Jump to content
Annons

Powerballad-hit, producenter? Säker på en hit.


iwanttobreakfree

Recommended Posts

Hejsan!

Som jag tidigare benämt så har jag relativ stor ''fanbase'' som består av Lady Gaga fans runt om i världen, framförallt i Mexiko, Brasilien, Spanien och Australien då jag slog igenom på hennes officiella hemsida littlemonsters.com. Även mina promotion bilder är redigerade av Luka Pekic som även designade Lady Gagas oficiella sidas cover/design.

Så egentligen spelar det inte så stor roll hur bra låten är, de är villiga att köpa den ändå, och trots att detta låter väldigt fel och säga, så kommer låten bli ''stor'' oavsett.

Trots detta, så är låten riktigt bra. Behöver någon som kan producera den. Består mestadels av piano, trummor och dylikt.

Har ackorden.

Intresserad av att få sin egen produktion hörd runt om i världen? Hör av dig!

Tycker även att jag har ''hittat'' min röst, ni kan höra en cover på Youtube, det är bara att söka Himeroz - Skyfall

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Vad är det för status på låten i nuläget? Finns det någon demo eller nått? Skall allt spelas in igen "på riktigt"? Eller är det redan gjort?

Jag kan vara intresserad av att titta på det.

Just nu finns det en demo på låten, dock så sjunger jag väldigt mörkt i demon, låter lite tillgjort. Har hittar rösten nu, sjunger ljusare, på demon är det alltså 1-2 halvtoner lägre än vad jag egentligen bör sjunga.

Dessutom så har jag andra idéer i huvudet som kan lyfta upp hela låten.

Så ja allt ska spelas in igen på ''riktigt'', men låten är ''klar''.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Piano och trummor, menar du då typ en enkel prodd med få instrument eller tänker du en bombastisk en med bas, piano, trummor, synth osv? Har du något exempel på sound du eftersträvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Piano och trummor, menar du då typ en enkel prodd med få instrument eller tänker du en bombastisk en med bas, piano, trummor, synth osv? Har du något exempel på sound du eftersträvar?

Just nu är demon väldigt enkel proddad, vill liksom ha mer power, så jo det är nog det jag menar haha.

Uncover - Zara Larsson / Adele - Skyfall

En blanding av de två är nog det som beskriver låten enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mycket intressant! 🙂 Dock kan jag inte med en gång. När vill du ha den klar? Jag kan börja tidigast om två veckor, har lite studiojobb från och till de närmaste fem veckorna. Kan sitta och prodda litegrann under den tiden men kan börja på riktigt i början av juni. Håller till i Örebro kan jag tillägga.

Skulle det vara intressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter mycket intressant! 🙂 Dock kan jag inte med en gång. När vill du ha den klar? Jag kan börja tidigast om två veckor, har lite studiojobb från och till de närmaste fem veckorna. Kan sitta och prodda litegrann under den tiden men kan börja på riktigt i början av juni. Håller till i Örebro kan jag tillägga.

Skulle det vara intressant?

Jag vill ha den klar senast i slutet av denna månaden, så juni blir lite sent, men tack ändå. Avståndet kvittar för mig, kan åka till andra sidan av jorden bara denna blir färdig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill ha den klar senast i slutet av denna månaden, så juni blir lite sent, men tack ändå. Avståndet kvittar för mig, kan åka till andra sidan av jorden bara denna blir färdig!

I sådana fall kanske du inte blankt ska säga nej till sådana här förslag?

Jag förstår. Du får gärna skicka över demon om du vill. Så kan jag ta ställning till om jag har något att tillföra.

Det är ju inte så farligt många dagar kvar av april.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

I sådana fall kanske du inte blankt ska säga nej till sådana här förslag?

Det är ju inte så farligt många dagar kvar av april.

Jag menar ju självklart slutet av majmånaden! Ber om ursäkt för missen där.

Och anledningen till att jag säger nej är att jag vill att producenten ska vara 100% villig till och göra detta. Vill inte att låten ska vara i många händer, och så är det bara.

Inga tvek, och jag lovar att låten inte är en svek 😄

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar att du inte vill skicka runt låten till hela världen.

Men det är nog svårt att få någon bra att ta på sig ett jobb utan att veta riktigt vad det är.

Jag skulle säkert kunna prioritera att prodda låten och ha den färdig i slutet av maj. Men som alltid så kan du bara välja två av följande tre element: Snabbt - Bra - Billigt.

Så ska allt göras på en månad (snabbt), och det ska vara världskvalité (bra) , så får du stryka billigt. Det betyder inte alltid cash, det kan lika gärna vara %.

Vem du än väljer som producent så tror jag att du får ställa in dig på att spela upp låten innan någon tackar definitivt ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag fattar att du inte vill skicka runt låten till hela världen.

