Jump to content
Annons

Hur spelar jag in sådan här "nära" sång utan problem?


hertingen

Recommended Posts

Hej,

Jag skulle gärna vilja veta hur man gör för att spela in sån här "nära" sång utan problem.

Med "nära" menar jag att man sjunger väldigt nära micken och med väldigt lågt tonläge.

Jag har provat att göra några inspelningar själv men det blir oftast störningar i inspelningen som förstör sången. Störningar som knäppningar, hårda s-ljud och puffar pga att jag står så nära micken och drar upp gainen på ljudkortet så pass mycket.

Jag använder en Studio Projects B1 mikrofon med puffskydd framför (svanhals, nylon) som jag kopplat till mitt ljudkort, ett Native Instruments Komplete Audio 6.

Skulle det bli bättre om jag hade en mickrofonförstärkare ist för att köra micken direkt in i ljudkortet? Eller behövs det någon form av kopressor eller limiter? Eller har det med sångteknik att göra?

Mycket tacksam för svar.

Det är sån här sång jag menar:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är nog så att det är skit-in-skit-ut regeln som gäller. Prylarna är finlir. Kondensator mickar är känsliga för puff-ljud. Det spelar ingen roll om de kostar en tusing eller hundra. Sedan kan man putsa lite med ljudteknik. Tex kompressor, deesser och manuelt dämpa bort det. Popfilter hade du redan. Är det ett eller två lagers? EQ är ett måste. Det finna andra modeller att prova, metall eller skumplast. Men problemet är nog andningen och klassas nog som sångteknik.

Redigerat av pme
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om sångteknik - men även om puffskyddet. Om du sjunger nära och har ett vanligt puffskydd, så hinner luftströmmen inte spridas, utan den går rakt igenom puffskyddet utan att påverkas. Bästa puffskyddet är enligt min mening "Håkan P110 Popkiller", som jag rekommenderar framför alla andra. Används av bl a Sveriges Radio. Det går att blåsa hårt utan att man känner någon nämnvärd luftström på andra sidan - och det utan att ljudet påverkas, så med det slipper man ifrån alla puffar, men behåller ljudkvaliteten. S-ljuden är värre. Det får man försöka fixa genom att hitta rätt sångteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det är nog så att det är skit-in-skit-ut regeln som gäller. Prylarna är finlir. Kondensator mickar är känsliga för puff-ljud. Det spelar ingen roll om de kostar en tusing eller hundra. Sedan kan man putsa lite med ljudteknik. Tex kompressor, deesser och manuelt dämpa bort det. Popfilter hade du redan. Är det ett eller två lagers? EQ är ett måste. Det finna andra modeller att prova, metall eller skumplast. Men problemet är nog andningen och klassas nog som sångteknik.

Vet inte om det är ett ett eller två lagers popfilter. Jag tror att det är ett två lagers men är inte hundra. Jag har även ett popfilter i metall som jag fick med när jag köpte ett SE electronics X1 Studio Bundle, men det har jag aldrig testat då jag läst att popfilter i metall ska vara sämre än de i nylon.

Hur menar du när du säger att EQ är ett måste? Ska det ställas in innan inspelning eller efteråt i mix?

Jag skulle rekommendera att du använder en omni-mick då den saknar proximity!

Ok. Det visste jag inte att det fanns sådana mickar. Har du något exempel på någon bra?

Redigerat av hertingen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om sångteknik - men även om puffskyddet. Om du sjunger nära och har ett vanligt puffskydd, så hinner luftströmmen inte spridas, utan den går rakt igenom puffskyddet utan att påverkas. Bästa puffskyddet är enligt min mening "Håkan P110 Popkiller", som jag rekommenderar framför alla andra. Används av bl a Sveriges Radio. Det går att blåsa hårt utan att man känner någon nämnvärd luftström på andra sidan - och det utan att ljudet påverkas, så med det slipper man ifrån alla puffar, men behåller ljudkvaliteten. S-ljuden är värre. Det får man försöka fixa genom att hitta rätt sångteknik.

Det där såg ju riktigt intressant ut. Jo jag har förstått att det är svårt att komma ifrån S-ljuden. Har för mig att jag läst att man kan komma undan en del genom att vinkla micken lite. Jag försöker att hålla igen på ljud/uttal/ord som jag vet ger s-ljud, men det blir lite "hämmande" när jag vet att jag måste hålla igen då. Men det kanske är sånt man får träna på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Det visste jag inte att det fanns sådana mickar. Har du något exempel på någon bra?

