Jump to content
Annons

Skivkontrakt, avgift för skivpress, STIM-medlemsskap...


Gamen

Recommended Posts

Hej allihopa,

(Ny här, flytta tråden om den är fel)

Jag har fått erbjudande om kontrakt med ett tyskt bolag och det här med STIM-medlemsskap dyker upp. Bolaget är inte så stort men verkar rätt bra vad gäller möjlighet till promotion, spelningar i Europa osv utifrån vad jag snackat med andra som ligger på samma bolag. Inte nåt av de stora men tillräckligt vettigt för nån som inte har en situation som gör det möjligt att hoppa på expresståget i 200 knyck (vilket jag faktiskt fått erbjudande om).

Dock... dyker frågan om det här med STIM-medlemskap upp. Enligt bolaget tar GEMA (tyska STIM, är man med i STIM är det GEMA som kollar rättigheter därborta) en massa pengar vid tryckning av skivan, de menar att de inte har ekonomi för detta, att det är bättre att lägga det på inspelning och produktion, och det har gått att kringgå detta i andra fall, med artister från andra länder. Jag är inte medlem i STIM än men med tanke på det intresse mitt material fått från de stora pojkarna vill jag försäkra mig om att låtarna är reggade i den händelse av att det skulle ta fart och det kommer på radio. Det är jag skyldig min avkomma om inte annat.

För en som inte är insatt. Vad handlar det här om egentligen? Är det medlemskapet i NCB som ställer till det, är det därifrån avgiften kommer? Har läst i en annan tråd att vissa lyckats gå med i STIM utan att vara med i NCB (http://forum.studio....ssen-och-behov/). Skulle det göra så att bolaget slipper avgiften?

Jag ska förstås kontakta STIM och NCB angående detta men skulle vara trevligt höra vad hjärntrusten här säger. Ja, jag vet att jag borde kontakta en jurist som ska kolla igenom detta för 10000 spänn och kommer fram till slutsatsen att jag borde gå till nåt annat bolag. Jag vill inte ligga på nån stor drake i dagsläget. Jag vill börja i mindre skala, sen ser vi var det tar vägen. Jag vet att de på andra sidan jobbar hårt och har bra kontakter för den nivå de ligger på.

Har någon tips på hur man kan lösa det här? Dvs:

1) Få låtarna skyddade så att jag kan få nån krona i händelse av att de spelas framöver

2) Se till att bolaget slipper åker på en dyr avgift till GEMA enbart för tryckning av den fysiska produkten

Några förslag jag fått från folk hittills är:

A: Vänta med medlemsskap tills skivan är tryckt, gå med i STIM senare (är det möjligt skydda låtarna så)

B: Skaffa något slags undantagsavtal (via STIM?) som på något vis ser till att bolaget inte behöver betala avgiften för den specifika plattan (något bolaget tydligen gjort tidigare)

Tack på förhand!

/Gamen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Grattis till skivkontraktet!

Jag säger mig inte vara någon form av expert på musikbranschen, men jag flikar in med mina begränsade kunskaper.

Detta handlar om är att du enligt lag har rätt till upphovsrättslig ersättning när exemplar framställs på ditt verk. Men detta gäller dock bara fysiska exemplar, den enkla lösningen är alltså att enbart ge ut den digitalt. (Så är det i alla fall på STIM. Vet inte hur GEMA ser ut, men det borde vara snarlikt STIM/NCB)

Skivbolaget ska betala denna kostnad då de framställer exemplar av dina verk. Men då situationen ser ut som den gör är det en knepig situation. Jag skulle enbart satsa på digital utgivning, då kan skivbolaget bränna budgeten på produktionen istället.

Om fysiska exemplar är ett måste skulle jag, om jag nu vore skivbolaget, även lägga fram ett förlagsavtal i dealen. Då kommer kostnaden gå ner med en tredjedel då de betalar den delen av avgiften till sig själva. Det här är dock inte optimalt och är ofta ett varningstecken när den klausulen dyker upp i ett avtal. Du har även rätt att kräva detta i ett separat avtal, bara en eller ett par klausuler i ett artistavtal är inte tillräckligt.

Du borde gå med i STIM/NCB, det skyddar inte låtarna för fem öre, men det ser till så att du som upphovsman får ersättning när verken används.

Hur ni än väljer att göra, se till att få det tidsbegränsat bara. Antingen i tid eller efter ett visst antal sålda exemplar. Annars finns risken att de kommer komma undan med dessa kostnaderna för all framtid, och de skall de inte göra.