Men det är nog svårt att få någon bra att ta på sig ett jobb utan att veta riktigt vad det är.

Jag skulle säkert kunna prioritera att prodda låten och ha den färdig i slutet av maj. Men som alltid så kan du bara välja två av följande tre element: Snabbt - Bra - Billigt.

Så ska allt göras på en månad (snabbt), och det ska vara världskvalité (bra) , så får du stryka billigt. Det betyder inte alltid cash, det kan lika gärna vara %.

Vem du än väljer som producent så tror jag att du får ställa in dig på att spela upp låten innan någon tackar definitivt ja.

Håller du på med sådan slags musik? Eller är det mest rock/alternative för din del?

Jo, sant iofs. Jag kan gärna gå med i dealen när det gäller %.

Kan även skicka demon för den delen nu, ändrade tankar.

Jag kan tänka mig att prodda, har du allt inspelat eller?

Har du länk på något tidigare du har gjort? Ja jag har allt inspelat, ackorden, etc.

Dock sjunger jag lite för mörkt och lågt, men har ändrat på rösten, det kan du höra på youtube: Himeroz - Skyfall cover. dessutom har jag andra nya saker i huvudet som jag vill tillägga.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill inte vara den som är den, men två frågor. Dels, vad har du för budget gällande produktionen?

Och två, hur och var kan producenten i detta fallet se att du har en stor fanbase som är potentiella köpare/lyssnare? Kollade in Skyfallklippet på din youtube, men du har i princip inga views eller liknande vilket är lite oroande. Har du andra konton på social media som styrker en fanbase? Även om pengar är pengar i produktionsersättning så finns ju även ett visst mått av anseende med i bilden. För att ta ett överdrivet exempel så har ju folk som Max Martin skrivit låtar till Fame Factory deltagare utan att ta cred officiellt pga anseendet inom branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte riktigt någon budget än, får väl komma fram till något tillsammans med producenten.

Min youtubeaccount är inte riktigt ''öppen''. Det som stryker på att jag har en stor fanbase är exempelvis på min facebook profil: https://www.facebook.../aleksandr.yas1

Bara att kolla på kommentarerna/gillamarkeringarna.

Eller min 2,5 veckor gamla fanpage: Himeroz

Jag har självklart tänkt ge cred, men ifall man inte vill förstöra sin ''image'' och inte vill att jag ska credda så är det ingen fara, tycker bara synd att man inte vill ha cred för, förmodligen det största man kommer vara med om.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar ditt självförtroende, det kommer ta dig långt. Släpp aldrig det.

Tyvärr så tror jag inte resten av musikbranschen tycker att det väger så tungt att du har många på facebook som gillar dina selfies. Hårdfakta i stil med YouTube-visningar eller Spotify-spelningar och liknande spelar nog större roll. Det är nog förklaringen till att du inte blir överöst med erbjudande från producenter.

Men lyckas du få ut låten och det blir en hit så förändras sånt snabbt, branschen är väldigt nyckfull.

Jag håller tveklöst mest på med rock/alternative. Men inte bara. Så man kan nog se det som en chansning att anlita mig, kanske blir det en AC/DC-dänga 🙂

Känner du för att gå vidare med någon så brukar (i min värld) arbetsgången vara följande.

1. Skicka över demon

2. Berätta om planen för utgivning och marknadsföring

3. Producenten tar ställning till om hen kan ta på sig uppdraget

4. Förhandling om rättigheter och fördelning

5. Arbetet startar

6. Världsstjärna för resten av livet

Ska det vara klart i slutet av maj, så finns det ingen tid att förlora. Så var noga med vilken producent du väljer, du kommer knappast ha tid att byta efter ett par veckor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har ju inte någon riktig färdig material som jag kan lägga ut på youtube och promota. Har bara delat videon här på studio forum.

Dessutom tycker jag definitivt att beundrare/likes/kommenterar är viktigare än antal visningar då man kan få stora mängder visningar på något videoklipp. One hit wonder (oftast).

Min facebook profil samt fanpage tyder ju bara på att jag har folk som konstant är intresserade av mig = köper mina produkter oftare.

Hellre förstärka sambandet med sina fans än att försöka slå stort med 1 låt, då fansen blir potentiella återkommande köpare = flera låtar blir sålda.

Ifall jag vill så kan jag ju dela en videoklipp hur många gånger som helst på mina sidor, och därmed få hur många visningar som helst. Men det har jag valt och spara än så länge till den uppkommande låten så jag inte ''tjatar och delar i onödan''.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag kan få ganska många Youtube visningar, bara jag delar med mig låten med mina fans. Lönt att dela klipp med covers med dålig kvalité, de tappar ju intresset.

