Jump to content
Annons

Cover, bättre än original


Stinkey (oregistrerad)

Recommended Posts

Stinkey (oregistrerad)

Vilka låtar kan ni komma på som i era öron låter bättre än originalen?

Själv öppnar jag med Bette Midlers version av Stones' Beast of Burden och Johnny Cash's Forever Young av Dylan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Erasures covers på ABBAs: SOS, Lay all your love on me, take a chance on me och voulez vous. ABBAs orginal är bra, och det imponerar mig grymt att Erasure lyckats plocka upp dessa låtar ytterligare ett snäpp. Tokigt bra.

Fler covers som är bättre än orginalen.

Teliaroboten - Fade to gray (org. Visage)

EDIT: Lägger till lite.

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att få alla musikhögskolefunkhatare på mig säger jag Come together med Michael Ruff.

Det är lite intressant att just ens personliga hållning till artisten ibland får en att inte upptäcka en låts genialitet. Har t.ex. aldrig gillat David Bowie men när jag hörde jazzsångerskans Cecille Nörrbys tolkning av Life on mars (live) insåg jag vilken fantastisk låt det är!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Frank Marino´s tolkning av Jimi Hendrix´s Purple haze samt Onslaughts version av "let there be rock" av AC/DC finns säkert en jäkla massa fler...

Typ så vid ölpavan en fredag som denna!

Tomt glas é öken!

Link to comment
Dela på andra sajter

hm.. vettifan.. det är svårt.. orginalen är juh alltid orginalen.. men det finns juh vissa givna som tex... Love Hurts är bättre med Nazareth och Jimi Hendrix's verson av All Along The Watchtower är bättre än Dylans.. tycker jag iaf..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, massor.

T.ex Animals version av Moody Blues "Nights in white Satin".

Bra covers får gärna skilja sig rejält från orginalet.

Roxys tölkning av "Symphaty for the Devil" Kanske inte bättre precis. Men helt annorlunda.

Ett band som inte lämpar sig för Covers är Beatles. Med några få undantag är orginalet bättre.

PS!

The Residents "The Third Reich und Roll" innehåller ju Covers på hela sextiotalet.

Förutom att förklara varför Hitler var vegeterian. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du höra extremt bra covers, så lyssna på hela Songs-plattan med Luther Vandross. Bättre coverversioner har nog aldrig gjorts. Helt underbar skiva - hela skivan!!! Bättre sångare får man leta efter också. :rolleyes:

Några exempel:

Killing me softly

Endless Love

Hello

All the woman I need (original: All the man I need)

Link to comment
Dela på andra sajter

Caravans gör en bra och orginell version av "Nothing compares 2 you" som Prince har skrivit

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

BTO:s version av "House of the rising sun"

Jeff Healeys version av "While my guitar gently weeps"

Plus alla versioner jag själv gör eller har gjort av vadsomhelst, så fort jag öppnar käften. 😄😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammerfalls version av Roger Pundares >När vindarna viskar mitt namn< från schlagergalan häromveckan.. Tung-gung! (Dock dök ju Pundare upp i egen hög person vilket bidrog till pajaseriet!)

Link to comment
Dela på andra sajter

En "bra o modärn" version rent musikaliskt kan ju husbandet i Så Ska Det Låta slänga ihop närsomhelst, så jag föredrar när man gör något nytt med låten.

Några favoriter:

Bowies version av "Let's spend the night together"

Chaka Kahns version av "We can work it out"

Cardigans version av "Sabbath bloody sabbath"

Moog Cookbooks version av "Hotel California"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...