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till skivkontraktet!

Tack, antar jag. Vi får väl se om det räcker hela vägen. Med de stora drakarna har det varit vissa typer av problem, med de små är det... tja... andra problem tycks det... Vilket mörker... Tack för ditt svar hur som helst.

Jag säger mig inte vara någon form av expert på musikbranschen, men jag flikar in med mina begränsade kunskaper.

Bättre än mina kan jag garantera 😉

Detta handlar om är att du enligt lag har rätt till upphovsrättslig ersättning när exemplar framställs på ditt verk. Men detta gäller dock bara fysiska exemplar, den enkla lösningen är alltså att enbart ge ut den digitalt. (Så är det i alla fall på STIM. Vet inte hur GEMA ser ut, men det borde vara snarlikt STIM/NCB)

Allright, så det är pengar som kommer tillbaka till en själv efter att de dragit... 30% eller vad det är? Men... kommer inte den här ersättningen från NCB? Dealen innefattar ju redan ersättning per sålt fysiskt exemplar. Är det här något som införts för att bolagen inte ska kunna trycka skivor i smyg utan att pröjsa artisten? För min del kommer jag inte att sälja så många fysiska ex att jag behöver oroa mig för det. Sen får jag inte ihop det här med att det inte ens verkar vara möjligt att trycka skivor utan NCB:s tillåtelse - men det kanske är annars i Tyskland än i Sverige... Jag såg någon annan som lyckats med konststycket att gå med i STIM - utan att gå med i NCB. Det vore ju optimalt om det är det som är problemet här. Jag är inte rädd för att någon ska kopiera mina alster fysiskt, det är ersättning från eventuella radio/tv-spelningar jag inte vill missa.

Skivbolaget ska betala denna kostnad då de framställer exemplar av dina verk. Men då situationen ser ut som den gör är det en knepig situation. Jag skulle enbart satsa på digital utgivning, då kan skivbolaget bränna budgeten på produktionen istället.

Hårdrock och fysiska ex brukar hänga ihop.

Om fysiska exemplar är ett måste skulle jag, om jag nu vore skivbolaget, även lägga fram ett förlagsavtal i dealen. Då kommer kostnaden gå ner med en tredjedel då de betalar den delen av avgiften till sig själva. Det här är dock inte optimalt och är ofta ett varningstecken när den klausulen dyker upp i ett avtal. Du har även rätt att kräva detta i ett separat avtal, bara en eller ett par klausuler i ett artistavtal är inte tillräckligt.

Inte optimalt ur artistens synvinkel antar jag? Eftersom pengarna man annars skulle fått går till musikförlaget, och förlaget äger musiken? Lät krångligt hursomhelst, och vet inte ens om den möjligheten finns.

Du borde gå med i STIM/NCB, det skyddar inte låtarna för fem öre, men det ser till så att du som upphovsman får ersättning när verken används.

Hur ni än väljer att göra, se till att få det tidsbegränsat bara. Antingen i tid eller efter ett visst antal sålda exemplar. Annars finns risken att de kommer komma undan med dessa kostnaderna för all framtid, och de skall de inte göra.

Ja planen är ju att gå med, men jag vill inte ställa till det för bolaget i onödan. Första albumet är förstås en chansning från deras sida och för min del är det främst ett sätt att komma ut, men jag vill också försäkra mig om att jag inte helt tappar chansen om det skulle råka gå riktigt bra.

En fråga/tanke... Går det göra på det här viset: Jag går inte med i STIM förrän de tryckt upp första upplagan, men går med sedan. Då har de sluppit undan kostnaderna för framställning av de fysiska skivorna. Kan jag då registrera musiken i efterhand så att jag får ersättning vid eventuella radiospelningar - utan att bolaget åker på att betala något i efterskott? Om det går skulle det vara en möjlig väg för min del. Säljer den sen så pass bra att de vill trycka fler skivor så får de betala per exemplar framöver.

Någon som vet vad man får för ersättning från NCB av de här pengarna de betalar per fysiskt exemplar? Hur många kronor på album?

