Jump to content
Annons

Aktiva studiomonitorer


Seven

Recommended Posts

Hej!

Precis som många hemmapulare söker jag aktiva monitorer i 4000:- klassen.

Har testat Phonic P6A, men de lät alldeles för burkiga och man blir snabbt lyssningstrött .

Dessutom har de satt anslutningarna och på/av-knappen så urbotat korkat!

Nu funderar jag på vad man ska köpa i stället, hellst nått man inte blir trött av på en halvtimme.

Event TR5

Tapco S5

Alesis M1 Active

Någon av dessa kanske?

Är inte säker på att min lokala handlare har dessa inne för lyssning, så alla era bedömningar och tankar kring dessa talare är av stort värde!

/Seven

Redigerat av Seven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kör med ett par Tapco S5... Helt fantastiska... tycker jag.. Behringer's Truth 2031A är också bra... men ut och lyssna på alla alla alla alla... Så vet jag att du kommer göra det valet som passar dina öron bäst 🙂

Redigerat av osiris
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Osiris

Jo visst ska jag lyssna i butik, men bedömningen där blir ju inte samma som när man suttit hemma med dem i några timmar. Samtidigt kanske man inte har möjlighet att lyssna på alla man vill testa. 🙂

Vad gör att du tycker dina Tapco S5 är så bra? Har du erfarenheter från andra monitorer?

/Seven

Redigerat av Seven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var runt i stockholms alla butiker (även H&M, Lindex och Ica) och lyssnade på istort sett alla monitorer dom hade... Även i prisklasser jag inte hade råd med... Och jag tyckte att Tapco S5 lät bäst.

Behringer's Truth 2031A var jag på väg att köpa men valde Tapco för att dom var mindre och fick därför plats på skrivbordet 😆 Och dom lät dessutom lite bättre.

Vad som göra Tapcona så bra? Dom låter precis så som jag vill att dom ska låta 😉 Men som sagt, det är ju bara vad jag tycker.

Har jobbat med Yamaha NS-10 på skolan innan, men jag har aldrig lyckats göra bra mixar i dom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För de intresserade lyssnade jag på några olika monitorer idag,

b.la. Tapco S5 som jag gillade skarpt!

Tapco S5 - Klart ljud och inte någon burkighet i registren som Phonic P*A.

Kanske att de var lite för basiga, men jag kom inte åt att kolla inställningarna på baksidan. *Kan ha varit baskompensation påslagen.

Fostex PM1 - Även de lät bra, klart ljud. Något mindre bas än Tapco*.

Genelec 8030A fanns även inkopplat - Kommentarer överflödiga.

Phonic P5A - Burkigt, tröttande ljud. Diffus basåtergivning.

Tyvärr fanns inte Event TR5 inne för lyssning.

/Seven

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitivt att du ska köpa ett par Event TR 5 monitorer. Efter mycket funderande och stor vånda och beslutsångest gick jag och några medmusikanter till den lokala musikhandlaren och lyssnade igenom ordentligt på olika monitorer.

Till slut fastnade vi alla för Event TR 5 för strax under 5000 kr. Bland de bästa investeringar jag någonsin gjort... Trots att de inte är så stora så går det väldigt bra att mixa musik med tunga basar. Själv har jag lärt mig att lägga bas och ex. trummor precis under det som jag tycker låter bäst. Alltså... När jag tycker att basen och trummorna är något för lågt mixade eller för tunna, så vet jag att det låter bra i nästan alla andra sammanhang.

Jag lånade ut monitorerna till en mer erfaren musiker som blev helt såld på dessa Event.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...