Alla kardioid-mickar har en bashöjande proximityeffekt, som börjar på omkring en halvmeter och blir allt mer uttalad ju närmare man kommer. Omni-mickar (rundupptagande) saknar proximityeffekten, men tar å andra sidan upp mer av rumsljudet, så om rummet inte låter bra eller inte är tillräckligt dämpat, så får man nya problem istället... Hur man vänder sig så sitter ändan bak... 😉

Du har en Studio Projects B1. Om du gillar soundet i den och vill testa med omni också, så finns B3, som är samma mick som B1, men med dubbla membran, så att man kan välja olika upptagningskarakteristik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dom andra här om att kompressor mm borde kunna vara nyckeln till det här soundet.

Jag tror att din mick funkar alldeles utmärkt till det här.

Jag skulle ha testat att sjunga hyfsat nära, men inte alldeles intill micken eftersom man får världens proximity-effekt (förstärkning av basen) när man gör det. Kanske 1 dm ifrån eller något sånt. Som du nämnde brukar det hjälpa en del mot puffljud att sjunga snett in mot micken istället för rakt på.

Sen skulle jag (i mixen) ta bort lite låga frekvenser med ett högpassfilter (från 100 Hz och uppåt kanske).

Efter det skulle jag ha lagt på en kompressor och komprimerat rätt hårt för att få mer "kropp" i sången (dra ner threshold på kompressorn och dra upp output för att kompensera till samma ljudnivå som innan). Efter kompressorn brukar sången låta närmre och mer angelägen. Där tror jag att mycket av den närhet du söker i soundet kan komma fram.

Speciellt när man sjunger så här tyst gör tyvärr kompressorn att alla s-ljud förstärks mycket, så jag skulle tro att man vill lägga en de-esser efter kompressorn.

Jag tycker även att bakgrundsljud och brus förstärks väldigt mycket när man komprimerar en tyst sånginsats, så jag skulle nog ha klippt bort de tysta partierna i sångspåret för att slippa brus och oljud som annars kan störa när man har en hög gain på spåret.

Lite överkurs: Även andetag brukar bli väldigt högljudda när man komprimerar hårt och drar på med gain. Om man vill behålla andetagen i sångspåret kan man behöva justera ner volymen på dom för att de inte ska störa.

Så skulle jag ha gjort, rätt eller fel... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla kardioid-mickar har en bashöjande proximityeffekt, som börjar på omkring en halvmeter och blir allt mer uttalad ju närmare man kommer. Omni-mickar (rundupptagande) saknar proximityeffekten, men tar å andra sidan upp mer av rumsljudet, så om rummet inte låter bra eller inte är tillräckligt dämpat, så får man nya problem istället... Hur man vänder sig så sitter ändan bak... 😉

Du har en Studio Projects B1. Om du gillar soundet i den och vill testa med omni också, så finns B3, som är samma mick som B1, men med dubbla membran, så att man kan välja olika upptagningskarakteristik.

Alla kardioid-mickar har en bashöjande proximityeffekt, som börjar på omkring en halvmeter och blir allt mer uttalad ju närmare man kommer. Omni-mickar (rundupptagande) saknar proximityeffekten, men tar å andra sidan upp mer av rumsljudet, så om rummet inte låter bra eller inte är tillräckligt dämpat, så får man nya problem istället... Hur man vänder sig så sitter ändan bak... 😉

Du har en Studio Projects B1. Om du gillar soundet i den och vill testa med omni också, så finns B3, som är samma mick som B1, men med dubbla membran, så att man kan välja olika upptagningskarakteristik.

Aha, tack för den infon. Jag har även ett sE Electronics studio boundle, där fick jag med ett Reflection filter (Sånt som man sätter på mickstativet och har bakom/på sidan av micken) det ska ju hjälpa lite mot rummet. Har inte märkt så stor skillnad på inspelningar med och utan det men har aldrig störts av dåligt rumsljud sålänge jag har spelat in nära micken. Kanske har det blivit lite mer dämpat då jag spelat in sången så här nära micken som jag vill göra. Jag har även en sE Electronics X1 mick, har inte spelat in lika mycket sång med den som med Studio Project B1´an. Men spontant så känns det som att jag gillar Studio Project micken bättre. Kan ju iofs vara för att jag är mer van vid hur den låter. Studio Project B3´an var ju inte så farligt dyr heller. Så med en sådan och ett Håkan P110 så kanske jag är närmare mitt mål? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med dom andra här om att kompressor mm borde kunna vara nyckeln till det här soundet.

