Jump to content
Annons

Ta bort sång


m97rek

Recommended Posts

Hej

Först vill jag be om ursäkt om jag frågar något som l är helt fel enligt de regler som gäller i detta forum.

Ska hålla ett tal till en kompis nästa vecka och tänkte då sjunga en bit på Magnus Ugglas IQ. Dock tror jag det skulle bli bättre om jag hade stöd av musiken då jag inte är supervass på att sjunga. Därför har jag försökt hitta karaokeversionen av låten men utan lycka.

Då försökte jag tvätta bort sången i Audacity enligt tips på Internet. Tyvärr funkade det inte heller trots att jag äger låten på CD

Som en sista utväg vänder jag mig till er på detta forum. Är det någon som har en idé hur man skulle kunna åstadkomma detta? Vore ju grymt om man kunde göra en version i Garage Band eller liknande men jag är tyvärr helt omusikalisk

Tack på förhand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sången ligger väl i mitten?

I så fall kan du fasvända den ena kanalen, så släcks det mesta av sången ut. Reverb och andra effekter som ligger utpanorerade, kommer däremot inte att försvinna - och resultatet blir förstås mono. Förutom det så kommer även andra saker som ligger i mitten att släckas ut, som t ex baskagge och bas, så det blir kanske inte så jättekul ljud, men ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

En förbättring är om du skapar två kanaler med låten på.

På den ena kanalen lägger du en EQ som skär bort allt ovanför 200 Hz. Denna kanalen har bara basfrekvenser alltså.

På den andra kanalen lägger du en EQ som skär bort allt under 200 Hz, Denna kanalen har bara mellanregister och diskant kvar då.

På den kanalen där du skurit bort allt under 200 Hz (där sången är) så gör du som Claes sa, fasvänder ena sidan. (Det är ju en stereo kanal med en vänster och en höger sida.)

Spelar du dessa kanaler ihop så får du bort sången (plus allt annat som ligger i mitten) fast behåller större delen av basen och bastrumman.

Ingen garanti att detta kommer att låta perfekt men värt att prova! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar. Jag har försökt göra enligt era instruktioner med det mesta av sången ligger kvar ändå. Omöjligt att överrösta med egen sång om man ska kunna höra musiken. Vet inte om Uggla spelat in på nåt ovanligt sätt eller men jag lyckas inte tvätta bort det

Link to comment
Dela på andra sajter

Provade själv för att testa och insåg att jag glömt bort en instruktion. Du måste slå ihop kanalen som du fasvänt till mono. Provade själv och fick bort en del av sången. Lade även på en expander som ökade dynamiken på det allra starkaste vilket hjälpte lite grann, sen kunde jag med hjälp av en EQ få bort lite till av ugglas röst.

Edit: skickade PM

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade in av nyfikenhet och det verkar som att det den gör är att fasvända ena kanalen och slår ihop till mono. Smidigt om man vill ha ett snabbt resultat. 🙂

Satt mer med IQ låten och fann att ett reverb på den ihopslagna mono kanalen gjorde att man fick lite stereokänsla. Använt väldigt subtilt då och rätt typ av reverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...