Jump to content
Annons

Ardour på Windows


eggplant

Recommended Posts

Då var det dax då. Inspelning på Linux är nästan synonymt med Ardour. Inte riktigt men Ardour har lejonparten av den kakan. Nu är Ardour klart för Windows. Utvecklarna behöver dock lite hjälp eftersom de inte har kunskapen att hjälpa alla som pysslar med ljud på Windows. Eftersom det här inte är betalvara (donationer är dock välkomna för den som önskar) så kommer hjälpen att vara "commutiny"-baserad. Lär mer här.

https://community.ardour.org/node/8705

http://ardour.org/

PS. Jag är inte delaktig i något av utvecklingen eller Ardour överhuvudtaget. Jag tycker bara att Ardour förtjänar en bredare publik. Jag använder själv Ardour men även MuSE. DS.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kul att det visas intresse för Ardour här. Jag har alltid hållit ett öga på Linux-fronten, främst de rykten som gör gällande att en Reaper-version till Linux ska vara (eller var under en period för några år sedan) under utveckling. Jag har testat Ardour högst flyktigt genom åren och har då tyckt att det varit lite för mycket "hemmabygge" över det hela för att kunna ersätta exempelvis Cubase eller Reaper. Men så igår testade jag återigen Ardour 3 på AVLinux och blev mycket positivt överraskad av hur väl det funkade. Jag testade förvisso återigen bara rudimentära saker via Live-installationen av AVLinux på USB, men blev så positivt överraskad att jag nog tänker viga en partition på hårddisken till en riktig installation och försöka mig på ett riktigt projekt i Ardour framöver. Nackdelen är kanske att det inte har stöd för Windows VST (inte utan Wine, vilket för mig känns helt meningslöst att använda sig av om man nu är intresserad av att gå Linux), men jag kan finna en viss tjusning i att behöva bekanta mig med den uppsjö Linux VST-pluggar som finns att tillgå. Definitivt tummen upp för Ardour, åtminstone det engagemang som ligger bakom att en gång för alla ta fram en Linux-DAW som kan mäta sig med de större namnen. Hur är MuSE eller QTractor i jämförelse med Ardour skulle du säga? Värt att prova?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ledsen för ett sent svar. Kommer lite vanligt jobb emellan då och då. Håller med dig i din analys. VST är ju som sagt ett trassel om man nu inte vill ha wine och all dess funkar/funkar_inte lotteri. Vad gäller MuSE så är de det jag kör till vardags för alla midi. Ardours midi är jag inte så bekväm i och ser det mer som ett framtidsprojekt. QTractor har jag labbat med en hel del och körde väl till viss del bara på den någon månad. Men det är för mycket rörlighet i utvecklingen där och ingen release kan sägas vara "stable". Men jag gillar gränssnittet på QTractor. Snyggaste av dem alla skulle jag vilja säga. Men jag är å andra sidan QT-människa (KDE om man skall vara nogräknad). Men skall jag jämföra Ardours ljudinspelning med Qtractor och MuSE så föredrar jag Ardour rent tekniskt men använder MuSE mer då jag jobbar med en del midi också. Om midi i Ardour blir bättre så kan det bli en vattendelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för anledning att använda Ardour på Windows annat än ren nyfikenhet om man jämför med Presonus Studio One Free.

Det senare verkar betydligt mer utvecklat. Det har inbyggda instrument och effekter, och det är oxå gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för anledning att använda Ardour på Windows annat än ren nyfikenhet om man jämför med Presonus Studio One Free.

Det senare verkar betydligt mer utvecklat. Det har inbyggda instrument och effekter, och det är oxå gratis.

Ja. Gratis är gott men det är ju inte gratis som gör att jag vill ha en DAW. Det är open source. Jag trivs helt enkelt där. Svårare än så är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för reflektionerna. Ser att Ardour 4 släpptes nu i dagarna, och det ser riktigt bra ut. Jag vet faktiskt inte vad det är som lockar med Linux i allmänhet och Ardour (eller liknande) i synnerhet. Var tredje år ungefär gör jag ett nytt försök att gå över helt från Windows. Antar att det är något medfött "Stick it to the man"-syndrom.