Jag tror att din mick funkar alldeles utmärkt till det här.

Jag skulle ha testat att sjunga hyfsat nära, men inte alldeles intill micken eftersom man får världens proximity-effekt (förstärkning av basen) när man gör det. Kanske 1 dm ifrån eller något sånt. Som du nämnde brukar det hjälpa en del mot puffljud att sjunga snett in mot micken istället för rakt på.

Sen skulle jag (i mixen) ta bort lite låga frekvenser med ett högpassfilter (från 100 Hz och uppåt kanske).

Efter det skulle jag ha lagt på en kompressor och komprimerat rätt hårt för att få mer "kropp" i sången (dra ner threshold på kompressorn och dra upp output för att kompensera till samma ljudnivå som innan). Efter kompressorn brukar sången låta närmre och mer angelägen. Där tror jag att mycket av den närhet du söker i soundet kan komma fram.

Speciellt när man sjunger så här tyst gör tyvärr kompressorn att alla s-ljud förstärks mycket, så jag skulle tro att man vill lägga en de-esser efter kompressorn.

Jag tycker även att bakgrundsljud och brus förstärks väldigt mycket när man komprimerar en tyst sånginsats, så jag skulle nog ha klippt bort de tysta partierna i sångspåret för att slippa brus och oljud som annars kan störa när man har en hög gain på spåret.

Lite överkurs: Även andetag brukar bli väldigt högljudda när man komprimerar hårt och drar på med gain. Om man vill behålla andetagen i sångspåret kan man behöva justera ner volymen på dom för att de inte ska störa.

Så skulle jag ha gjort, rätt eller fel... 🙂

Tack för infon. 🙂 Ja spontant får jag känslan av att mycket av ljudet sitter i kompressionen och även lite överstyrning (dist). Jag vill alltid ha en så ren signal som möjligt när jag spelar in. Och skulle jag lyckas få till en bra inspelning utan puffar så skulle jag nog lägga på lite dist/rör simulering också. För att simulera lite distande mickförstärkare. Inte så att det märks direkt utan mer för att skapa lite känsla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för infon. 🙂 Ja spontant får jag känslan av att mycket av ljudet sitter i kompressionen och även lite överstyrning (dist). Jag vill alltid ha en så ren signal som möjligt när jag spelar in. Och skulle jag lyckas få till en bra inspelning utan puffar så skulle jag nog lägga på lite dist/rör simulering också. För att simulera lite distande mickförstärkare. Inte så att det märks direkt utan mer för att skapa lite känsla.

Tack för tipset! 🙂 Det här med subtil rördist tycker jag är svårt. Jag har kanske för dålig lyssning...eller för dåliga öron. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, tack för den infon. Jag har även ett sE Electronics studio boundle, där fick jag med ett Reflection filter (Sånt som man sätter på mickstativet och har bakom/på sidan av micken) det ska ju hjälpa lite mot rummet. Har inte märkt så stor skillnad på inspelningar med och utan det men har aldrig störts av dåligt rumsljud sålänge jag har spelat in nära micken. Kanske har det blivit lite mer dämpat då jag spelat in sången så här nära micken som jag vill göra. Jag har även en sE Electronics X1 mick, har inte spelat in lika mycket sång med den som med Studio Project B1´an. Men spontant så känns det som att jag gillar Studio Project micken bättre. Kan ju iofs vara för att jag är mer van vid hur den låter. Studio Project B3´an var ju inte så farligt dyr heller. Så med en sådan och ett Håkan P110 så kanske jag är närmare mitt mål? 🙂

Om du använder omni-läget och får för mycket rum, så kan du testa att använda mikrofonskärmen. Det kan eventuellt hjälpa - men var vaksam på ljudet. Med lite missflyt, så kan det bildas en kamfiltereffekt på grund av skärmen - och då är det bättre att vara utan den...

