Jump to content
Annons

Cover, bättre än original


Stinkey (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vilka låtar kan ni komma på som i era öron låter bättre än originalen?

Själv öppnar jag med Bette Midlers version av Stones' Beast of Burden och Johnny Cash's Forever Young av Dylan.

Mr Greens "Black magic women" gjorde Santana mycket bra tycker jag

/Ved

Link to comment
Dela på andra sajter

Visage, In the year 2525

Som även tidigare nämnda Laibach gjort en version av... 😱

Frida Snells härliga akustiska version av Smashing Pumpkins "Bullet with butterfly wings" bör också nämnas tycker jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemonheads - Mrs Robinson

Sator - This is my life (Kim Larsen)

The Clash - I fought the law

Ebba gröns - Staten o kapitalet

Den värsta måste vara Paul Youngs sura cover på Crowded house´s Dont dream its over...

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Erasures covers på ABBAs: SOS, Lay all your love on me, take a chance on me och voulez vous. ABBAs orginal är bra, och det imponerar mig grymt att Erasure lyckats plocka upp dessa låtar ytterligare ett snäpp. Tokigt bra.

För fler grova ABBA-covers kan jag rekommendera CDn Nils Landgren Funk unit - Funky Abba... tror den hette så iaf.

För övrigt tycker jag DJ Bobo - Somebody dance with me är klart bättre än "somebody's watching me", vem som nu gjort den. Så det så!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och Nazareth med Love hurts

mot de gamla inspelningarna med roy orbison.

snack, den ska vara med emmylou harris och gram parson!

Vem gjorde egentligen originalet? Det har jag alltid undrat.

edit: Glömde nominera min favorit,

Pet Shop Boys - Where The Streets Have No Name / Can't Take My Eyes Off You

U2 har ju aldrig gjort nåt bra, förutom när Tennant / Lowe blandade ihop deras urtråkiga samhällskritik med en crooner(/gaydisco)-klassiker. 🙂

Ture Wolf den yngre

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Och Nazareth med Love hurts

mot de gamla inspelningarna med roy orbison.

snack, den ska vara med emmylou harris och gram parson!

Snack, den ska vara med Jim Capaldi! 🙂

Roligare cover får man leta efter. Plastig gladpop från sjuttiotalet. Hur up-beat som helst vilket passar ganska illa med texten...

Link to comment
Dela på andra sajter

HonsaJons (oregistrerad)

Johnny Cash's cover av NiN's "Hurt" har mer känsla och ångest än orginalet. (Nämdes av någon högre upp så jag också...)

Faith No More's version av The Commodores "Easy" gillar jag också bättre än orginalet.

VNV Nations remix av Theatre of Tragedys "Machine" ger mig gåshud!

Nästan alla spåren på Fantômas "Director's Cut" är bättre än orginalen (bör väl kanske inflikas att jag är ett STOOORT Mike Patton-fan... 😳 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Iron maidens "Fear of the dark" gjorde Cradle of Filth en cover på som jag rockade loss ordentligt till...

Var det någon som sa Anton maiden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Johnny Cash's cover av NiN's "Hurt" har mer känsla och ångest än orginalet. (Nämdes av någon högre upp så jag också...)

Cash gjorde samma sak med Bonnie Prince Billy's "I see a darkness". Ruggigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är inne på Johnny Cash... Ry Cooders version av JC:s "Get Rhythm" kan få den mest nedkylde att sprattla. Clapton gjorde den grymmaste bluesversion på Dylans "Don't think twice it's allright" där medmusikanterna applåderade honom på slutet men det blev en helt annan låt liksom...

Johnny Winters version av "Jumpin' Jack Flash" kom jag att tänka på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela skivan "people are strange" med Stina Nordenstam. Framför allt hennes version av "Purple Rain" och titelspåret! Grymt bra, och helt underbara ljudbilder!!

Sen den bästa covern av alla covers någonsin är Israel Kamakawiwo'ole´s - Somewhere Over The Rainbow & What A Wonderful World som bla kan hittas på soundtracket till Meet Joe Black.

Slår allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Mr Rob Lipton (oregistrerad)

Eighteen -=- Creed (org Alice Cooper)

Breadfan -=- Metallica ( Budgie) det finns ju jävligt många fler

Link to comment
Dela på andra sajter

jeff buckley gör en version av elton johns curtains..som äger..man hör att killen älskar musik..den är inspelad i halvkass kvalitet på någon slags amatör radio program..tror inte att den finns utgiven på skiva..

så man får helt enkelt hitta andra sätt att få tag på den..

det är bara sång & en halvdistad elgitarr..det kan inte bli bättre man hör plektrumet smattra som en liten hihat mot strängarna..

sen sjunger han med sådan känsla att man vill grina..

och jämför man den med eltons version så inser man att han förlorat rätten till den

på samma sätt som dylan förlorade all along the watchtower till jimy hendrix!!

🙂

första gången jag hörde den trodde jag det var led zeppelin!!

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

The Flaming Lips cover på Kylie's Can't Get You Out of My Head. Akustiskt, halvfart och moll. Ger verkligen låten en helt annan innebörd.

