Jump to content
Annons

Hur spela in scrub? Hur ändra tempo och pitch samtidigt?


Freddy H-K

Recommended Posts

Hallå där!

Hur kan man spela in scrub? Att ljudet spolas tillbaks en bit och startar igen t.ex? Eller att få ljudet att sacka i tempo och i pitch? Som i denna låten t.ex: https://soundcloud.com/tonybeats-1/t...alipse-pedrita

Och hur ändrar man pitch och tempo samtidigt? Hittar bara timestretch eller transpose under playback i sample editor. Och då blir det bara antingen eller. Ska väl finnas nån elastisk grej eller nått?

glad.png

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons

Jag skulle exportera ut ljudet 24Bit och sedan arbeta enbart med audiowarp /Timewarp, pitchbend o.s.v.. det känns som det blir halvmeckigt

att tempo-mappa vissa saker i realtid och andra saker som ren audiomanipulering.. OM inte låten redan ligger som audio vill säga, då kan du ju arbeta i flera steg d.v.s rendera först pitchen, sen backar du och renderar tempoändringen ( eller tvärtom om det låter knas)

Sist jag gjorde en sån där grej med pitch, baklängesåktningar och stutter jobbade jag i Wavelab.. Däremot när jag lyssnade igen låter det som det ligger ytterligare en låt ovanpå som inte pitchar ner och då har man nog med 100% sannolikhet

arbetat med flera spår ( som exempelvis Audiomontage i Wavelab)

Inget av det där är någon rocketscience men lite huvudbry kan det ändå bli om man jobbar delvis med MIDI och delvis med Audio..

Är det bara audio - tänk i flera steg.. pitch först, sen tempoändring på samma material o.s.v.. sen finns det säkert hitechlösningar för den som har bråttom.. men jag kör på det jag vet funkar...typ timeconsuming oldschool shit

..alla verktyg finns i CB för det där.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ingen aning om vad du använder för program, själv använde jag Wavelab innan min version slutade funka med Win8, men de flesta jag har arbetat på har tillåtit att pitcha enligt kurva & strunta i att använda kompensering. Använt det i Nuendo en del nu senast. Har inte gjort en faktiskt "rulla-band-simulering" av det, till sånt brukar jag använda faktiska rullband, men principen brukar vad jag kan minnas bli densamma.

I låten håller förresten slingan samma tempo, det är bara pitch som ändras. Mismatchningen spectrummässigt mellan den rena (eller mer rena, ingen aning om hur originalet lät) pitchen & den sänkta ger en illusion om temposänkning.

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, tack för era svar 🙂

Visst kan jag ändra först pitch och sen tempo eller tvärtom. Men kvaliten blir dålig av att ändra tempo i timestretch.

"att pitcha enligt kurva & strunta i att använda kompensering" Jag använder Cubase AI 4 och jag vet inte om jag kan göra sånt där. Det där med rullband vet jag inte alls hur det funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, den effekten var verkligen inte analog. Lite osäker exakt hur den här är gjord, låter på sätt & vis som de crossfejdat mellan olika delar av låten pitchade olika, och med nån pitch-shafting mellan, men undras om jag inte har sett en hel del gratispluggar gjorda för sånt här.

Minns inte vad de jag rafsat åt mig hette, har bara testat & sen glömt bort, men söker du på VST Tape Stop så lär du hitta en hel del.

Låter absolut inte som äkta vara, men har man inte råd med med rullbandare så är de schyssta alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...