Återigen, tack för ditt svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allright, så det är pengar som kommer tillbaka till en själv efter att de dragit... 30% eller vad det är? Men... kommer inte den här ersättningen från NCB? Dealen innefattar ju redan ersättning per sålt fysiskt exemplar. Är det här något som införts för att bolagen inte ska kunna trycka skivor i smyg utan att pröjsa artisten? För min del kommer jag inte att sälja så många fysiska ex att jag behöver oroa mig för det. Sen får jag inte ihop det här med att det inte ens verkar vara möjligt att trycka skivor utan NCB:s tillåtelse - men det kanske är annars i Tyskland än i Sverige... Jag såg någon annan som lyckats med konststycket att gå med i STIM - utan att gå med i NCB. Det vore ju optimalt om det är det som är problemet här. Jag är inte rädd för att någon ska kopiera mina alster fysiskt, det är ersättning från eventuella radio/tv-spelningar jag inte vill missa.

När skivbolaget betalar NCB avgiften får dem en licens som ger dem rätten att mångfaldiga dina verk, och denna avgift vidarebefordras sedan till upphovsman/män. Denna licens ska även skickas till tryckeriet och det finns en hel del tryckeri som vägrar framställa skivan förrän licensen kommit dem tillhanda. Detta är alltså den enda ersättningen för fysiskt mångfaldigande du får som upphovsman. All ersättning du får som upphovsman efter detta är bara för nyttjandet (utom på iTunes och streamingtjänster, det är en annan historia).

Detta kanske inte är något problem för dig då du är upphovsman och artist. Då du kommer få artistarvode från skivbolaget i vilket fall. Men säg att du på skivan skulle vilja skriva en låt med någon annan eller, om du hyr in musiker, säg en trummis, som kommer med idéer som gör att han är berättigad procent på låten. Då måste hen ge sitt godkännande till att inte få någon mekanisk ersättning.

Denna licens finns där för att upphovsrättslagen säger att du som upphovsman har rätten att mångfaldiga ditt egna verk.

Men visst, går du inte med i STIM/NCB så behöver du bara ge dem ditt medkännande. Men då får du eller övriga medverkande ingen ersättning.

Inte optimalt ur artistens synvinkel antar jag? Eftersom pengarna man annars skulle fått går till musikförlaget, och förlaget äger musiken? Lät krångligt hursomhelst, och vet inte ens om den möjligheten finns.

Artisten i detta fall blir opåverkad. Den som det påverkar är upphovsmannen (även ifall artisten och upphovsman är samma fysiska person så är det viktigt att skilja dem åt juridiskt sett). Förlaget "äger" ingenting utan du har bara upplåtit den ekonomiska delen av verket till ett förlag. Ett förlag får maximalt lov att ta 33% av den upphovsrättsliga ersättningen.

För din sista fråga, se fråga 1.

Hoppas att det hjälper dig. 🙂

Redigerat av Naymari
Link to comment
Dela på andra sajter

När skivbolaget betalar NCB avgiften får dem en licens som ger dem rätten att mångfaldiga dina verk, och denna avgift vidarebefordras sedan till upphovsman/män. Denna licens ska även skickas till tryckeriet och det finns en hel del tryckeri som vägrar framställa skivan förrän licensen kommit dem tillhanda. Detta är alltså den enda ersättningen för fysiskt mångfaldigande du får som upphovsman. All ersättning du får som upphovsman efter detta är bara för nyttjandet (utom på iTunes och streamingtjänster, det är en annan historia).

Men man kan ha en deal med bolaget om ersättning per sålt exemplar istället, som dessutom är bättre än den man får från NCB. Visst, man får inte för varenda tryckt skiva men skivbolaget riskerar inte att betala för en massa ex som inte blir sålda. Visst, i värsta fall smygtrycker de en massa bakom ryggen på mig och smygsäljer men med mina förväntade försäljningssiffror är jag helt klart beredd att ta den risken. 😉 Vet de har behandlat andra band bra. Jag förstod det som att det i princip var omöjligt att få tryckt en skiva utan licens från NCB (hanteras av GEMA i Tyskland) men tydligen kan de det.

Detta kanske inte är något problem för dig då du är upphovsman och artist. Då du kommer få artistarvode från skivbolaget i vilket fall. Men säg att du på skivan skulle vilja skriva en låt med någon annan eller, om du hyr in musiker, säg en trummis, som kommer med idéer som gör att han är berättigad procent på låten. Då måste hen ge sitt godkännande till att inte få någon mekanisk ersättning.

Denna licens finns där för att upphovsrättslagen säger att du som upphovsman har rätten att mångfaldiga ditt egna verk.

Men visst, går du inte med i STIM/NCB så behöver du bara ge dem ditt medkännande. Men då får du eller övriga medverkande ingen ersättning.

