Jump to content
Annons

Ljudformat till musikvideo


Minja

Recommended Posts

Annons

Gör ett nytt försök i hopp om att någon som är bra på konvertering av filer dyker upp här.. 🙂 Har testat flera varianter när jag ska packa filen till Quicktime för att sen lägga ut på Youtube.. Ljudkvaliten känns verkligen risig oavsett mot originalet. Har testat AAC med och utan liten endian.. Använder samma frekvens som originalfilen. Tacksam för tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Wavfil med 44.1kHz och 16 bitar funkar fint. Normalt brukar man ha 48kHz istället för 44.1 när det gäller video. Men på tuben spelar det ingen roll.

Exportera videon i 1080p alt 720 och ladda upp till tuben, ljudkvaliten är kopplad till upplösningen av videon.

Så när du tittar på en video se till att ställa upp bildkvaliten på youtube så blir ljudet också bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

När jag laddar upp och även sänder live så tycker jag inte att ljudet blir speciellt mycket sämre än orginalet faktiskt. Kan det vara som drloop tipsar om att du glömmer att välja högsta kvalite när du tittar på dom.

När man sänder live till youtube så är det ACC som gäller.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag laddar upp och även sänder live så tycker jag inte att ljudet blir speciellt mycket sämre än orginalet faktiskt. Kan det vara som drloop tipsar om att du glömmer att välja högsta kvalite när du tittar på dom.

Den här är till exempel sänt live och streamingprogrammet flash media live encoder kör ändå bara med mp3 (44100 och 224) men jag tycker ändå bortsett från misstag när jag lirar och att det överhuvudtaget inte är mixat ordentligt samt att mitt ljudkort fick för sig att börja knastra just då att det låter lite ok. Det borde innebära att om man jobbar ordentligt med materialet så ska det kunna bli riktigt bra ljudmässigt.

Svårt att säga som sagt varför det inte blir ok för dig men 44100 och 224 ska egentligen räcka för internet då själva internet är flaskhalsen i första hand.

När man sänder live till youtube så är det ACC som gäller när man laddar upp så är jag osäker då dom kodar om och står i. Bland annat så blir mina video alltid mörkare än här hemma.

Men shit vad jag tycker din låt lät soft och go. Även sången gillar jag mycket. Den låten hade nåt som drog in mig i den. Härligt!

Tyckte också ljudet var toppen. Det enda isf var att telen lät för hög (sdololjudet), men vad vet jag. Bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack Ziggy, jag tog bort den kom på att det kanske suger fokus från trådämnet. Men du han kopiera den haha så det blev kvar ändå, nåja så kan det bli.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svar alla! När jag har laddat ner videor tidigare, har jag inte tänkt över skillnaden från originalet lika mycket. Men när jag gick tillbaka nu och lyssnade så är verkligen skillnaden markant, det där lilla extra med låten försvinner liksom. Jag har en väldigt dynamisk sång och det är extra många diskantrika partier i den här låten, som bara blir platta och trycks ner. Vet ju med mig att den höga diskanten är extra känslig vid kompression.. Är jättenöjd med originalet, det låter bra även i datahögtalarna.

Funderar lite på vilken komprimering som är "snällast" i det här fallet.. Har testat Linjär PCM 44100 kHz både 24 bit med och utan liten endian och även 32 bitar flyttal och AAC med högsta bit hastighet 320 Kbit/s (Originalet ligger ju på 21116 Kbs..) Javisst, jag har klickat i för "bästa kvalite" både i videon och på ljudkvaliten..

Tycker att det borde kunna gå att få det bättre..!

Någon ide om bästa inställning för att behålla diskant och dynamik bättre? 🙂

Redigerat av Minja
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...