Jump to content
Annons

Mixing hörlurar impedans.‏


AtoneMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

AtoneMusic (oregistrerad)

Hej! Jag har nu tänkt köpa nya mixing hörlurar. Jag har kollat på Beyerdynamics DT 770 och DT880. Har en kompis som säger att 770 skulle vara bättre osv.

Sedan vet jag inte heller hur allt med impedans och så fungerar. Jag har ett Focusrite Scarlett 2i2, men vet inte om jag ska köpa 250 eller mindre. Hörlurarna kommer jag som sagt använda till att mixa min musik i Ableton Live. Jag vill gärna ha ett par "ärliga" hörlurar, alltså om mixen är bra låter det bra, och om det är dålig låter det skit dåligt. (Det är alltså EDM jag sysslar med...) Köpte nyligen nya monitorer men nycker att det är mycket lättare att mixa med hörlurar. Om ni har några andra tips så skriv gärna.

//Jakob

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Och hur är hörlursförstärkaren i ljudkortet? Köpa dyrare hörlurar och ganska kass hörlursförstärkare gör det inte så mycket bättre eller roligare. Och säkert kommer någon med påståendet att man inte ska mixa med lurar för det har någon/några experter sagt och då vet vi att det självklart är sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

//forum.studio.se/topic/79167-600ohm-vs-70ohm-horlurar-vad-ar-skillnaden/

Förklarar bra vad skillnaden gör.

Lurar är riktigt bra för detaljer men de luras lite när det kommer till helheten. Försök att lära dig och träna med att mixa med monitorerna först och främst och sedan kontrollyssna i hörlurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får högre volym med lägre impedans, men lägre impedans gör att strömmen blir högre och det kan finnas risk för distorsion.

Kolla manualen vilken impedans som hörlursutgången klarar.

En längre och utförligare variant saxat från Claes:

" För säkerhets skull tar vi en runda till med det märkliga begreppet "lättdrivna hörlurar" - som ur teknisk synvinkel egentligen är tvärtom mot hur uttrycket normalt används... 😉

Lägre impedans på lurarna ger starkare ljud än högre impedans vid samma volyminställning.

MEN! Lägre impedans ger också högre belastning på hörlursförstärkaren eftersom det dras högre ström genom den och från nätdelen.

Om impedansen är för låg, så kommer man att få distorsion när man drar upp volymen, eftersom man försöker dra ut högre ström än nätdelen kan leverera. Det är bl a därför ljudkort som enbart drivs av USB- eller Firewire-power ibland kan dista med lurar som har låg impedans - så att man behöver komplettera med en extern nätdel till ljudkortet för att det ska bli bra. Det kan också dista om hörlursförstärkaren inte är konstruerad för att driva lurar under en viss impedans på grund av komponentval som inte tål det högre strömuttaget.

Har man "för hög" impedans, så kommer det inte att dista, utan bara att bli lägre volym som man inte kan dra upp så mycket som man vill.

Med tanke på ljudkvaliteten bör man alltså kolla upp att hörlursutgången klarar de tilltänkta lurarnas impedans - eller lägre. "

Redigerat av laban1
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Focusrite 18i6 med ett par Beyerd 990 Pro - 250 Ohm. Funkar men volymen blir lite i lägsta laget. Skulle rekommendera att ha lägre impedans.

Beyerdynamics sitter otrolig skönt på - rekommenderar att du prövar först innan köp, bäst är om du kan låna hem och pröva ihop med Focusrite.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör alla mina för-biomixar huvudsakligen i DT250, men de kan inte göra jobbet ensamma. Med allt vad gäller mixning för bredare distribution så behöver du så många lyssningssystem du kan hitta, och Beyer, bra som de är, har väldigt baktungt ljud. Det gör att det är lätt att mixa för tunnt, men det gör dem även fantastiska för att höra överdriven fethet & grötighet. 770/880/990 har samma karaktär, men rikare ljud.

SJälv har jag sett ut ett par Sennheiser att sköta huvuddelen av mitt lur-mixande. Minns inte exakt vad de hette, var skeptiskt först då jag HATAR HD25, men de här var nåt av det mest neutrala jag någonsin hört!

Dock, som tidigare sagt, förlita dig inte helt på luringar. De har både fördelar och nackdelar, bäst är om du kan blanda flera lurar med flera monitor-system, med flera HiFi-system. Då får du bäst förutsättningar. Och oavsett vilka lurar du väljer - se till att lära dig dem utan & innan. Använd dem så mycket du kan till så mycket olika saker som möjligt under så lång tid som möjligt, själv har jag mina 250 till precis allt :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par DT250 men har själv lite problem med dom. Man kan inte sitta enbart med dessa lurar utan måste använda andra grejer som sagt. Men det blev ett lyft när jag skaffade AKG K240 mkII 55 ohms och tycker att jag får till bättre mixar när jag sitter enbart med dom. Sitter enbart med lurar nu då jag inte vill störa mina grannar. Provlyssnar dock i min hemmabio men tycker att det låter bra även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...