Jump to content
Annons

Få bort tystnad i början på MIDI-fil


Horras

Recommended Posts

Hej!

Jag har exporterat en MIDI-fil från Sonar. Men när jag lyssnar på den exporterade filen är det ca 2 sekunders tystnad innan låten sätter igång. Jag vill att den ska börja direkt.

Jag har dragit i filerna i programmet, så det inte ska vara några tomma regions i början, och så att första tonen kommer direkt på 0:an (första slaget, första takten). Har även testat att klippa bort allt "tomt" innan första tonen kommer. I programmet låter det rätt, men när jag lyssnar på den exporterade filen är det alltid 2 sek. tystnad i början. Varför? Vet nån hur man får bort det?

Mkt tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Som jag förstår det exporterar du till en midi-fil, alltså .mid?

Jag har för mig att det alltid blir en fördröjning i början av uppspelningen av en midi-fil, och att det beror på att det ligger kontrollmeddelanden i början av filen som ska styra t.ex. vilka ljud som ska användas.

Blir det snabbare start om du spelar upp en annan midi-fil på samma ställe? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag lyssnade på midi-filer som andra har gjort, och märkte att det är pauser i början även där. Så du verkar ha helt rätt i att det alltid blir en fördröjning.

Får väl bara vänja sig vid att stå ut med nån sekunds tystnad 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? Det ska absolut inte bli fördröjningar i uppspelningen, i så fall hade det varit helt värdelöst att spela med. Program-Change går snudd på omedelbart att skicka. Vad använder du för uppspelningsprogram?

Är det en mediaspelare så kan det tänkas iof att varje kanal måste initieras först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh? Det ska absolut inte bli fördröjningar i uppspelningen, i så fall hade det varit helt värdelöst att spela med. Program-Change går snudd på omedelbart att skicka. Vad använder du för uppspelningsprogram?

Är det en mediaspelare så kan det tänkas iof att varje kanal måste initieras först.

Ja, det har du förstås rätt i, att själva överföringen av meddelandena inte kan ta någon speciell tid. Det låter rimligare att det är initieringen av spelaren. Tack för förtydligandet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...