Jump to content
Sign in to follow this  
melkermusic

Musikproduktion Linnéuniversitetet

Recommended Posts

Hej,

Vill tipsa om Musikproduktionsprogrammet vid Linnéuniversitetet i Växjö.

Kortare film med studenter:

Längre (ca: 8 min) film där nuvarande studenter berättar lite mer ingående om programmet och livet på campus:

/Melkermusic

Annons

Ja jävlar.

Känner igen många av dom, jag är där en gång om året och föreläser om truminspelning och trumsound. I år var nionde året i rad.

En av mina assistenter började hos mig som praktikant när han gick där.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

• Senaste foruminläggen

• Annons
  • Similar Content

• By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Ibland är allt som behövs för att komma vidare ett visdomsord eller två. Vare sig det handlar om meningen med livet, eller den senaste mixen.
      Det finns inga absoluta sanningar när det kommer till musikproduktion. Något som kan kännas lika frustrerande som det är tröstande. Du kan lära dig allt om frekvenser, kompression och olika tekniker och ändå stå som ett stort frågetecken när nya utmaningar knackar på dörren. Varje mix är unik och med den kommer nya lärdomar. Detta är en av tjusningarna med musikproduktion.

Jag är fullt medveten om att följande påstående kan uppfattas som provocerande (därav den lugnande bilden ovan), eller direkt felaktiga, men tänker ändå att detta i förlängningen är något bra. Tanken med dessa oneliners är att röra om lite i grytan, snarare än att agera enkla lösningar. Och om du begrundar och tar med dig, eller ännu hellre ändrar och förnyar, endast ett visdomsord så är jag mer än nöjd.
      1.  Hitta känslan så sköter mixen sig själv.
      2.  Den enes otydliga mix är den andres värme.
      3.  Strävar du efter ett originellt eller nytt sound? Var nyfiken.
      4.  När du lyssnar på mixen och inte på musiken har du suttit för länge.
      5.  Innan du ändrar något, fundera över vad du faktiskt vill åstadkomma.
      6.  Volymautomatisering är tidskrävande, men nästan alltid värt besväret.
      7.  Testa att mixa i mono för att få bättre koll på överlappande frekvenser.
      8.  För mycket pillande och tillrättaläggande leder snabbt till en livlös mix.
      9.  Om två instrument slåss om samma frekvensområde, låt det ena vinna.
      10. 100, 1000 och 10000 Hz täcker ett större frekvensbehov än du kanske tror.
      11.  All utrustning i världen är bortkastade pengar om du inte kan lita på din lyssning.
      12.  Om något instrument låter för starkt eller svagt, ändra 3 dB och se hur det känns.
      13.  Strävan efter en väl separerad och balanserad mix är många gånger fel väg att gå.
      14.  Hur volymstark musiken upplevs handlar många gånger om mixen, inte mastringen.
      15.  En mix med urholkat mellanregister kommer alltid upplevas som mindre volymstark.
      16.  Hemligheten bakom en bra mix handlar inte om "bra ljud" utan om rörelse och energi.
      17.  Att använda eq på hela grupper ger många gånger ett angenämt och naturligt resultat.
      18.  Jobba hellre med små eq- och kompressorjusteringar på många element, än tvärt om.
      19.  Kompression handlar minst lika mycket om att skapa rörelse som att kontrollera dynamik.  
      20.  Om din mix låter bra på svag volym har den goda förutsättningar att låta bra även när du krämar på.

BONUSTIPS: Omfamna dina begränsningar.
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet.
      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du fredagstipset från 2019 och framåt
      Här är fredagstipset på Studio från 2018 och tidigare
    • By Ellen Sandberg
      Hej!
      Jag har hållit på med musik i hela mitt liv, på ett eller annat sätt. Numera är det däremot något mer seriöst än vad det var när jag som liten stod framför Singstar (någon som minns det?) och sjöng med till Lisa Nilssons "Himlen runt hörnet". Själva låtskrivandet och sjungandet har aldrig varit ett problem för mig, problemet är snarare att jag inte är särskilt duktig - för att inte säga som sanningen lyder; jag är kass, på själva musikproddandet. Nu kommer vi till det förhoppningsvis roliga och intressanta för dig som läser det här; jag söker nämligen en person som kan sitt inom proddande och kan hjälpa mig att jobba på en av mina låtsnuttar som jag nu suttit på ett tag. Är du duktig, eller tycker bara att det rentav är kul att prodda i olika program? Då är det här för dig!
      Allt jag skriver är på svenska, och de genrerna jag jobbar med är främst följande: pop, indie och poprock. Tänk Kent, Veronica Maggio, Miriam Bryant, Little Jinder, Jonathan Johansson, Håkan Hellström, Hemliga klubben osv. 
      Om det låter kul och du är på, om du vill att jag ska skicka en liten demo på låten jag vill jobba med, eller om du bara vill växla några ord och testa lite, så kontaktar du mig antingen här i forumet eller på följande medier:
      Mejl: ellensandberg03@gmail.com
      Instagram: ellensandberg
      Ha det bra, hoppas att få höra från någon av er snart, och tack på förhand!
      /Ellen Sandberg
    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSINTERVJUN: I veckans måndagsintervju pratar jag med producenten Selen Özan om hennes masteruppsats “Arbetssätt och metoder inom musikproduktion: En undersökande studie i hållbara, kreativa och långsiktiga musikproduktionsprocesser” – ett riktigt guldkorn fyllt med tips och metoder kring att slutföra projekt i tid, effektivisera sitt arbete genom templates och lämna arbetet på jobbet för att främja sin hälsa.
      Selen Özan är musikproducent, kompositör och låtskrivare med både en kandidat i jazzsång och en master i musikproduktion i bagaget. Hon är en av grundarna av studiokollektivet Oda Studios i Stockholm och har producerat artister som Veronica Maggio och Miriam Bryant. Förra året blev hon som första kvinna nominerad i producentkategorin på Denniz Pop Awards.

