Jump to content
Annons

Att flyta eller inte flyta golvet?


HoboRec

Recommended Posts

Är i planeringsstadiet att ljudisolera ett livsrum i en studio. Till en början tänkte jag att det var självklart att jag måste bygga ett flytande golv men läste på lite mer och fattade det som att det inte är nödvändigt om studion står på en betonggrund som i sin tur är direkt ansluten till marken under. Att golvbetongen då inte kan resonera i och med att den är omsluten av jord, stämmer detta? Hur fortsätter man då med väggarna? Kan man ställa dom direkt på betonggolvet med, eller ska de åtminstone vara frikopplade från golvet i så fall och sen nån akustikfogning typ?

Om jag måste göra en flytande golv... vilket är det mest kostnadseffektiva, men ändå fungerade, sätt att göra det på? Träreglar och spånskivor ska inte vara någon höjdare om jag förstått rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Svårt att svara på när man inte vet hur mycket ljudisolering du behöver för att inte störa eller störas när du jobbar i din studio.

Är studion nära en järnväg/väg så bör du nog flyta golvet för att minska markvibrationerna och stomljuden för att inte bli störd när du jobbar. Bor det folk nära din studio så bör du kanske också flyta golvet för att inte störa när du spela basinstrument osv.

Sedan så beror det ju på vad det är för mark under huset du bygger studion med. Är det nära till berggrunden så kan det spridas ljud genom berget till grannes hus med. Är det sandig och våt mark eller lerig jord så sprids det mer än i en tyngre och mera blandad jord. Bodde själv i ett hus där det lä som att grannen var nere i min källare och högg ved när han gjorde det i sin egen källare, men det var säkert en 75 meter mellan han och min källare.

Så banka och slå lite i golvet för att höra hur mycket det hörs ut, hur mycket resonans du får i själva golvet och hur mycket stomljud du får i väggarna från golvet.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Har man ett flytande golv så bygger man studions väggar och tak på det, för att minska kontakt med huset väggar. Man bygger ett rum i rummet som det så fint heter

För att ett golv ska vara "flytande" så måste det ligga på ett fjädrande material. Vanligtvis en särskild gummimatta som man sedan ljuter betong eller lägger betongplattor på. för att sedan lägga ett studiogolv på.

Eftersom man är beroende av tjockare väggar med mera massa och luftspalt för att nå högre grad av isolering så kan det bli svårt om rummet man bygger om är på för få kubik. Då tak och golv kommer närmare varandra med ett flytande golv och ett extra innertak. Därför är det viktigt att kolla hur mycket man faktiskt måste isolera för att det ens ska vara lönt att börja göra det. Men det är ju inte lönt att ljudisolera på tok för mycket heller kan jag tycka.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte absolut inte finns någon annan lokal(??) så rekommenderar jag att du anlitar någon akustik firma som kan se till att det blir riktigt gjort..

Dom vet om det genomförbart inom den budget du tänkt.

Anledningen till att det inte längre är radio studio kanske är att det var billigare att flytta än att bygg om... bara en tanke..

Jag skulle ändå rekommendera att leta vidare efter en annan lokal, typ värkstads lokal, industri område osv. där det inte är några boende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan så beror det ju på vad det är för mark under huset du bygger studion med. Är det nära till berggrunden så kan det spridas ljud genom berget till grannes hus med. Är det sandig och våt mark eller lerig jord så sprids det mer än i en tyngre och mera blandad jord.

Då kanske det är bäst att göra något flytande då jag inte vet exakt vad för typ av mark som är under. Troligtvis är det sandigt och vått då hela jönköping är sankmark typ.

Som jag alltid säger, anlita en akustiker. De kan tillgodo se dina behov och säkert anpassa sig efter din budget. Gör rätt från början om du ändå skall investera en bra peng.

Går redan i de tankarna. Men det skadar ju aldrig att förstå sig på lite själv först. Tror jag hört av mig till din akustiken nån gång utan att få svar så har du någon annan att rekommendera?

Jag skulle ändå rekommendera att leta vidare efter en annan lokal, typ värkstads lokal, industri område osv. där det inte är några boende.

Har planer på en del kringverksamhet i studion som bara skulle vara genomförbart om det ligger centralt, vilket detta gör. Funkar det inte så stannar jag nog där jag är istället.

Har det varit en radiostudio? 😲

Ja, eller TV-studio av något slag. Lite halvdant bygge. Inga väggar är frånkopplade från varandra och det går lite ventilation som leder ljud.