Så jag väntar tills jag har låten färdig, då får vi se 🙂

Dessutom så kan jag ännu igen markera, att jag får exempelvis mer likes och kommentarer på min Facebook än b.la Anton Ewalds officiella facebook sida.

Och sen så är jag inte intresserad av skivbolag än så länge.

''You don't need connection all you need is audience. If you have an audience, you will have income, and you will have power''

Sen har jag redan skaffat en producent, bara att vänta och se. 😉

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

www.soundclick.com/sixosixbeats

Där kan du lyssna på det jag gör inom hiphop/rnb, men producerar relativt mycket pop också, dock inga färdiga produktioner än. Som tidigare nämnt så vore det väldigt intressant att få höra din demo.

Mvh, Tim

sixosixbeats@gmail.com

Redigerat av carlbergs
Link to comment
Dela på andra sajter

Därför att det låter som att du har storhetsvansinne: "jag har stor fanbase", "lady gaggas fotograf" bla bla. Du har ju inte ens något att visa upp annat än selfies och målar upp dig själv som superstjärna. Alla får väl tycka vad dom vill om det, men jag tycker det är fånigt och följer tråden mest för att den är komisk.

Ska väl erkänna också att jag aldrig varit mycket för den här typen av artisteri, dvs åt american idol hållet, jagvillblikändförattblikänd, mainstream crap.

Jag skulle ha så oerhört mycket mer respekt för dig om du inte var så narcissistisk i ditt sätt för du sjunger helt ok och skulle säkert kunna bli typ en Ed Sheeran om du kom ner på jorden lite och lärde dig skapa musik själv och gjorde det för musikens skull och inte för att bli känd. Jag ser tyvärr ingenting som sticker ut eller är mer intressant än det man ser överallt nu för tiden.

Redigerat av NutCase
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Därför att det låter som att du har storhetsvansinne: "jag har stor fanbase", "lady gaggas fotograf" bla bla. Du har ju inte ens något att visa upp annat än selfies och målar upp dig själv som superstjärna. Alla får väl tycka vad dom vill om det, men jag tycker det är fånigt och följer tråden mest för att den är komisk.

Ska väl erkänna också att jag aldrig varit mycket för den här typen av artisteri, dvs åt american idol hållet, jagvillblikändförattblikänd, mainstream crap.

Jag skulle ha så oerhört mycket mer respekt för dig om du inte var så narcissistisk i ditt sätt för du sjunger helt ok och skulle säkert kunna bli typ en Ed Sheeran om du kom ner på jorden lite och lärde dig skapa musik själv och gjorde det för musikens skull och inte för att bli känd. Jag ser tyvärr ingenting som sticker ut eller är mer intressant än det man ser överallt nu för tiden.

Du vet väl att själva lyssnarna är det som driver artisten framåt, och som leder till kommersiell succé?

Ingen verkar lyssna, alla vill nå framgång men ingen vill köra spelet.

Man ska ha något som fångar andras intressen, vad är det som skiljer mig åt i jämförelse med andra? Finns ju definitivt jättemånga där ute som sjunger mycket bättre och sånt där, men vad spelar det egentligen för roll? Det är intresset och köparna som för en framåt. Jag har byggt upp en fanbase, och tro mig, det är mycket svårare än att stämma en gittarr (för öveigt hoppas jag att du har fått hjälp med det).Nuförtiden verkar folk bara bry sig om pengar, och jag lägger fram fakta som tyder på att man kan gå i vinst än i förlust.

Jag bryr mig väldigt mycket om musik, och lika mycket om performance. Jag gillar att uppträda framför en stor publik. För att nå en stor publik måste man på något sätt lyckas kommersiellt. Du tycker att det inte är något som sticker ut, nej, fine, det tycker jag med. Det är bara början. Jag vill inte vara ''too much'' heller. Det kommer med tiden.

Visst, du kan tycka att jag ska komma ner på jorden och sluta måla mig som en superstjärna, men det där tänker jag inte bry mig över. Jag ser mig själv som en stjärna, och har bra självförtroende, tror på det jag gör, det är just det som ger mig styrkan.

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nåja, nu har han ju hittat en producent till sin superlåt så det är bara att vänta och se.

Superlåt har jag inte sagt, men tillräckligt bra för och vara en början och mycket bättre än det mesta som är ute nu. :-)

Sen förstår jag inte vad meningen är med att ''driva'' med mig på det sättet. Det enda jag gör är att tro på mig själv, på min låt och på publiken jag har byggt upp, vilket jag är stolt över. Det är inte så lätt som man kan tro.

Och det kommer jag också fortsätta med!

Redigerat av iwanttobreakfree
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...