Jump to content
Annons

Det går att tjäna pengar på musik | Samarbete


Jay Bee

Recommended Posts

Hej!

Jag satt och bläddrade igenom Studio och fann ett inlägg som hette "Så fick jag en miljon streams på spotify". Jag märkte att det var mycket gnäll om dåliga royalties och att det i stort sett är omöjligt att tjäna några betydande summor om man inte är ute och håller konserter osv. Vad jag egentligen vill få sagt med detta inlägg är att jag håller inte med, det går visst att tjäna helt okej med pengar på t.ex Spotify och liknande tjänster.

Jag kan rekommendera sajten "Record Union", jag lade ut två mindre album runt 2010 och har tjänat ca en halv miljon kronor endast på royalties från den sidan och ungefär lika mycket från STIM på det. Visst en miljon kronor på 4-5 år är inte särskilt mycket, men då räknar vi endast två släpp och jag är inte känd, ni har nog inte hört talas om mig. Låtarna är inte ens bra producerade och definitivt inte bra mixade. Det är väl klassat som någon sorts ungdoms pop på svenska. Men, dessa pengar vid sidan av ett vanligt kneg är ganska mycket för mig personligen. Och dem fortsätter att komma varje månad! Har haft ett uppehåll med musik sedan 1 år efter detta runt 2011 och tänkte börja nu igen och jobba upp detta artistnamn och släppa ytterligare låtar under detta namn och tjäna allvarliga pengar. Någon av er seriösare producenter och låtskrivare kanske är intresserade av ett samarbete? Det är nog ingen musik ni vill ta någon credit för men det finns pengar i det. Jag räknar snart 15,000,000 spelningar på endast Spotify! Hör gärna av er i sånt fall.

Om ni har någon fråga är det bara att fråga på!

25fpvzc.jpg

Redigerat av Jay Bee
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Och hur har du promotat? För jag menar att så mycket folk hittar inte din musik bara sådär. Vore kul att veta då mina Spotify streams är löjligt låga 7-15 i veckan.

Jag använde bloggare mycket, dom tar betalt för att göra reklam på sin blogg och jag utnyttjade det mycket. Fick många att göra det gratis också. Spammade låtarna på facebook dag in och dag ut. I slutändan så kommer det ju till att det måste vara någonting som folk vill lyssna på, någonting där dom känner "detta måste min polare höra". Så när man gjort en bra basic marknadsföring sköter det sig automatiskt till slut.

Varför inte lägg ut en länk till din musik?

Egentligen vill jag inte bli förknippad med detta som låtskrivare och producent då jag jobbar med musik på en seriös nivå numera.

Jag var 16 år när jag producerade och skrev allt detta (ca 2010), är numera snart 23 år och har utbildat mig till Audio Engineer på SAE och försöker satsa på detta, med tanke på konceptet med denna musik förstår ni nog varför jag inte vill bli förknippad med detta.

https://open.spotify...gw1ukMb9GWayQZn

Jobbar åt Record Union kanske???

Nej, jag jobbar inte åt Record Union.

Redigerat av Jay Bee
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är riktigt bra, även om texten kanske inte passar alla.

Tack så mycket!

Sen så letar jag efter duktiga låtskrivare som kan hjälpa mig att ta min fanbase, samma artistnamn, samma tänk och stil och använda mina sedan dess förvärvda kunskaper tillsammans med andra duktiga låtskrivare för att skapa någonting extraordinärt och tjäna $$$. Man behöver inte officiellt sätta sitt namn på det. Och trots att den stil inte kommer att spelas på radio spelar det ingen roll när målgruppen är ungdomar, standardungdomen lyssnar inte på radio. Som jag visade innan räcker royalties från Spotify långt speciellt kombinerat med gigs.

De som är sugna på att samarbeta kan gärna PMa mig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde bloggare mycket, dom tar betalt för att göra reklam på sin blogg och jag utnyttjade det mycket. Fick många att göra det gratis också. Spammade låtarna på facebook dag in och dag ut. I slutändan så kommer det ju till att det måste vara någonting som folk vill lyssna på, någonting där dom känner "detta måste min polare höra". Så när man gjort en bra basic marknadsföring sköter det sig automatiskt till slut.