På nån egendomlig firmafest jag lirade på en gång så hade tjejerna i växeln gjort om låten som ett ode till deras business operations manager som hette Kent.

"Kent han har ingen over-head" gapade dom 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hela skivan "people are strange" med Stina Nordenstam. Framför allt hennes version av "Purple Rain" och titelspåret! Grymt bra, och helt underbara ljudbilder!!

Ojoj! Den måste jag kolla in! Originalet är riktigt bra, kan en cover vara bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
filiph (oregistrerad)
Med risk för att få alla musikhögskolefunkhatare på mig säger jag Come together med Michael Ruff.

Det är lite intressant att just ens personliga hållning till artisten ibland får en att inte upptäcka en låts genialitet. Har t.ex. aldrig gillat David Bowie men när jag hörde jazzsångerskans Cecille Nörrbys tolkning av Life on mars (live) insåg jag vilken fantastisk låt det är!!

jag dödar dig! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Stings version av "Little wing" kanske? Fast det är nog bara jag som tycker det. Branfords saxsolo är underbart.

Eva Cassidys version av "Fields of gold"

Barry Manilows version av "Mandy" (Heter ju egentligen "Brandy" av Scott English) Dock absolut inte Westlifes version!

Stings egna versioner av Policelåtar på "Bring on the night", fast de räknas väl knappast som covers eftersom han har skrivit dem själv.

Alanis version av "King of pain" är jäkligt bra.

Håller med om att Cecilie Nörbys version av "Life on Mars" är suverän

Chapter 2:s plattor innehåller ju många kanonbra covers.

Vibafembas version av "Love me still" (fast på svenska)

Ravel's version av Mussorgskys "Tavlor på en utställning" (Första klassiska exemplet?)

Sanne Salomonsens New York-platta har flera bra coverspår.

Chris Minh Dokys version av "I just wanna stop" (Gino Vannelli)

Redigerat av Nightfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite problem med själva frågeställningen tycker jag... en cover är ju faktiskt någon annans låt, det får man aldrig glömma bort tycker jag. Sen finns det ju otroligt vackra, roliga och enbart konstiga tolkningar av originalen. Men när man ska jämföra en cover med ett original går det liksom inte, originalet var ju först, covern är "bara" en tolkning. Dessutom har det ju ofta gått sådär en 10, 20 eller 30 år sedan originalet släpptes och covers som görs idag, görs ju ofta för den publik som finns idag, inte för den som fanns för 30 år sedan!

Men visst kan jag tycka att en cover är bättre än originalet, men jag kan aldrig hjäpa att ge cred åt originalartisten. Något som dock stör mig enormt är folk som inte har en aning om att det är en cover de hör. Hörde t ex en tjej på bussen för några år sedan säga till sin kompis "Igår såg jag några gamlingar som härmade A-teens på TV" *garv* Ok, jag är ingen stor fan av ABBA, men ändå...

Man ska ju inte heller glömma bort att många artister får sina låtar färdiga från andra låtskrivare och då är det ju deras "tolkning" som blir originalet. Hm, där föll min tes en aning...

Sen finns de dem som totalförstör en del låtar med sina covers. Ta t ex Håkan Lidbo, han borde förbjudas göra covers!

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det här kanske inte räknas iom att låten inte är gjord än men jag är så jävla nyfiken på hur det skulle låta att för mig är det bara en tidsfråga innan den blir inspelad.

Britney Spears "toxic" tolkad av muse - vilken jävla låt det skulle bli! 😳

en annan önskedröm är primus "kalamazoo" framförd av en stor maffig gospelkör.

Inte för det var svar på frågan men ändå. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

hörde en liveinspelning av a perfect circle som gjorde en blandning av ozzys 'diary of a madman' och the cures 'lovesong', helt fenomenal... Originallåtarna för sig är ganska trista, men ihop blir det sagolikt... skulle betala mycket för en riktig inspelning av den låten, har bara hittat den som dassig liveupptagning som sagt.

en annan är ju NIN's "hurt" som enligt mig ter sig mycket bättre genom Johnny Cash..

...men vinnaren måste ju vara 'staten och kapitalet', att förvandla en gammal proggvisa till en sån jävla låt är fan genialiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det här kanske inte räknas iom att låten inte är gjord än men jag är så jävla nyfiken på hur det skulle låta att för mig är det bara en tidsfråga innan den blir inspelad.

Britney Spears "toxic" tolkad av muse - vilken jävla låt det skulle bli! 😉

en annan önskedröm är primus "kalamazoo" framförd av en stor maffig gospelkör.

Inte för det var svar på frågan men ändå. 😄

Ja Toxic är ju en skitbra låt faktiskt och om Muse (världens just nu bästa band) gjorde den så skulle det bli ruggigt ballt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta låtar som Nirvana gjort covers på

D7 (The Wipers)

Where did you sleep last night (Leadbelly)

The man who sold the world (David Bowie)

Lake of Fire (Meat Puppets)

Love Buzz (Shocking Blue)

Annars så finns det ju en del klassiker som redan nämnts som Hendrix version av aatw, Guns´n´Roses Live & Let Die, Hurt med Johnny Cash, Manson har ju gjort en del bra också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...