Jump to content
Annons

Störande ljud i mina monitorer


nd00jan (oregistrerad)

Recommended Posts

nd00jan (oregistrerad)

Mina monitorer ger ifrån sig ett störande ljud. Verkar som dom plockar upp "datorljud". De som jag använder är Truth Behringer B2030A, men jag tror det har mindre betydelse för det har nog inte så mycket med monitorerna i sig att göra. Det störande ljudet blir högre då jag exempelvis drar fönster/program och dylikt från den ena skärmen till den andra.

Om jag exempelvis har en webbläsare öppen på min sidoskärm så låter det mera. Det är också så att då jag använder datamusen ger den ifrån sig ett vinande ljud.

Det brukar sluta med att jag använder hörlurarna då jag skapar/lyssnar på musik, för då är allt OK. Det skulle vara trevligt att använda monitorerna mera då jag är väldigt nöjd med dom i övrigt. Det är tydligen något som stör och som monitorerna "plockar upp".

Vad kan vara problemet här? Kan det ha något att göra med kablarna från mixerbordet till monitorerna?

Så när jag använder hörlurarna som går direkt till mixerbordet är allt frid och fröjd. Från mixerbordet går sedan kablar till monitorerna. Skulle man fixa andra kablar kanske?

Om problemet vore någon inställning i datorn tycker jag även att detta störande ljud, som är som ett brus, också skulle ge sig till känna då jag använder hörlurarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ganska vanligt att den modellen plockar upp störningar. Vill minnas att någon löste problemet med en RF-choke runt några kablar inuti. Google så hittar du nog det.

Om monitorerna sitter i samma förgreningsdosa som datorn skulle jag rekommendera att koppla in dem i ett annat uttag. Det är inte ovanligt att störningar som du beskriver letar sig den vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

nd00jan (oregistrerad)

Tack för era svar.

ja, jordade eluttag är tydligen att rekommendera, men sådana har jag bara i köket och min dator har jag i sovrummet, men då får man nog skaffa en elektriker som fixar problemet.

Hur som helst, det har nu löst sig. Tydligen så rekommenderar manualen balanserade kablar då dom ger maximal kompensation för störande signaler. Här har jag suttit med obalanserade kablar i flera år, och igår köpte jag balanserade och det löste sig perfekt. Inga störande ljud alls - tyst och lugnt i högtalarna förutom musiken då.

Tidigare tänkte man inte på det störande bruset så länge som man körde musik på hög volym, men man vill ju kunna ha dom på ibland utan att för den skull spela musik hela tiden, alternativt ha låg musik utan brus. MEN som sagt, nu är det helt suveränt brusfritt. 🙂

Plockar därmed heller inte upp några rörelser från vare sig scrollning, datamus eller annat jag flyttar runt på skärmen.

Redigerat av nd00jan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...