Ett läge som är lite mitt emellan, som jag tycker brukar bli en bra blandning av kardioid och omni, är 8-läget (finns också i B3) - men då blir det som två kardioider riktade påvarsitt håll, så proximityeffekten finns kvar där, men det kan vara värt att testa i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du använder omni-läget och får för mycket rum, så kan du testa att använda mikrofonskärmen. Det kan eventuellt hjälpa - men var vaksam på ljudet. Med lite missflyt, så kan det bildas en kamfiltereffekt på grund av skärmen - och då är det bättre att vara utan den...

Ett läge som är lite mitt emellan, som jag tycker brukar bli en bra blandning av kardioid och omni, är 8-läget (finns också i B3) - men då blir det som två kardioider riktade påvarsitt håll, så proximityeffekten finns kvar där, men det kan vara värt att testa i alla fall.

Hur märker jag om det har bildats en kamfiltereffekt? Hör jag det på ljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur märker jag om det har bildats en kamfiltereffekt? Hör jag det på ljudet?

Jäpp, det gör du helt klart.

Jag hittade en gammal tråd som tar upp bland annat detta fenomenet: //forum.studio.se/topic/89447-kamfiltereffekt-av-micscreen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med en bra konding behöver du väl inte vara supernära? Dra upp eq'n ngnstans mellan 5k och 8k så får du mer närvaro.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

Spela in sången så den kommer in lite halvt sidleds alltså sjunga in i micken men att luften ändå träffar membranet för att slippa det värsta och ja puffskydd, sen kanske se till att mixningen är gjord med mindre rum, plate och reverb. Rätt inspelnings nivåer och eq. Jag kan verkligen rekommendera Puremix (punkt) net för att komma på traven snabbare. Där går de igenom, sånginspelning, avstånd till micken position och behandlar i andra avsnitt, eq, kompressor och dessers. LA2A limiter tillsammans med en 1176 kompressor (mjukvara)om ekonomin tillåter. Vassa s-ljud ligger ngnstans runt 5k män och 4k kvinnor sen har du ett djupare s-ljud längre ner kan inte komma ihåg exakt var haha inget proffs på sång än experimenterar själv på sång men det beror ju såklart mycket på den som sjunger också vissa puffar hårdare än andra och vissa har vassare s-uttal överlag. Så hitta problemet, är det nasalt? Vasst? osv. Lär dig om just de frekvenserna och använd öronen, många (inklusive jag själv) sitter och kollar på massa coola plugins, typ skruvar i 10 min och man tycker det låter bättre tills man kommit på att pluginen stod på bypass 😄 EQ mässigt kan det vara bra med ngt som inte färgar ljudet. aja det var det jag kom på just nu 🙂

Edit: Lyssnade på youtube, jag tänker noggrant inspelat, höj volymen på tracket = kommer närmare + Litet rum i reverbet = närhet, kanske plate reverb så det sticker från ut från musiken lite fast ändå subtilt och att det inte blir bättre av att vara jätte nära micken då blir det bara problem, få in en ren finslipad inspelning manipulera det sedan på bästa möjliga vis.

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hur har det gått? Är det främst sångteknik, eller en kombination med puffskydd? Jag är lite nyfiken på om nylon räcker, eller om kanske förslaget på Håkan P110 är värt att följa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur har det gått? Är det främst sångteknik, eller en kombination med puffskydd? Jag är lite nyfiken på om nylon räcker, eller om kanske förslaget på Håkan P110 är värt att följa upp.

Jag har provat att spela in sång igen med den utrustning jag har, fast då hade jag gainen mycket lägre och stod också längre ifrån micken när jag sjöng. Jag försökte tänka på teknik och vilka ljud/ord som skulle kunna ge puffar/sprak men det känndes som att jag hämmade artikulationerna och känslan i sången. Och det blev lite sprak/puffar ändå. Så jag tänker definitivt köpa ett Håkan P110 och kanske även en ny mick när jag får pengar. För jag tror inte det räcker med puffskyddet jag har nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för uppdatering, jag gissar att jag kommer att få liknande utmaning. Man ska inte behöva välja ord, då tappar man flytet och känslan. Och mer tricksigt lär det vara om man blandar sjunga nära med att sjunga ut. Sådant är ju fantastiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...