Jag har varit där och spelat en PA på drygt 100db och uppe i huset där folk bor låg det väl på ca 35db. Alltså nära på ohörbart bakom trafik och annat ljud från huset. Det var 35db även när jag inte spelade något.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du har hyfsad koll på att ta fram ritningar och bygga så kan du säkert spara en slant på att rita och bygga efter de regler som finns när det gäller ljudisolering och akustiska förhållanden. Har du (som jag själv har) tummen mitt i hallen (som en polare råkade säga) så är det nog smartare att anlita så mycket hjälp du har råd med. Det finns ju bra ritningar på både byggandet av själva studiorummet och på olika akustiska paneler. Ofta så är det relativt enkla regler som man kan läsa sig till om man orkar, har tid och har lust. Problemet jag har med många akustiker är att de går lite för långt och pillar onödigt mycket med sådant som man knappast märker av ändå, men det är nog lite av en fördom jag har.

Fördelen med att anlita någon som kan sin sak är ju att man slipper lära sig (vilken ju är en nackdel med) och förmodligen kan få garantier för att det blir rätt rån början. Jag vet inte vad det kostar att anlita den typen av experter dock, men jag gissar att det kan bli väldigt dyrt. Men jag hoppas att jag har fel där. Någon kanske an komma med ett ungefärligt pris här? Annars så är det ju bara att begära en offert från de företagen du hittar i närheten. Det räcker kanske med att köa ritningarna bara om du sedan kan bygga allt själv.

Ventilation och el är två viktiga saker att lösa för att ens kunna jobba i studion. Men det säger ju sig själv. Samtidigt så måste ju den övriga byggnaden kunna andas så att man inte får problem med mögel osv men det är heller inte så svårt att läsa sig till hur man gör för att undvika det problemet med.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara köra! Problem löser man som de kommer. Sannolikt inte första studiobygget under lägenheter.

Problemen löser man INNAN man börjar för att spara in både tid och pengar i och med att man i 9 fall av 10 behöver göra om i och med att man inte löste problemen och gjorde rätt första gången.

Studion ska vara planerad in i minsta detalj i huvudet och gärna på papper innan man börjar bygga , Framför allt om man ska göra det själv.

Hur ska el gå , Hur ska vent lösas , behövs dubbla väggar med luftspalt , ska man isolera zic-zac och därmed saxa reglarna , vad ställs för brandkrav , ska kablarna gömmas under golvet , ska högtalare byggas in i vägg , etc etc etc

Bättre att lägga en slant och anlita någon som redan gjort dom allmänna misstagen och därmed kan göra rätt från början.

Samma sak gäller när man bygger hus åt sig själv.

Att inte anlita en arkitekt eller projektledare och ta den billigaste offerten man får på undermåliga handlingar kostas som sagt mer än vad det smakar.

Men gillar man att kasta pengar i sjön så visst varsågod , det skapar ju jobb.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Piccazzo> 9 av 10 så behöver man göra om säger du? Vad grundar du det på?

Skrev mest så för att folk verkar vara väldigt peppade på att verka smarta genom att bara hitta problem. Vilket är enkelt att kasta ur sig. Men ingen verkar speciellt intresserad av att beskriva lösningar.

Man kan göra på vilket sätt man vill. Är man en problemlösare så fixar sig det mesta. Ser man bara begränsningar så sitter man på internet och säger åt folk vad de ska akta sig för istället för att ge konstruktiva lösningar på en väldigt konkret fråga.

Läser man de konstruktiva trådarna på jsayers osv. Och är lite händig själv och har händiga polare (Fnulf nämnde ju att han får hjälp av en byggnadsingenjör) så kan vi nog förutsätta att det inte kommer bli något fuskbygge. Och att det går att få till bra.

Redigerat av XtommyX
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ingen här har ju nån aning om hur mycket jag förstår mig på sen tidigare så jag kan köpa att en del lyfter vissa problem. Men jag håller med Tommy om att det lätt spårar ur, för ingen här har ju gett något svar på frågan jag hade eller? Fick en del insikt från k9 visserligen.

edit: stavfel

Redigerat av Fnulf
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ta tag i problemet när de dyker upp är nog det absolut sämsta rådet man kan få..

Projekt som dessa kräver planering. Och även om du inte vill få en cad3 ritning av en akustiker så kan de säkert vägleda dig och ge dig konsultation. Så att du inte lägger ut 100-200k och får en mycket sämre studio än vad du hade fått om du bara konsulterat rätt personer.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Crillemannen> Är det någon som säger att man inte ska planera?