@eggplant: Har du några preferenser vad gäller distro? Jag testade senast liveversionen av AVLinux och tycker det ser riktigt lovande ut, så jag kommer nog köra på det denna testomgång. Verkar som att AVLinux sätter DAW-användare i främsta rummet, medan Ubuntu Studio till exempel är byggt för media (foto, ljud, video) i största allmänhet? Kan ha fel dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för reflektionerna. Ser att Ardour 4 släpptes nu i dagarna, och det ser riktigt bra ut. Jag vet faktiskt inte vad det är som lockar med Linux i allmänhet och Ardour (eller liknande) i synnerhet. Var tredje år ungefär gör jag ett nytt försök att gå över helt från Windows. Antar att det är något medfött "Stick it to the man"-syndrom.

Jag är nog lite "vad som funkar för dig skall du köra". Personligen gav jag upp Windows helt 1996. Så jag är nog ingen bra värdemätare på hur och vad man skall göra. 🙂

@eggplant: Har du några preferenser vad gäller distro? Jag testade senast liveversionen av AVLinux och tycker det ser riktigt lovande ut, så jag kommer nog köra på det denna testomgång. Verkar som att AVLinux sätter DAW-användare i främsta rummet, medan Ubuntu Studio till exempel är byggt för media (foto, ljud, video) i största allmänhet? Kan ha fel dock.

Av de två du nämner så skulle jag nog köra AVLinux. Inte för att kört det men jag har testat Ubuntu Studio 🙂 Men bägge är ju debianderivat så hanteringen är ju rätt lika.

Distromässigt så har jag nog varit på det mesta. Jag råkade läsa Torvalds inlägg i news när det begav sig och började labba med det då. Men för dagens snitt och mina egna personliga preferenser så är Opensuse är det enklaste. Jag har det nämligen på jobbet också. Opensuse kör tex. min fru utan min inblandning förutom när det händer saker som kan hända i alla os. Men på studio-burken gick det Gentoo och sen bytte jag till Opensuse. Just nu Ubuntu (inte ubuntu studio) men jag vet inte riktigt om jag trivs där. Men det är nog bara en smaksak tror jag. Men eftersom jag gillar att ligga i framkant på vissa program (Ardour, MuSE och lite smått och gott) så är Ubuntu det som är enklast att ha som burk för kompilering plus det att många utvecklare har det som utvecklingsmaskin. Skulle jag bara köra studio-burken som endast DAW så skulle jag gå tillbaks till Opensuse. Jag kör exempelvis Opensuse på min laptop och har gjort mycket trum- och loop-saker där. Det man kan säga om Opensuse är att det är stabilt men du får tex. inte Ardour 4 förrän nästa uppgradering av OSet som nästa gång sker runt juli-augusti. De har 8 månaders release-cykel. På det hela taget tror jag du gör rätt val med AVLinux. Jag skall nog testa det jag också framöver.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för dina utförliga tips. Jag köpte faktiskt Harrison Mixbus nu i helgen, som ju använder Ardour 3 som grund. Är mycket impad både av Ardour och Mixbus måste jag säga. Det har verkligen hänt mycket sedan mina förra försök på Linux. Min tanke är att när jag har lärt mig Ardour och Mixbus ordentligt i Windows så går jag över till AVLinux med dessa som mina primära verktyg. Har även köpt ett antal av Harrisons pluggar som jag tror man kan komma långt på. Blir åtminstone ett helt nytt sätt att mixa på, vilket jag känner att jag behöver. Ardour 4 har släppts och Mixbus 3 är tydligen på gång, så jag tror verkligen att Linux nu äntligen kan vara på väg att bli ett användbart alternativ snarare än bara ett kul miljöbyte.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ja, det nog hända ganska mycket. Men ännu så länge är det en bra bit kvar tills man uppnår kritisk massa så att de kommersiella plugins leverantörerna har sina plugins. Native Instruments komplete vore en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, problemet med musikproduktion i Linux är precis som med allt annat Linux-relaterat viljan från kommersiella utvecklare att vara med. Dock kanske man kan se det som en viss frihet, en anledning att utforska nya ljud, att komma ifrån alla pluggar som man i normala fall går till och istället kolla in en ny värld av Linux-pluggar och open source-alternativ. Återstår att se hur det går denna vända. Just musikmjukvara har varit det som alltid har fått mig att behöva hålla kvar vid Windows, men jag längtar efter den dag då övergången kan göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Blåser liv i en intressant men lite gammal tråd..