Nej det är inte optimalt men det är en början - men jag vill inte släppa STIM helt. Jag vill ha deras bevakning på airplay. Det jag inte vill ha är den mekaniska ersättningen på det sätt NCB/GEMA sköter den. Det kan jag och bolaget fixa själva, vilket innebär mindre risk för dom - och faktiskt bättre ersättning för mig. Frågan är då om det räcker med att inte vara med i NCB eller om man måste fixa det skriftligt via något avtal gentemot dom. Om det går. Men jag vet av ett par utländska artister som gjort det, med deras organisationer.

Stort tack! Nu vet jag iallafall vad jag ska fråga om på NCB/STIM. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan ha en deal med bolaget om ersättning per sålt exemplar istället, som dessutom är bättre än den man får från NCB. Visst, man får inte för varenda tryckt skiva men skivbolaget riskerar inte att betala för en massa ex som inte blir sålda. Visst, i värsta fall smygtrycker de en massa bakom ryggen på mig och smygsäljer men med mina förväntade försäljningssiffror är jag helt klart beredd att ta den risken. 😉 Vet de har behandlat andra band bra. Jag förstod det som att det i princip var omöjligt att få tryckt en skiva utan licens från NCB (hanteras av GEMA i Tyskland) men tydligen kan de det.

Nej det är inte optimalt men det är en början - men jag vill inte släppa STIM helt. Jag vill ha deras bevakning på airplay. Det jag inte vill ha är den mekaniska ersättningen på det sätt NCB/GEMA sköter den. Det kan jag och bolaget fixa själva, vilket innebär mindre risk för dom - och faktiskt bättre ersättning för mig. Frågan är då om det räcker med att inte vara med i NCB eller om man måste fixa det skriftligt via något avtal gentemot dom. Om det går. Men jag vet av ett par utländska artister som gjort det, med deras organisationer.

Stort tack! Nu vet jag iallafall vad jag ska fråga om på NCB/STIM. 🙂

Kan ni få till en skälig procentsats i upphovsrättslig ersättning från PPD priset är det ju ett sätt att lösa det på. Se dock till att åtminstone få det i en separat klausul. 🙂 Då kan du gå med i STIM efteråt om ni löser ersättningen på den vägen. Var noga med att begränsa det till enbart den skivan bara!

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Prislista Sverige:

https://www.ncb.dk/s...ricelist-se.pdf

Vad som gäller:

https://www.ncb.dk/s.../a-terms-se.pdf

https://www.ncb.dk/s...ral-info-se.pdf

Om ni ger ut musiken själva och har upphovsrätten till allt material kostar det tydligen bara 675kr numera. Ni skulle alltså kunna kringgå bolagets skyldighet att betala mer pengar om de bara trycker skivor åt er men ni själva står som utgivare - min högst professionella juridiska gissning 😉

Håller dock med JJRockford att det inte känns så seriöst med ett skivbolag som inte vill betala ncb. Hur många skivor rör det sig om?

Är osäker på om ditt medlemskap i STIM eller inte skulle befria skivbolaget från sin skyldighet att betala ncb-avgiften, men lusläste inte paragraferna.

https://www.ncb.dk/se/01/1-1-2.html

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Prislista Sverige:

https://www.ncb.dk/s...ricelist-se.pdf

Vad som gäller:

https://www.ncb.dk/s.../a-terms-se.pdf

https://www.ncb.dk/s...ral-info-se.pdf

Om ni ger ut musiken själva och har upphovsrätten till allt material kostar det tydligen bara 675kr numera. Ni skulle alltså kunna kringgå bolagets skyldighet att betala mer pengar om de bara trycker skivor åt er men ni själva står som utgivare - min högst professionella juridiska gissning 😉

Håller dock med JJRockford att det inte känns så seriöst med ett skivbolag som inte vill betala ncb. Hur många skivor rör det sig om?

Är osäker på om ditt medlemskap i STIM eller inte skulle befria skivbolaget från sin skyldighet att betala ncb-avgiften, men lusläste inte paragraferna.

https://www.ncb.dk/se/01/1-1-2.html

Jo just idag tror jag inte det här håller. Dyker upp en del andra saker jag blir fundersam över - det här var det första jag fastnade på. T.ex. nån option på kommande skivor jag inte begriper hur den ska fungera - plus att de vill ha worldwide. Och det tar sån fruktansvärd tid att bara reda ut småsaker, och då det inte är ett större bolag vete fanken om jag är beredd att offra den tiden på dealen och pengar på att anlita en jurist - men... nu har de stora pojkarna vaknat till igen... vi får se hur det här slutar!

Tack för ert engagemang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...