Selen Özan. (Foto: Robin Bøe)
      Hur kommer det sig att du valde att skriva din masteruppsats om att jobba hållbart som musikproducent?
      – Jag märkte av vissa tendenser hos både mig själv och mina producentkollegor som jag uppfattade som ohållbara i det långa loppet. Jag ville också gräva djupare i min egen oförmåga att få uppgifter genomförda. Här är länk till masteruppsatsen.
      Kan du ge några exempel på metoder för hållbara, kreativa och långsiktiga musikproduktionsprocesser som du tar upp i uppsatsen?
      – Metoderna som tas upp i uppsatsen är bland annat tips kring tids- och projektplanering, kreativa lösningar vid blockeringar och en hel del allmänna tips inom hållbarhet och effektivitet med fokus på den individuella hälsan.
      – Inom planering har verktygen varit riktigt hjälpsamma för att kunna påbörja och slutföra musikaliska projekt och för egen del rör det sig då främst om nya arbetstider och projektplanering. Jag jobbar numera nästan uteslutet bara på vardagarna under vanliga kontorstider och håller helgerna lediga i den mån det är möjligt.
      För musikproducenter som vill börja arbeta på ett mer hållbart sätt, var tror du det är bra att börja?
      – Att börja med att analysera sina egna mönster och svårigheter och sen kanske läsa min uppsats för att få några tips, haha! Nej men det kan vara jättesvårt att bryta invanda mönster och där tror jag inspiration är ganska viktigt.
      I din uppsats skriver du att det varit viktigt för dig att ha ett sammanhang med likasinnade för samarbeten och fysiska möten. Kan du berätta lite mer om det och om ditt musikstudiokollektiv Oda Studios?
      – För mig är det viktigt att ha andra likasinnade omkring mig för inspiration, kreativa utbyten och samarbeten och kompetensutbyte. Det inspirerar mig enormt att höra studiogrannens surr. På Oda Studios i Stockholm huserar hela 18 musikskapare som delar på några studios och några kontors-/produktionsplatser. Det finns inget bättre än när vi är flera på plats som kan tagga igång varandra, och arbeta intensivt för att sedan ta en gemensam lunchrast.
      Vad är du aktuell med framöver?
      – Vi släppte rätt nyligen en singel med Miriam Bryant – Nån Av Oss (Spotify / Apple Music), som jag producerat och varit med och skrivit. I övrigt har jag några andra projekt igång men det är en lite speciell tid just nu då många sessions ställs in.
      Selen Özan hemsida

Måndagsintervjun är en ny serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.
    • By SODER
      Hej! Jag släppte nyss mina första två låtar på Spotify, iTunes, Apple Music osv. Jag hade uppskattat lite feedback! Ha det bra och tvätta händerna:)
      Låten, Collide (ft. MICVH)
    • By Nyhetsroboten
      HOLLYWOOD, CALIF. (April 9, 2020) — To support the community during social distancing, Fender continues to offer new users three months of complimentary lessons on Fender Play, the complete online learning app for guitar, bass and ukulele. After bringing these free lessons to everyone three weeks ago and an outpouring of support from over 150 artists like Jimmy Page, H.E.R., Brendon Urie, Ashley McBryde, Tash Sultana and Orville Peck, more than half a million people have signed up to access the app. To further share the power of music, Fender will now offer free lessons to the first 1 million users who sign up for the 3-month Fender Play giveaway.
      “We’re blown away by the overwhelming response to our three months of free guitar, bass, and ukulele lessons on Fender Play,” said Fender CEO Andy Mooney. "We started by providing complimentary lessons to the first 100,000, but quickly surpassed that number in just three days.”
      “With this new, current reality, it’s clear we need music now more than ever,” Mooney added. “Music has the power to connect us, create a sense of community, and most importantly, lift our spirits. We hope offering Fender Play to even more aspiring players allows them to explore their creativity and make some noise while we’re spending more time inside.”

Fender Play makes it easier than ever to learn how to play with multi-genre, instructor-guided video lessons to assist those embarking on their musical journey. Designed with bite-sized learning in mind, it gives beginners everything they need to get playing songs by their favorite artists in minutes. Research has shown that playing an instrument promotes increased creativity, helps with alleviating stress, and boosts the immune system, among other benefits. Whether people are getting back into guitar after a hiatus, interested in learning a new skill, or trying out guitar for the first time, Fender hopes this giveaway will reinforce the myriad benefits that learning to play has on the mind and body.
      Since 1946, Fender helped build the guitar community by empowering individuals to play and create music. This includes supporting artists through initiatives like the Uncancelled Music Festival and the MusiCares® COVID-19 Relief Fund to support musicians and touring personnel in need.  Whether it be dusting off an old guitar, learning a new skill or entertaining tiny hands, the brand hopes opening Fender Play up to 1 million users inspires and encourages even more people to harness the power of playing as the world continues to navigate a new normal.  
      To sign up for a free 3 months of Fender Play, interested users can visit fender.com/playthrough to redeem a code and set up their account. Be sure to check ad blockers. Payment information is not required. There are no strings attached – just musiƒc. Once the code is redeemed, students can download the app via Google Play or the App Store and sign into their account. Additionally, Fender Play is available via web/desktop. Post social-distancing, Fender will offer these players a special discount on the app – including 10% off select gear on Fender.com – if they decide to continue their journey on Fender Play for another year.
      www.fender.com
  • Veckans populäraste ämnen

• Senaste låtarna

• mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

• Utvalda pressmeddelanden

• Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.