Jump to content
Annons

Alternativ till AKG K240M?


rainydays

Recommended Posts

Jag har börjat inse att det kanske är dags att pensionera mina 14 år gamla AKG K240 Monitor. Den ena luren har börjat skorra lite i basen och låter lite svagare än den andra.

Tycker det är lite trist eftersom jag kan dem innan och utan och ser inte direkt fram emot att lära mig ett par nya lurar även om jag vet att det finns bättre alternativ.

Jag har lyssnat på K240 Studio och de låter som helt andra lurar. De har lite mer bas och djup men inte alls samma detaljrikedom. Har sett att det finns några som heter K240 MkII och jag vet inte om de kanske är mer liknande K240M?

Eller ska jag strunta i att försöka hitta några liknande och helt enkelt lära mig nya lurar? Skulle gärna ha något som kan återge lite tydligare lägre ner i registret men vill inte ha något som har överdriven bas heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle föreslå BeyerDynamic DT-990. Jag tycker att frekvensomfånget går både djupare och högre än K240, men de har "behagliga känslan" på samma sätt som K240.

Du ska nog räkna med att behöva lära dig dem trots allt, men jag tror de är dem som skulle kännas minst främmande i en jämförelse och ändå ha mer bas.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipset Linus! Jag har tittat lite på DT-880 som ska vara lite mer tillbakahållna i basen. Dock har jag läst att de ska vara ganska överdrivna i diskanten vilket gör mig som diskantkänslig lite tveksam. Men jag ska se om jag kan lägga vantarna på ett par och testa!

Har använt Sennheiser HD 650 då och då och gillar dem ljudmässigt, men byggkvalitén känns lite sådär för ett par lurar i den prisklassen. Känns inte som de skulle klara 15 år av min behandling. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns bra tryck och briljans, men överdrivet skulle jag inte säga. Många lurar låter betydligt vassare.

Vad gäller HD 650 lyssnade jag på dem för några år sedan och de lät bra även om de inte "passade in" i mitt behov. Det gjorde inte AKG Q701 heller. Den gången slutade det med att jag köpte ett par Ultrasone-lurar av Claes och de använder jag flitigt som ett komplement till övriga hörlurar. Men jag ska inte rekommendera dem till dig. Jag tror inte att du skulle uppskatta basen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...