Jump to content
Annons

Musiken trampar vatten..


D Vibe

Recommended Posts

På nåt sätt känns det som om musiken står och trampar vatten och inte rör sig framåt. Vi i väst använder oss av dessa jävla skalor som vi alltid gjort, Dur och Moll. Varför? Är vi så begränsade i vårt musikaliska tänkande, eller är vi bara så lata att vi inte orkar oss på att försöka göra musik i mer udda skalor?

Jag har, seriöst alltså (även fast det kanske låter som ett skämt), funderat på att experimentera med mer udda skalor, alltså sådana skalor som innehåller 1/4-, 1/8- och kanske så fint som 1/16-toner.. Eller tror ni detta bara kommer låta som bludder?

Araberna använder väl sig av kvartstoner när de sjunger?

.. eller ska man bara förlita sig på att göra en unik produktion istället? Själv tycker jag att mer än 70% av en låt ligger i dess produktion och sound. Är det det som är själva färgerna i tavlan av musik...?

Vad tror ni?

.. Bara lite filosofi 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Lasse Mongo (oregistrerad)

problemet är väl snarare att börja använda sig av österländska instrument eller tonskalor och sedan få tillverkare och musiker att skapa dessa verktyg åt oss! själv tror jag mer på att förstå jazzens och den klassiska naturen i tonskalor och förstå sambanden mellan toner och harmonier och sedan förmedla dem på ett intressant sätt men då uppstår problemet media som förstört musikens egentliga uppgift genom att massförmedla en massa skit som bygger på att det ska dra in pengar och inte vara musikaliskt intressant, ett bra exempel på detta är t ex idioten/kossan/bimbon/pissessan Elita i Big brother som med ångest uttrycker att "kan de inte spela normal musik" vilket skulle vara ont:s ont:s ont:s ont:s ont:s ont:s ont:s ont:s i hennes förmenande och tyvärr dominerar det den offentliga musiken idag!

Har inget egentligen emot den typen rytm men mass-skvalet som används i alla sammanhang från tv till reklam/jingles etc förstör nästan allt som kan kallas musik därför tillförs inget längre eftersom det är lättare att göra som alla andra och hoppas på en "I could getaway with this" mentalitet och köpa redan färdigbakade munkar iställer för att baka dem själv!

Alltså så ser jag på det och tar mig en groggjävel till och dämpar plågorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt sätt känns det som om musiken står och trampar vatten och inte rör sig framåt. Vi i väst använder oss av dessa jävla skalor som vi alltid gjort, Dur och Moll. Varför? Är vi så begränsade i vårt musikaliska tänkande, eller är vi bara så lata att vi inte orkar oss på att försöka göra musik i mer udda skalor?

Jag har, seriöst alltså (även fast det kanske låter som ett skämt), funderat på att experimentera med mer udda skalor, alltså sådana skalor som innehåller 1/4-, 1/8- och kanske så fint som 1/16-toner.. Eller tror ni detta bara kommer låta som bludder?

Araberna använder väl sig av kvartstoner när de sjunger?

.. Bara lite filosofi 😲

Redan Bela Bartók klagade över dur- och molltonarternas tyranni. Hans musik blev därför märkligt obestämbar och intressant på bl a dessa punkter.

Problemet är inte så stort egentligen -- det gör en otrolig massa musik som inte följer de gamla trista mönstren. Det är ju bara att sluta att lyssna på AC/DC, John Denver, Elton John, Dream Theater och ALLA andra band, och börja lyssna på Kaija Saariaho, Olga Neuwirth, Luigi Nono och Conlon Nancarrow istället.

Jag förstår din frustrtion men den är onödig. Alternativen är många och tillgängliga.

EDIT förresten att önska skalor med 1/8-delstoner eller fler är att slå in öppna dörrar. Det finns ju. Bludder...? Ja, döm själv. Våra skalor har tolv toner men indiska skalor har 64 tonsteg. Det finns en hel del mikrotnal musik i västerlandet numera också som är mer "experimentell" än den indiska. Tycker du att indisk musik låter gnällig kan du ju testa "våra egna" tonsättare som ägnar sig åt mikrotonalitet -- James Tenney, György Ligeti, Giacinto Scelsi, La Monte Young m fl, m fl. Du kan också de-tuna egna VST- instrument o dylikt och ändra skalorna i dem.

Redigerat av Fredrikmo
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår tankegången, men, man kan väl ändå göra mycket "speciellt" med de vanliga moll/durskalorna?

Eller, varför inte hålla sig till det vanliga men i så fall göra det mycket bra? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Missnöjet är uppfinningarnas moder. 😄 Stick iväg till ditt lokala bibliotek där finns säkert några plattor med arabisk, indisk, persisk, afrikansk osv musik. Lyssna in dig på lite udda prylar. Eperimentera med stämningar ifall du spelar stränginstrument. Själv har jag en av mina mandoliner stämd ADAD. En irlänsk bouzlukistämning som används av vissa countrymandolinister.

Link to comment
Dela på andra sajter

På nåt sätt känns det som om musiken står och trampar vatten och inte rör sig framåt. Vi i väst använder oss av dessa jävla skalor som vi alltid gjort, Dur och Moll. Varför? Är vi så begränsade i vårt musikaliska tänkande, eller är vi bara så lata att vi inte orkar oss på att försöka göra musik i mer udda skalor?

