Jump to content
Annons

iMac specs för Logic Pro X


Philosofen

Recommended Posts

Tja!

Jag har kollat på en iMac, men jag känner mig osäker på vad för specs som krävs för att hantera Logic smidigt. Tror ni att dessa specs räcker gott, eller kommer jag stöta på latency, eller andra problem?

Specs:

iMac 21,5" late 2012

Grafikkort: Geforce GT650M 512Mb

Processor: 2,9 GHz intel i5 - 4 kärnor

RAM: 8GB 1600 MHz DDR3 (lär uppgradera detta till 16 om jag köper den)

HDD: 1TB vanlig SATA-hårddisk.

Känner mig lite osäker på 512Mb grafikkort, men detta kanske inte har någon större betydelse med Logic?

Uppskattar all bra information jag kan få!

MVH

/Philosofen

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad det gäller grundläggande prestanda för att Logic ska fungera bra så är det inga som helst problem med den datorn.

Det är mer en fråga om hur högt i tak du behöver ha. Alltså vad du ska använda för pluggar och hur stora projekt.

I och med att Logic inte har den bästa processhanteringen så är en i7 att rekommendera. Det ger betydligt bättre prestanda i just Logic. Men en i5 räcker ganska långt den också.

Jag har mixat hyfsat stora projekt på min MacBook Pro med 2,3GHz i5 utan att komma i närheten av att maxa processorn. Men det finns ju ganska processorintensiva effekter också så det beror lite på vad man gillar att jobba med.

Kör man mycket tunga instrument som tex Diva så kan det bli lite knaggligt. Å andra sidan kan man frysa spår så det är ingen större grej känner jag.

Men ja, ska du främst använda datorn till musik så skulle jag rekommendera att försöka hitta en med i7-processor för att få lite högre i tak.

GPUn är mindre viktig i det sammanhanget så den du beskriver ska fungera bra. 21"-skärmen tycker jag är lite pluttig för att jobba bra i Logic med så du kan tänkas behöva plugga in en skärm till.

Tänk dock på att du inte kan uppgradera minnet i den modellen du frågar om. I 27"-modellen går det bra att uppgradera men i 21-tummaren så är det integrerat och går inte att byta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vad det gäller grundläggande prestanda för att Logic ska fungera bra så är det inga som helst problem med den datorn.

Det är mer en fråga om hur högt i tak du behöver ha. Alltså vad du ska använda för pluggar och hur stora projekt.

I och med att Logic inte har den bästa processhanteringen så är en i7 att rekommendera. Det ger betydligt bättre prestanda i just Logic. Men en i5 räcker ganska långt den också.

Jag har mixat hyfsat stora projekt på min MacBook Pro med 2,3GHz i5 utan att komma i närheten av att maxa processorn. Men det finns ju ganska processorintensiva effekter också så det beror lite på vad man gillar att jobba med.

Kör man mycket tunga instrument som tex Diva så kan det bli lite knaggligt. Å andra sidan kan man frysa spår så det är ingen större grej känner jag.

Men ja, ska du främst använda datorn till musik så skulle jag rekommendera att försöka hitta en med i7-processor för att få lite högre i tak.

GPUn är mindre viktig i det sammanhanget så den du beskriver ska fungera bra. 21"-skärmen tycker jag är lite pluttig för att jobba bra i Logic med så du kan tänkas behöva plugga in en skärm till.

Tänk dock på att du inte kan uppgradera minnet i den modellen du frågar om. I 27"-modellen går det bra att uppgradera men i 21-tummaren så är det integrerat och går inte att byta.

Tack för svar!

Jag är gröngöling i musikproduktion och har hittills använt mig av Logics inbakade pluggar, EZDrummer samt Melodyne. Landar oftast på 25-50 tracks. Spelar in gitarr, bas, sång, munspel, och annars midi tracks för strings, piano etc. så det känns inte som att jag kommer maxa processorn =)

Hade tänkt köra 2 skärmar (föredrar detta framför en 27").

Ah, ok! Trodde att man kunde byta i alla imacs! Bör jag klara mig på 8GB RAM?

EDIT: På Blocket skriver de flesta som säljer 21,5" imacs att "RAM 8 GB - stöd för 16 GB" och liknande. Är du säker på att det inte går att uppgradera?

Redigerat av Philosofen
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du borde klara dig bra vad det gäller processor tycker jag. Däremot är 8GB lite snålt. Det beror på om du kommer att använda större samplingbibliotek. Med stråkar av bra kvalitét kan det gärna springa iväg en del när det gäller RAM.

Det är inte helt sant att du inte kan uppgradera RAM i den. Men det är en ganska omständig process då du får plocka isär hela datorn i stort sett. Men är du händig och har gott om is i magen är det inte omöjligt. Isåfall kan du ju passa på att byta hårddisken till en SSD istället.

Modellen som kom innan den, den som är lite tjockare, är mycket lättare att uppgradera RAM i då det sitter en lucka på undersidan. Den är också ganska lätt att sätta in en SSD i om man skulle vilja. Eftersom den är försluten med magneter och skruvar så är den mycket lättare att öppna och stänga.

Den har dock inte thunderbolt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Upplivar tråden igen med en snabb fråga (Är fortfarande i valet och kvalet mellan olika mac-modeller)

Vilken processor är bäst lämpad för Logic?

2,3GHz quad-core i7 eller

3,4 GHz quad-core i5?

Är det alltså bättre att ha en fyrkärnig i7 med lägre GHz, eller en fyrkärnig i5 med högre GHz?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger på oxå vilken generation processorer det handlar om.

Om dom här är från samma generation så är det i7 som gäller.