Har man en byggnadsingenjör tillgänglig och är händig själv så kan man utifrån gängse vetenskap som finns att läsa på olika forum och böcker bara köra på. Bättre att ta ledigt den tiden och plugga på än att betala 10 lax för en påplatskonsultering (som kommer säga rum i rum). Det är ju ren ljudisolering som diskuteras här. Med en väldigt specifik frågeställning. Har man kommit så långt i planeringen så har man koll.

Och om man skulle skippa flytande golv i början så hade det varit intressant om någon som har mer erfarenhet än attt hänvisa till andra kunde svara på frågeställningen. Hur stor blir skillnaden att bygga rum i rum PÅ flytande golv gentemot flytande golv I ett rum i rum-bygge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Crillemannen> Är det någon som säger att man inte ska planera?

Bara köra! Problem löser man som de kommer. Sannolikt inte första studiobygget under lägenheter.

Hur anser du att detta ska tolkas ?

I mina ögon ser det ut som att du tycker att man bara ska köra på utan att planera.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

"Är i planeringsstadiet att ljudisolera ett livsrum i en studio. " första meningen i frågeställningen. Planering har ju varit nyckelordet i hela tråden. Frågeställningen är så specifik så att planering är liksom självklar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att välja rätt sorts lokal inför ett planerat studiobygge kräver ett visst mått av kunskap inom akustik för att slutresultatet ska bli bra, både vad gäller funktion och ekonomi. Ingemar Ohlssons talesätt är rätt så bra tycker jag. För att bygga en ljudstudio krävs 3 saker; pengar, takhöjd och pengar.

Jag jobbar själv med detta dagligdags och har vid det här laget sprungit runt och mätt, projekterat , byggt och gjort akustiska behovsanalyser för hundratals lokaler. Är det något jag lärt mig under resans gång, är det just att för varje nytt projekt så lär jag mig något nytt. Det kan tex. vara akustiska fenomen som är unika för just den lokalens konstruktion och sammansättning osv. Med detta sagt så menar jag att det kan vara väl investerade pengar i ett platsbesök av en akustiker med tillhörande isolationsmätning om så behövs.

För att ge korrekt vägledning bör vederbörande förstå hur alla bitar hänger samman då ett studiobygge är komplext och inbegriper många olika speciallösningar som en vanlig snickare eller byggnadsingenjör ofta inte har någon erfarenhet av. En liten genväg kan tyvärr kosta många dB av beräknad ljudreduktion, samtidigt som det inte finns någon anledning att bygga mer än vad man faktiskt behöver. Nog ordat om detta.

För att svara på TS fråga kan man något förenklat säga att om lokalen befinner sig i källarplan med golv av betong så kan man många gånger klara sig med en semi-flytande konstruktion. Då läggs syllen mot golv med sylomerremsa emellan (ej att förväxkla med den EPDM-list som finns förmonterad på de flesta utlägg). På väggarna vilar sedan taket, alternativt att det pendlas ned med isohangers, allt beroende på rådande förutsättningar och kravspecar. Med en sådan konstruktion kan man uppnå bra luftljudsisolering beroende på hur mycket gips man lastar ned det inre skalet med och hur väl isolerat det yttre skalet är. Däremot uppvisar en semi-flytande konstruktion sämre isolering vad gäller främst stegljud (jämför med trummor tex).

Om lokalen är belägen i en fastighet som uppvisar dålig isolering väljer man ofta att bygga en helt flytande konstruktion, dvs. ett inre skal som är helt frikopplat från det "omslutande skalet". Här finns det några olika metoder där det vanligaste är 2 x ceminwood med dämplim emellan som sedan vilar på ISOLAT-reglar med polyuretankuddar under. En budgetvariant är att flyta på tex. markskiva eller stepisol.

Ett konkret råd till TS är att kontakta en akustiker med tillhörande isolationsmätning om möjlighet finns. Detta för att undvika att:

A/ bygga för klent så att du inte kan bedriva din verksamhet som tänkt

B/ att du inte bygger mer än vad du egentligen behöver (= ökade kostnader).

 

Annars får du försöka simulera den tänkta verksamheten under de tidpunkter som verksamheten är tänkt att vara igång, och sedan lyssna dig runt i hela fastigheten, även örat mot golv, skiljeväggar, trapphus osv.

 

Hoppas detta kan hjälpa en bit.

 

// Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Wellnes> det är den här typen av information som jag personligen hellre ser än "kontakta akustiker" rappandet som typ alltid görs.

För det finns ju folk som vill lära sig och göra själv. Med hjälp av konstruktiva råd från folk i trådar eller information ifrån böcker.

För premissen för inlägget är ju specifik. Lokalen vald, planeringen påbörjad och nu ställs en specifik fråga.