Jag har, seriöst alltså (även fast det kanske låter som ett skämt), funderat på att experimentera med mer udda skalor, alltså sådana skalor som innehåller 1/4-, 1/8- och kanske så fint som 1/16-toner.. Eller tror ni detta bara kommer låta som bludder?

Araberna använder väl sig av kvartstoner när de sjunger?

.. eller ska man bara förlita sig på att göra en unik produktion istället? Själv tycker jag att mer än 70% av en låt ligger i dess produktion och sound. Är det det som är själva färgerna i tavlan av musik...?

Vad tror ni?

.. Bara lite filosofi 🙂

Det finns andra roliga sätt att alterera musiken, du kan ju tex använda lite kluriga taktarter: grupper om typ 2+2+3+2, 2+3+2 o.s.v

Tror iof inte man behöver vara så komplex, när spelade mainstream radio-kanalerna en låt i 3/4 senast?

Ganska tragiskt att vi inte ställer större krav på "radion", musiken så slätstruken och oftast totalt ointressant.

synd

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det låter snyggt när man tar två toner som har intervallet 1.5. En kvint är i stort sett detta intervall. Tar du kvintens kvint så får du intervallet 1.5^2 = 2.25. Kvinten till kvintens kvint blir 1.5^3. Fortsätter du runt, har du efter tolv toner hamnat på 1.5^12, vilket blir ungefär 129. Tar du bara kvint på kvint så hamnar du några oktaver upp, närmare bestämt sju stycken. Så om du tar ner tonen sju oktaver så hamnar du nästan där du var från början.

Så anledningen till att tolv-tonersskala är den "bästa" är att (1.5^12) / (2^7) nästan blir ett!

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

bara att bygga låtar i skumma takter kan göra det intressant.

Jag och en kompis har några sådana låtar.

exempel:

istället för 16 delar / bar, välj 17, eller 15, varför inte 13?

en låt polaren gjorde som "pendlade".

4 bars, varannan var 15 steg, varannan 17.

så sätt blev det 64 steg i slutet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är inte så stort egentligen -- det gör en otrolig massa musik som inte följer de gamla trista mönstren. Det är ju bara att sluta att lyssna på AC/DC, John Denver, Elton John, Dream Theater och ALLA andra band, och börja lyssna på Kaija Saariaho, Olga Neuwirth, Luigi Nono och Conlon Nancarrow istället.

Jämställa Dream Theater med ACDC är helt felaktigt. De har visserligen rocken som grund men utforskar hela tiden nya områden.

Ett tips: Lyssna på Freak Kitchen, metal i botten men blandar in österländska skalor osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, det är bara experimentera.....kör indiskt, arabiskt, asiatiskt, latino eller vad du nu vill.........det kan bli hur bra som helst!

Det bästa resultatet tycker jag man uppnår när man liksom, går halvvägs ....dvs, man tar arabiska influenser......stråkdrillar som lirar arabisk skala.....typiska percussion ljud därifrån.......och sånt, och slänger in i sin ganska normala västerländska låt........så att lyssnare fortfarande känner sig hemma, samtidigt det händer några "nya" saker också..... 🙂

men jag hänger inte riktigt med på att detra inte används i dagens mainstream......det är ju jättevanligt.......i alla fall den typen av mainstream jag lyssnar på......RnB/HipHop/Pop......där kör dom ju kört arabiska/indiska/asiatiska influenser nonstop de senaste åren....

Link to comment
Dela på andra sajter

Att börja använda "udda" tonskalor är nog inte en lösning som får musiken att utvecklas. Att den västerländska 12-tonsskalan är dominerande beror på att den är mest rätt. Men inte heller den är perfekt. Hur många gånger har man inte stört sig på "rena" dur-terser, t ex?

Varför inte skapa den perfekt klingande skalan? Skulle vara intresant. iofs kanske det skulle bli en 4-tonsskala - inte så spännande.

Jag tror dock att man kan skapa mycket kreativt med bara 12-toner. Så jag håller mig nog till det ett tag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har varit inne på melodik och någon annan har berört metrik. Fundera på vilka byggstenar det finns inom musik och experimentera med dem.

Harmonik, oväntade ackordväxlingar

Agogik, flytande tempo

Rytmiseringar, kan man använda mikrointervallstänkandet på rytmerna?

Periodicitet, istället för att tänka att varje formdel ska ha jämt delbart med 4 takter så varför inte slänga in en formdel på bara 3 eller 5 takter?

etc etc.

Lycka till

Klös

Redigerat av KluZ
Link to comment
Dela på andra sajter

.. eller ska man bara förlita sig på att göra en unik produktion istället? Själv tycker jag att mer än 70% av en låt ligger i dess produktion och sound. Är det det som är själva färgerna i tavlan av musik...?

Jag tycker att en riktigt bra låt ska:

1 ha ett bra arrangemang

2 ha en stabil hook

3 vara snyggt mixad.

Om någon av dessa 3 faktorer faller ut, uppfyller musiken inte alla mina personliga krav 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Själv tycker jag inte tonerna spelar så stor roll. Särskilt inte mängden. Det är snarare hur dom används som spelar roll. Men det viktiga ligger i rytmen och svänget.

Redigerat av Oski
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...