Jump to content
Annons

Du kanske tror du kan lira gitarr/favvis tråden


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns flera videos med den här mannen och speciellt i dom långsammare låtarna så kommer tekniken och musikaliteten fram ännu bättre. Men som sagt för att gilla det fullt ut så måste man nog digga gypsy gura ala Django och franska hotkvintetten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är nog musikaliskt så det räcker till men just den här låten är väl en traditionell jazzlåt många leker med. I dom långsammare låtarna så är liret helt annorlunda och tonbildning etc etc finns med i absolut världsklass. Det som är riktigt häftigt det är att Django Reinhart gjorde det med bara två fungerande fingrar om jag inte är felinformerad. trots att det kanske låter som en smal gengre så är den ändå inte det om man söker lite. Det finns dessvärre inte så mycket filmer utan det blir att leta efter skivor eller om det finns på spotify.

Scrolla fram till andra (ca 30 in) låten på den här så är tempot lite mera normalt och liret jättemjukt och finurligt, ljudet suger lite dessvärre.

https://www.youtube.com/watch?v=yfiHsJR64JA

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skillnad på bra gitarister/musiker och gitarrister "övat på att spela" men fortfarande är ganska tråkiga musiker.

Dom här i videon ovan kunde lika gärna vara snabba skrivmaskrnister.

Exempel på bra gitarister/musiker är Andrew Lutimer, Gery green, Jan Akkerman...Enligt min mening..

på tal om akustiskt, mycket bättre:

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag såg Focus i början av 70 talet i Köpenhamn så Akkerman håller jag med om (men just den här filmen var ingen höjdare om jag ska vara ärlig). I alla fall då nu vet jag inte har bara sett nåt flyktigt nyare som jag inte tyckte var så överdrivet bra.

I övrigt så måste jag nog säga att jag inte håller med dig alls om det där med skrivmaskiner. Den här musikstilen spelas som dom spelar. Kolla på tuben får du se det finns fler som spelar den sortens musik. Kolla in Django också när du ändå håller på.

För mig är det mera tråkigt med metall med långsam puls för att gitarristerna ska kunna brilliera. Men sen har vi Mattias Eklund eller vad han heter i Freak Kitchen som är fantastisk och jag har personligen träffat några svenska inte så kända i olika gengres som är fantastiska. Det finns så många duktiga runt om i världen och jag skulle tro att det bara är en bråkdel som släpps fram.

Det är väl det där gamla smaken är som baken fenomenet kan jag tro.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte förstå sig på vad som är tjusningen med en genre är det en själv som har en bristande musikalitet, inte artisterna inom genren. Gör man det felaktiga antagandet så är man själv inte bara omusikalisk utan även ganska dum i huvudet.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag formulerade mig nog lite kasst inser jag. Jag var inte ute efter att provocera eller jämföra eller nåt så jag föreslår att vi gör om den här tråden till en favvo tråd för våra fynd av gura ister som vi gillar, gamla som nya fynd.

Nåt som är lite tröttsamt är alla dessa närskott på halsen jag vill bara lyssna och man hinner ändå inte med att se vad dom gör 😄

haha! Spelar så när jag sitter naken i badkaret .Mer spännande så.. Det flyter lixom. :-)

😄

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Den där Emil Ernebro ligger nu officiellt högt på min favvis lista tack för tipset kassetporta

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Kan man inte förstå sig på vad som är tjusningen med en genre är det en själv som har en bristande musikalitet, inte artisterna inom genren. Gör man det felaktiga antagandet så är man själv inte bara omusikalisk utan även ganska dum i huvudet.

Kanske ett av det bättre inläggen på detta forumet. Någonsin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Lite väl hårt formulerat i alla fall i som jag läser det men det kanske ligger gammalt groll i kölvattnet.

Även om det finns vissa musikformer som jag har jäkligt svårt för så inser jag att det handlar bara om mina personliga preferenser och ingen vetenskapligt underbyggd sanning. Kort sagt vi gillar och uppskattar olika saker även inom musik.

Problemet är nog i första hand att det kan vara svårt att få till det när vi försöker beskriva vad det är som gör att vi gillar eller inte gillar och varför.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte förstå sig på vad som är tjusningen med en genre är det en själv som har en bristande musikalitet, inte artisterna inom genren. Gör man det felaktiga antagandet så är man själv inte bara omusikalisk utan även ganska dum i huvudet.

För egen del jämför jag t ex med Andy McKee, Tommy Emanuel och Andreas Öberg som jag alla sett live. Joscho Stephan är såklart bra, Kanske är det lite snabbt att dra slutsatser från en video förstås..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Bring em on kassetporta koola killar du hittar och blågult ännu bättre. Jag känner Jan Olof Strindberg en gammal fingerpicker räv. Dessvärre har jag ingen video med honom men det finns lite på youtube när han lirar med sin dotter Edit och Willhard lang i Edit Strindberg trio. En annan typ av spel i och för sig men ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk köper inte gitarrer för att bli bättre

Oftast är det så människan tänker att det är saken det är fel på. Istället för att inse att det är en själv som är grundproblemet så får gitarren ta allt skit. Reklamen lurar oss människor, köp din idols saker och bli lika bra som idolen. Jag köpte Usain bolts puma och till min stora besvikelse så sprang jag inte lika fort som honom. Jag sprang lika fort i mina lejon från skopunkten. Jag gav vika för hjärntvätten.

Varför tror du alla stora bolag signar alla stjärnor i vad det nu än är för bransch det gäller?

Redigerat av ironman
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag spelar faktiskt bättre på vissa gitarrer men det är helt oberoende av vad det står för namn på dom. Ja det är sant med en viss modifikation för som regel funkar "märkes guror" lite bättre men inte alltid. Jag köpte en gibson och en fender men av de billigaste sorterna (5000 kr klassen) för att jag ville ha dom helt enkelt. Det komiska är att båda var dom bästa och lättaste att spela på av alla gibson och fender guror i butiken enligt mig och gibson guran var till och med byggd i usa, men det kanske dom alla är. I övrigt har jag bara billiga guror typ plywod men dom är lätta att spela på (i och förs sig lite årstidsberoende) och låter ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nja placebo det vet i sjutton det handlar nog mer om personliga förutsättningar rent fysiskt. När dom maxas det vill säga via ett instrument som passar en så kan man lite mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är pga personliga preferenser.

Man skall aldrig underskatta placeboeffekten

Nä det är en placebo effekt att jag upplever att de dyrare gurorna stämmer och intonerar bättre än de billigare jag har haft...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...