resultatet sen.

Jag tror jag förstår hur du menar. Tycker inte heller att en låt på något sätt är klar om sångmelodi och text saknas, ifall en nu har tänkt att ha med det 🙂

Men jag gissar att de beror på begreppsförvirring. Själv är jag lite osäker på vad musikdelen kallas i det här fallet, kanske "track"? Och att TS då behöver, som någon skrev, en topliner.

Sånt kan helt klart ställa till bekymmer. Jag har t ex lirat med en trummis som ansåg en alltid började räkna från "1" på första fjärdedelen efter att avslag, oavsett om avslaget kom på 1, 2, 3 eller 4 (eller någonstans däremellan). Där blev det lite rörigt innan vi redde ut vad som var vad 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

spontant reagerade jag som de första negativa inläggen... man har ju liksom en melodislinga och en text och sedan gör man ett arr som förstärker och tydliggör det hela på ett snyggt sätt. Dock är det väl jag som inte tänker out of the box. Det låter inte helt dumt att göra ett track som sedan någon får feeling för och skapar något till.

Jag inser att det i slutändan är resultatet som räknas, vägen dit är oväsentlig.

Det skulle vara kul att höra när det blir färdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Verkar inte som om någon "vill" "vågar" "kan" ta utmaningen. Inte första gången isf.

Trodde Sverige va fullt med sångare/sångerskor som ville sjunga ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte som om någon "vill" "vågar" "kan" ta utmaningen. Inte första gången isf.

Trodde Sverige va fullt med sångare/sångerskor som ville sjunga ?

Det är det nog, men förmodligen är det en relativt liten andel av dem som hänger här på studioforumet 🙂

Prova annonsera på andra forum, Kontrollrummet, Ljudbojen, 99.se, Vend, Bandfinder, Diskantforum o s v också?

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

Det är det nog, men förmodligen är det en relativt liten andel av dem som hänger här på studioforumet 🙂

Prova annonsera på andra forum, Kontrollrummet, Ljudbojen, 99.se, Vend, Bandfinder, Diskantforum o s v också?

tack för tipset 🙂 ska kolla in detta 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nyfiken på en sak. Om jag skulle hitta på och spela in text och melodi på en sån här låt, hur mycket av upphovsrätten skulle jag få då? På Stim registrerar man ju 50/50 mellan text och melodi, men hur brukar det vara i sådana här genrer?

50 % då du har gjort hälften av låten.

Jag skulle inte acceptera något annat.

Har han gjort både text och musik är det väl 100 %? Eller hur? Resten är bara komp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har han gjort både text och musik är det väl 100 %? Eller hur? Resten är bara komp.

Lite olika aspekter på det: http://ericbeall.berkleemusicblogs.com/2009/03/03/a-new-game-with-old-rules/

Men kort kan en nog säga (i alla fall enligt artikeln) att det rent juridiskt är som du säger, men att praxis idag är att även den som gör ett track räknas som upphovsman.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Gör det? Nån tjänar pengar på´t.

Vad har det med att göra om något tjänar pengar på det? Skit är skit även om det är inpackerat i guldförpackning. Går ju sälja nästan vad som helst till massan och lära dem gilla skit bara man upprepar det tillräckligt mycket. Vad nytt?

Link to comment
Dela på andra sajter

fishfriend (oregistrerad)

ja har man gjort både musik och sång så är de la klart att man ska få 100% ? Eller är det något jag missar? verkar extremt logiskt!

kan dock tillägga att jag personligen tycker det är viktigare med sköna sound och ett härligt beat än en bra sångröst. jag skulle säga att musiken gör 70% och sången 30% ihop blir det givetvis klart bäst :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

De som skapar hitsen är ju sjukt begåvade och extremt hårt arbetande människor typ Shellback, Max Martin, deras adepter i Wolf Cousins-studion o s v.

Om det vore lätt att göra det de gör, kör på och bli mångmiljonär! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...