 

Ardour är nu uppe i version 5.20 och fungerar bra på både Windows och Linux och troligen OSX

Reaper finns numera som officiell linuxbuild om man känner sej mer bekväm med den plattformen..

 

Själv kör jag endast Linux för musikproduktion/Live och rep...

Använder förutom nästan samtliga U-he syntar och plugins även lite Harrison pluggar och Pianoteq flitigt. Hammond sköts av opensource-pluggen SetBfree och där används såklar midiklaviaturens reglar som drawbars...

Det enda problemet jag haft på livespelningar är min glappande usb-kabel mellan midi-klav och dator som någon gång orsakat stuck notes...

 

Det som jag uppskattar med Linux i botten är att jag är fullständingt oberoende av vad Microsoft eller Apple hittar på vad gäller pluggar eller hådvara eller ljudkort eller liknande.

 

Jag kan utan problem införskaffa bra hårdvara som fungerar med Linux och sedan köra hårt... Det alla andra får anpassa sej till är om det finns drivrutiner till Windows 10 eller Windows7 eller om man kan gå in och modifiera drivarna till Windows Vista och sånt oerhört tråkigt labborerande.. Samma är det väl på Apples sida.. Därför kan man som Linuxanvändare med fördel köpa billig highend-utrustning som inte längre fungerar med senaste köpes OSet.

 

Jag har under åren kört mina datorer med Presonus Firepod10, Focusrite Pro40, Saphire 14, Saphire Pro24 DSP, RME Fireface 800, Edirol UA25, Presonus Studiolive 16.4.2 ett gäng fetare 8-portars Midi-Kort, och numera köra jag Motus AVB ljudkort.

Kopplar ofta in några BCR/BCF2000 för att få fysiska reglar vid vissa jobb.

Det som nu är på gång är att några utvecklare håller på att ordna väl fungerande AVB/TSN-stöd i Linux så att vi ska kunna patcha AVB-devices mellan olika datorer och AVB-prylar och få en helt suverän audio över ethernet infrastruktur med garanterad latency. Tidigare har man såklar kunna göra liknande saker men inte med garanterad (i hårdvara) leverans.

 

En annan  funktion som jag först nu förstått inte fungerar alls eller lika bra som i Linux är att man i Linux utan problem kan patcha ihop alla standalone mjukvarsyntar och effekter med son DAW eller flera DAWs samtidigt och ha access till alla fysiska in och utgångar både vad gäller Audio och Midi.. Kör man senaste Ardour6 (som ej är skarp ännu) så har den fullständig latency kompensation på alla punkter inklusive inkopllade outboard prylar...

Vet att det finns typ ReWire mm men kan man patcha anything to anything i Windows eller OSX ? (Anything to anything betyder oxå i linuxfallet att en ingång kan patchas till flera utgångar och tvärt om) ??

En vanlig patchning är att köra lite reverb mm på en annan maskin i nätet och patcha in den via ett par bussar.. enligt ovanstående resonemang. Detta kommer att fungera ännu bättre när AVB stöds i kerneln inom kort.

 

/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Ardour skapade sent omsider till sist sin egen youtube-kanal. "Unfa" står för den första videon. Kommer dyka upp fler.

 

Ardour

https://www.youtube.com/channel/UCqeg5vkTkH-DYxmOO9FJOHA

 

Unfa

https://www.youtube.com/user/unfa00

 

Ta även en titt på Ardours eget eminenta forum. 
https://discourse.ardour.org

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...