Frågan hade kunnat vara "ge tips på akustiker" eller "ska jag hyra denna lokalen" men det var det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Vad för typ av golv finns i nuläget? Ligger det bara betong?

Jag tror att du kommer väldigt långt funktionsmässigt om du bara ser till att golv i kontroll- och studiorum är frikopplade från varandra och väggarna. Då tänker jag bara på överhörningen mellan de två rummen.

Sen är ju ljudöverföringen till våningarna ovanför ett annat ev problem. Om du bygger flytande golv så bör du också välja en konstruktion som inte skapar resonans. Förr hade man ofta sand som man la golvet på. Finns säkert bättre metoder idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wellnes> det är den här typen av information som jag personligen hellre ser än "kontakta akustiker" rappandet som typ alltid görs.

För det finns ju folk som vill lära sig och göra själv. Med hjälp av konstruktiva råd från folk i trådar eller information ifrån böcker.

För premissen för inlägget är ju specifik. Lokalen vald, planeringen påbörjad och nu ställs en specifik fråga.

Frågan hade kunnat vara "ge tips på akustiker" eller "ska jag hyra denna lokalen" men det var det inte.

Fast man chansar inte och bygger något som eventuellt kommer att fungera, det är inte billigt att bygga och då gäller det att det blir rätt.

Jag kan naturligtvis förklara hur han kan bygga men då tar jag i i överkant, alltså eventuellt som är overkill/dyrare än nödvändigt. Detta efter som jag inte vill rekommendera något som inte kommer att fungera.

Grov förklaring:

1. göra i ordning det befintliga rummet för ljudisolering. se till att allt i ytter skalet har samma massa och är luft tätt.

här gissar jag på att det är betong överallt???

2. förbered luft genomförningar. ventilation. Ljuddämpare bör sitta i direktanslutning till väggen. en i ytter skal och en i inner skal(de nya väggarna/tak/golv). Ett ventilationssystem per rum.

3. beräkna golv. väggar, tak. Här vill man ha en resonans frekvens så nära 10hz som möjligt. för rubbet - Golv, väggar, tak, dörrar, fönster etc.

När det gäller ljudisolering så ska man inte förlita sig på anvisningar som att en viss konstruktion dämpar x antal db.

I vissa fall är det lab tester som bara mäts ner till 120hz eller en bit under 100hz.

här finns en exel kalkylator som heter "Reflections, Boundaries & Mass Calculator", under "mass-air-mass" så beräknar du väggarna/taket.

http://www.jhbrandt.net/resources/

Gips och relar + isover piano för väggar och tak. Man kan även beräkna konstruktionen något högre i hz(mindre luftspalt) om man behöver sapra plats och använda sika At lim i väggar och tak(inte green glue!! mer pengar för att få samma sak i grönt) för att sänka resonansfrekvens.

väggarna ställs på golvet och Taket bör hängas i "iso hangers".

När det gäller golvet så är det svårare men man kan eventuellt använda samma kalkyl för det, ialla fall får man en uppfattning om man är bort i tok med konstruktionen eller inte.

isovers Marksiva 2 lager - stabiliserings skiva(golvspån eller tjock plywood) - trädgårdsplattor i betong(högsta densitet)- stepisol - golvspån och några lager golvgips - hård ytbeklädnad med stegljuds matta.

som sagt alla dörrar och fönster bör ha samma isolering(resonans frekvens)för oisolerad luftspalt, en dörr är ju bara en öppningsbar bit vägg.

Alla hörn i inner skalet(både vertikala och horisontella) tätas med Bucker rod(på senska???) och mjuk fogmassa.

övriga skiv skarvar bara med fogmassa.

Se till att ha bra med takhöjd kvar före akustikbehandling utan göra en för klen ljudisoleing.

Det är viktigt att bygga in fråd/maskinrum utöver kontrollrum, inspelningsrum och ev. iso bås.

Det är viktigt att akustikbehandlingen är planerad redan innan bygge så att dörrar, fönster, el och ventilation placeras där det är lämpligt i akustikbehandlingen. Och se till att akustikbehandlingen görs riktig.

Ett bra studio bygge är 90% planering och 10% byggande!

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Det enkla svaret är att du bara bygger väggarna på det flytande golvet och studiotaket vilar på väggarna. Se till så att studions väggar och tak inte har någon kontakt med de väggar och tak som omger själva studiorummet. Hela rummet i rummet ska ha det flytande golvet som enda kontaktyta med övriga rummet. Tanken är att det flytande golvet ska absorbera stomljuden så att de inte sprids till övriga delar av fastigheten/rummet, helt enkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...