Jump to content
Annons

Eventuellt ny lokal... lite feedback?


HoboRec

Recommended Posts

Hej

Jag var och kollade på en lokal som verkade väldigt lovande, men kan inte riktigt bestämma mig. Hyresvärden sa att den var 122kvm men efter att ha räknat ihop måtten jag fick ut när jag var där så är det bara drygt 100kvm. Det är bra och stora rum, det sitter ett enormt fönster i väggen mellan kontroll och liverum och det är hög takhöjd. Tydligen har SR haft lokalen för länge sedan så jag förvändade mig att det skulle vara hyfsat ljudisolerat men det var det inte. Jag hade med mig ett PA för att testa och det lät både ut utanför lokalen och in till kontrollrummet. Ut gick det genom väggen och in till kontrollrummet verkade det mest gå genom ventilationen. Rutan ser ut att vara vettigt bygd med dubbla tjocka glasskivor, men jag fattar inte varför de ens ansträngt sig med det när det går en delad ventilationstrumma mellan rummen.

Hur som helst så behöver jag ju då ljudisolera liverummet, och i och med det kanske man kan passa på att göra något iso-rum eller liknande. Har lite svårt att komma på någon bra avdelning, så om någon vill dela med sig av någon idé så vore det guld. Rummet är ca 58kvm med 3,5m till tak.

Antar att det får bli någon skavs flytande konstruktion? (Det är lägenheter över). Gissar att det är en simpel standardvägg nu eftersom det låter så mycket igenom. Ska jag ta ner det innersta lagret gips och göra en ny fristående konstruktion där jag lägger på dubbelt gips. Eller låter man det som finns nu stå kvar och bara bygga nytt inne i? Jag har boken "Build it like to pros" och en vän som är byggnads ingenjör så det ska nog gå att lösa, men vill ändå ha lite input ifall det är något jag inte tänkt på.

post-558-0-42458500-1432027177_thumb.jpg

post-558-0-26285900-1432027191.jpg

post-558-0-50243300-1432027211_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har också suttit i en av SR:s gamla lokaler, innan jag flyttade, och har sett flera andra. Dom jag sett verkar vara designade och byggda på samma sätt oavsett var i landet dom är. Och tyvärr är det långt ifrån läckagefritt, en av orsakerna till min flytt var att det lät både till andra hyresgäster i huset, och för mycket mellan rummen. MEN, det är roliga lokaler att vara i, och mycket av det är bra byggt, så är det samma design är det helt klart en lokal värd att jobba på att få till. Hoppas att du kommer fram till bäst lösning, se till att budgetera hyfsat, och räkna i överkant, så slipper du obehagliga överraskningar. Stort lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för uppmuntran. Mitt största frågetecken just nu är väl om det ens är möjligt att isolera så väl att jag inte kommer störa några boende. Det ligger i källaren under huset i någon slags skydsrumskonstruktion. Hur tyst kan man få det med ett flytande rum egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tyst kan man få det med ett flytande rum egentligen?

Min förra studio låg under lägenheter och med Dubbla marksivor , 2 lager gips samt innertak lyckades vi får ned ljudet så att man i alla fall kunde arbeta utan att störa grannarna MEN helt 100 % var det inte då vi fick några klagomål då och då .

Studion var en Flytande konstruktion.

Element , Vattenrör , och andra installationer som brukar finnas i källaren har en tendens att föra ljudet uppåt i huset , Framför allt Sub-basljudet.

Så ska du spela in trummor bör du stark överväga om det kommer vara värt pengarna att bygga in ett flytande rum som kanske inte kommer att vara 100 % ändå.

Jag skulle riva allting och börja om , då har du möjlighet att se och dra om tex elen , Ventilationen , och du har bättre möjlighet att påverka ditt bygga och få det bra.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Christer B (oregistrerad)

Kan aldrig bli bra med en inspelningsstudio för musik när det ligger lägenheter ovanför.

Försök hitta en lokal i ett industriområde, skola eller liknande istället. Där kan du jobba ostört när du vill, vilken tid på dygnet som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en bra live-scen i Jönköping som ligger i källaren under ett bostadshus. Där funkar det att köra spelningar till kl 2 på natten i alla fall. Men jag är medveten om att det är knivigt.

Grejen är att jag är på en skola nu, men jag håller på att växa ur lokalerna och även om inte jag stör någon så störs jag av att det är skola på dagarna så det är jobbigt med in och utlastning av grejer när det är ungar ute.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja det blir det, verkar mer eller mindre klart. Lurar mest på hur bygget ska gå till nu.

Är det i gamla SR P4's lokaler på Bymarken?
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ne, där är väl lägenheter nu tror jag. Köpte loss ett studiofönster när de rev studion där.

Var är detta då?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...