Kan du kanske utveckla detta lite för den som inte är så bevandrad.

Bloggarna t ex. Hur mycket tog dom betalt? Varför gjorde vissa det gratis? Hur kom du i kontakt med dom?

Facebook har jag just börjat med. Vad menar du med "Spammade låtarna på facebook dag in och dag ut"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det varierade ganska mycket. Beroende på hur mönga läsare om dagen dem hade. Vissa betalade jag en femhundring medans de med tiotusentals läsare om dagen kunde ta flera tusen kronor. Inlägg såsom: Hittade denna låt idag, skitbra!

Populära tonårsbloggare i detta fall.

Bad alla vänner dela låtarna på facebook och skriva nåt passande till, delade själv låtarna varje dag, skrev till folk och bad dem lyssna, osv osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får låtarna att funka. Jag undrar om du själv lagt upp låtarna utan skivbolag/förlag etc?

Läste i SKAP-tidningen Nr 4 Vinter 2014 citerar: "Rapporten visar bland annat att upp emot 97 procent av rättighetshavarnas intäkter från digitala musiktjänster som Spotify går till skivbolagen, medan så lite som 3 procent delas av kompositörer, låtskrivare, förläggare och andra rättighetshavare." Det gäller då nordamerikanska digitala musikbranschen. Vet inte hur det ser ut i Sverige men allt som har med DIY-vågen att göra kan kanske verka som en fördel för musikskapare på sikt rent intäktsmässigt.

Måste också säga grattis till dig och bra jobbat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket allihopa!

Jag behåller ca 90% av intäkterna via Record Union då jag släppt det själv!

Det roliga är att jag nu har tagit och ska ta en del av pengarna och bygga en studio här i Lund. Ska börja igen och låtskrivare och producenter som vill tjäna en hacka är välkomna att höra av sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan också tillägga att jag får pengar från YouTube också via Record Union. Dem tar mina UPC koder, skickar dem till YouTube som gör en sökning och taggar alla mina låtar och sätter reklam på dem. Även de videos som andra har lagt upp, alltså allt material dom hittar i sin sökning. Jäkligt bra faktiskt! Exakta siffror på denna tjänst vet jag inte dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kan också tillägga att jag får pengar från YouTube också via Record Union. Dem tar mina UPC koder, skickar dem till YouTube som gör en sökning och taggar alla mina låtar och sätter reklam på dem. Även de videos som andra har lagt upp, alltså allt material dom hittar i sin sökning. Jäkligt bra faktiskt! Exakta siffror på denna tjänst vet jag inte dock.

Det där är ju kanon. Jag har letat och sökt men kan inte hittat hur man åstadkommer detta själv. Nu har jag använt Spinnup och man borde ju kunna förutsätta att de gör samma sak, skickar info till Youtube. Någon som vet?

Jag har haft en låt på Spotify(med flera) och på Youtube sedan september 2014.. Visst den är inte så mycket spelad men jag kan inte se något på Spinnups statisik.

Någon som vet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det handlar väl om volym också... riktigt bra jobbat 🙂 Jag gjorde ett experiment och deltog i en tävling på Spinnup/Gaffa härom veckan och enbart med min lilla vänkrets av närmast sörjande lyckades jag få till drygt 4000 spelningar på Spotify på en vecka. Nu testade jag inte allt som gick och jag gick heller inte vidare.

Jag vet och förstår att krävs en massa jobb för att lyckas med att få många spelningar innan man kommer i det läget att andra frivilligt delar/spelar din musik bara för att man är ett känt namn. Vet många duktiga musiker/artister som hade nått ut om de bara lagt ner jobbet för att nå dit. Idag räcker det inte bara att tycka man gjort en bra låt så löser sig allt själv.

åter igen, jag är mycket imponerad av ditt engagemang att lyckas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Du vill alltså fortsätta med samma typ av musikstil under samma namn eller något nytt?

Martin

Jag ska producera fler låtar i samma stuk med det artistnamnet samtidigt som jag ska fortsätta göra seriös musik under ett annat namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...