Intel i7 har hyperthreading ett processortillägg vilket gör att operativet osx ser det som 8 stället för 4 kärnor. Du får kanske 30% mer prestanda med hyperthreading än med en som inte har det vid samma klockfrekvens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämför dagens iMac (Intel® Core™ i5-4670 Processor (6M Cache, up to 3.80 GHz))mot mac mini late 2012. Vet ärligt talat inte vilken generations processorer de hade. Men i detta fallet snackar vi iaf om en quad core i7 2,3GHz.

Har du koll på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

KillwithSkill:

Kollade lite där och insåg snabbt att jag inte kan skilja på vad som är vad! Teknologin springer ifrån en gammal man märker jag! 😉

Grund och botten: Jag har möjlighet att köpa en mac mini late 2012

2,3ghz quad-core i7

4GB RAM (detta tänkte jag såklart uppgradera)

Intel HD Graphics 4000 1GB

1TB HDD

Alternativet är att springa och köpa en sproilans iMac 27"

3,4GHz quad-core i5

8GB RAM

Geforce GTX 775M 2GB

1TB HDD

Jag har försökt googla runt, men lyckas inte besluta vilken som är den bäst lämpade datorn för Logic Pro X.

Vore skönt om någon kunde köra dagisnivå, och berätta vilken dator som är det bästa köpet!

Får mac minin för mindre än halva priset mot iMacen, så det vore ju skönt om det var så!

Uppskattar all hjälp jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, jag tror den där mac minin är den sista med quad-core. Sen gick apple ner till dual core på den modellen på dom nya.

Jag jämförde dina två modeller och iMacen spöar Mac Mini

Mac Mini ligger runt på 9900 i Multi-core och iMac ligger runt 11000, så rent matematiskt så är iMacen snabbare. Sen beror det ju på hur Logic hanterar fyra ist för åtta. Sen såg jag att Mac Mini bara hade 4 GB ram och det är på tok för lite, men du skulle uppgradera.

Samma gäller med iMacen, den hade iofs 8 GB, men det är gränsfall där med. Sen hänger det ju på hur mycket då kommer mosa på med pluggar och samplingar osv.

Men sen finns det en till trevlig sak att tänka på .... iMacen så får du ju med en fet stor trevlig skärm på köpet. Ska du köpa den löst så kostar den runt 9 papp. Dessutom så ingår ju tangentbord och mus, kan du (om du slår till på iMacen) så byt upp dig till numeriskt tangentbord. Bara det är ju mer än en tusing om du ska köpa separat

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämförde dina två modeller och iMacen spöar Mac Mini

Mac Mini ligger runt på 9900 i Multi-core och iMac ligger runt 11000, så rent matematiskt så är iMacen snabbare. Sen beror det ju på hur Logic hanterar fyra ist för åtta.

När det gäller just Logic så kommer Minin att vinna över iMacen just på grund av att det är en i7. Logic är ganska kasst när det gäller processhanteringen och därför presterar det bättre ju fler kärnor du har. Och det är ingen liten skillnad heller.

Men i övrigt skulle jag säga att iMacen ger bättre prestanda. Den har dessutom avsevärt bättre grafikprocessor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer köra på mac minin, och uppgradera minnet till 16Gb. Hoppas att det är rätt val!

Tack för er hjälp, KillwithSkill och rainydays! Much obliged!

Härligt, gott att komma till ett beslut. Lycka till! 🙂

Jag tror du kommer att bli nöjd! Den maskinen räcker långt.

Ja det tror jag med. Den är även en liten raritet eftersom det är den sista quad-core som gordes och är eftertraktad.

När du sen ska byta upp dig så kan du nog få en slant för den! 🙂

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har bland annat även en äldre dualcore macmini och den klarade alt av dåtidens Logic riktigt bra så din med en i7 i kommer att funka. Undrar just om det inte rent av sitter 3770k i7a i den men det vet jag inte. Jag har tre maskiner med den processorn och dom går som skott alla.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Minin har en 3615QM propp på 2,3 ghz, fanns tydligen en "custom"-variant med 3720QM 2,6 ghz också. Kör själv med "sneakvarianten", 2-kärning i5 3210M 2,5 ghz, funkar fint, men jag kör inga jätteprojekt.

Tror att i7 modellen kommer funka fint för dig om du bygger på med mer RAM 🙂

http://www.everymac....ini-models.html

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Tjenare!

Jag lånar tråden lite och frågar vilken av de senaste iMac:arna som vore lämpligast för samma typ av bruk som i TS fall?

Här förstått att RAM bör man inte snåla på men hur är det med de nya core-historierna?

Senast det skrevs i tråden var 2015 och jag tänker att det kanske har hänt lite sen dess?

Sitter själv på en iMac från sent 2009 med fullproppat minne och den här funkat hur fint som helst, så länge man fryser spår o sådär.

På senare tid har jag börjat med tyngre projekt (tyngre pluggar o ljudbibliotek) och jag har därför bestämt mig för att uppgradera till en ny 27-tums.

Här är mina specs på min dator INNAN jag fyllde på med mer minne.

IMac 21.5 tum, sent 2009

Processor: 3.06GHz Intel core 2 duo

Minne: 4gb 1067 MHz DDR3

Grafik: NVIDIA GeForce 9400 256

Om detta funkat fram till nu, bör man klara sig på vilken som av de nya 27-tummarna eller vilken hade lämpat sig bäst?

Är fullständigt värdelös på allt vad RAM O processorer heter så håll det gärna enkelt. ;-)

Andra rekommendationer tas gärna emot men jag är lite smått inställd på en av de nya 27-tummarna. Vet bara inte vilken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...