Jump to content
Annons

Samplade av ett trumset. Hur skall jag organisera allt?


ostfisk

Recommended Posts

Hej! 🙂

Gjorde ett ambitiöst försök att sampla av ett trumset, att ha vid demo proddar eller kanske till och med som slutgiltligt trumset vid mix. Anledningen Àr att jag inte kommer att ha tillgÄng till studio nu nÀr sommaren drar igÄng och tÀnkte att om jag samplar av trumsetet som stÄr dÀr sÄ kan jag anvÀnda det pÄ mina mixar, fast jag inte behöver spela in det med en trummis.

I alla fall sÄ har jag en herrans massa samplingar. Jag var sjukt ambitiös och mickade upp trumsetet med 21 mickar.

Tre baskaggemickar (En i hÄlet, en i trumman, en utanför skinnet)

Tre virvelmickar (Över x2 och en undermick)

Tre pukmickar (en per puka)

TvÄ OH par (ett brett AB kondensatorpar, ett smalare AB dynamiskt)

3 Rumspar (Ett AB, ett XY, ett AB i rummet intill)

En distmick (1,5 meter frÄn trumsetet, mono)

En ride och en hihatmick

Jag spelade in alla trummorna med olika hÄrdhet och olika anslag. Tex. virveln spelade jag in 16 superhÄrda slag (8 i varje hand), 8 hÄrda slag, 8 mellanhÄrda slag, 8 mellansvaga slag, 8 svaga slag samt 8 supersvaga slag LR. Jag spelade Àven in flam:s i olika hÄrdhet samt pressvirvelslag. Alla virvelslag har förutom tre nÀrmickar, 4 OH mickar, 6 rumsmickar och en distmick. SÀg att jag behÄller 4 av varje dynamik, dÄ har jag totalt 24 virvelslag uppmickade med 14 mickar var. Det blir 336 samplingar, bara pÄ virveln!

Iden Àr nu att jag skall kunna skapa ett eget trumkomp med OH och rum och hela den biten. Dvs copy/pasta in virvlar och baskaggar och dylikt och sedan lÄtar OH och rum följa med.

Virveln har totalt 14 mickar, baskaggen har 14, pukorna 12, hihat och ride 12 samt cymbalerna (tre stycken) 11 var. Totalt 121 kanaler. Det blir inte sÄ smidigt kanske.

Har nÄgon en bra ide hur jag kan göra?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Varför inte köpa typ superiordrummer istÀllet?

Jo det Àr ju en ide fast jag har inte rÄd just nu. Tanken var ocksÄ att jag skulle ha tillgÄng till studion att spela in trummor, utan att ha tillgÄng till den om du förstÄr vad jag menar.

Har en ide sjÀlv att jag har ett projekt med alla samplingar i. Dvs 121 kanaler dÀr jag gör trummorna. Sedan bouncar jag ut virvel över, under, OH, Rum osv. och anvÀnder i projektet dÀr lÄten Àr. Sen om jag vill Àndra nÄgot sÄ kan jag gÄ tillbaka till originalprojektet och bounca ut pÄ nytt. Lite omstÀndigt men vÀrt att prova kanske.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)

(skrev detta innan jag sÄg knuffs post)

Nja jag har lite samplers men frÄgan Àr hur jag skall göra. Jag har egentligen gett mig in pÄ nÄgot sjukt stort hÀr.

Jag skulle behöva en sampler per kanal. Om man ser till virveln sÄ har jag typ:

Snare Hard 01 Top 1

Snare Hard 01 Top 2

Snare Hard 01 Bottom

Snare Hard 01 OH1 L

Snare Hard 01 OH1 R

Snare Hard 01 OH2 L

Snare Hard 01 OH2 R

Snare Hard 01 RoomAB L

Snare Hard 01 Room AB R

Snare Hard 01 Room XY L

Snare Hard 01 Room XY R

Snare Hard 01 Room AB2 L

Snare Hard 01 Room AB2 R

Snare Hard 01 Dist

Och det Àr bara ett trumslag.

Vi har Snare Hard 02 och 03 och 04 osv.

Sen har vi lika mÄnga till fast med olika dynamik.

Typ Snare Medium 01, 02, 03 osv

Och Snare Soft 01 02 03... och Snare Supersoft och Snare Superhard.

Det skulle kunna gÄ att lösa i Reason med 121 st KONG trummaskiner, frÄgan Àr hur CPU intensivt det Àr... lÀr ju inte funka.

Redigerat av ostfisk
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du mÄste bygga ett sample instrument i t.ex Kontakt eller Exs24, dÄ kan det bli hur ball som helst. Du kan tom tjÀna en eller annan krona pÄ det om du Àr noggrann.

Hmm fĂ„r kolla in det, lĂ„ter intressant. Tycker att de ljuden jag spelade in blev bra! 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Elof (oregistrerad)

Du behöver inte alls en sampler per kanal. Bara att en ton triggar flera samplingar samtidigt (oh, close, room, whatever), som gÄr till olika utgÄngar. LÀtt gjort i de flesta samplers.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...