Jump to content
Annons

Hur får jag ett skivkontrakt att lyssna på mina grejer?


AtoneMusic (oregistrerad)

Recommended Posts

AtoneMusic (oregistrerad)

Hej! Som rubriken leder undrar jag hur jag får ett skivbolag att lyssna på mina grejer... Hjälper det ens att skicka mail, då det är så många som gör det. Jag menar alltså hur man gör för att få min musik i deras cirklar så de kan bli intresserade och så. Säg gärna vad ni tycker om min låt också 😄

Min låt :

mediafire.com/download/9de279bheeurht1/Atone+-+Jungle_3.mp3

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, den frågan har många ställt sig utan att få något bra svar...eller? Själv hade jag nöjt mig med att få feedback på mina grejor så att man får en känsla för vad ett skivbolag vill satsa på. Egentligen så avslöjar ju radiostationerna sånt och Itunes kan också ge en fingervisning om det.

Men, du kan ju också tänka så här, om du har ett företag och behöver anställa någon. Frågar du då någon du känner om dom vill ha ett jobb eller kan du tänka dig att anställa vem som helst? Själv skulle jag anställa någon jag känner och som i alla fall har ett par års utbildning och sen erfarenhet från ett par års praktik. Helst vill jag ha ett par referenser också men, minst en. Detta även om jag känner personen alltså. Sen blir det naturligtvis provanställning 6 månader.

Hade jag varit yngre och hade jag satsat på att ge ut så mycket bra material själv via Spotify för att visa att jag menar allvar. Men, eftersom jag är alldeles för gammal och inte har några som helst kontakter eller bekanta i musikbranschen så måste jag sikta in mig på att detta med musik får förbli en hobby. Ingen dålig hobby heller, om du frågar mig.

Vem vill sitta på heltid, ensam i en studion och producera hela dagarna i ett rum utan fönster?? Nej tack, lite mer lattjo vill jag nog ha det. 😄

Sen har du alltid dilemmat att, om du får skivkontrakt, då finns det ett mindre för oss andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Man måste ut och lira för att marknadsföra sig det är nog det enda och snabbaste sättet nu för tiden när alla har en studio i garderoben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem vill sitta på heltid, ensam i en studion och producera hela dagarna i ett rum utan fönster?? Nej tack, lite mer lattjo vill jag nog ha det. 😄

Tycker det hade varit en ganska trivsam tillvaro jag. 🙂 Men jag offrar hellre lite akustik för ett fönster och bjuder gärna in någon då och då.

Sen tycker jag inte att man blir för gammal för att jobba professionellt med musik om man har något att komma med. Visst, vill man satsa på att bli tonårsidol kanske åldern har lite betydelse. Men det finns gott om late bloomers i branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det hade varit en ganska trivsam tillvaro jag. 🙂 Men jag offrar hellre lite akustik för ett fönster och bjuder gärna in någon då och då.

Sen tycker jag inte att man blir för gammal för att jobba professionellt med musik om man har något att komma med. Visst, vill man satsa på att bli tonårsidol kanske åldern har lite betydelse. Men det finns gott om late bloomers i branschen.

Håller med ,ålder kan kvitta om man inte vill spela musik med Barbie karaktär. Har man dessutom bra låtar som folk vill lyssna på ,så får man nog kontakt med branschen lättare.

Sen tror jag att många vill bli "stars" över en natt ,men man måste ju ha lite kött på kycklingbenen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade ett tag med sånt här, och kan sammanfatta det så här: Ska du skicka in en demo - se till att göra det absolut bästa du kan. Näst bästa duger inte, det måste vara det absolut bästa, och se till att komma igång direkt i låten. Långa tråkiga intron går fetbort direkt. Om det inte är intressanta intron, men var sjukt kritisk.

Många är sura över vad som är allmänt känt, och fullständigt korrekt, att man bara får några sekunder på sig att visa vad man går för när man skickar in demos.

Men samma personer hade garanterat inte heller velat sitta & ge flera tusen inkomna demos på mellan en låt & en hel timma fullständig genomgång, där en bred majoritet av allt material är av så låg kvalitet att inte ens upphovspersonerna själva tror på det (jag skämtar inte, många av de bifogade breven var orgier i ursäkter. Sjukt osexigt...), särskilt inte som det ärligt talat var synnerligen genomgående att någon som inte lät bra de första 7-10 sekunderna smått garanterat inte gjorde det senare heller. Skulle det sen faktiskt blivit bättre senare, så är det inte skivbolaget som missat nåt - det är artisten/bandet som gjort bort sig.

Vad man måste förstå när man lämnar in nåt sånt här, är att man inte söker ett jobb. Man är inte där för att ta del av skivbolagets välvilja. Man är där för att sälja in sin musik som en produkt, och inget annat. Om inte produktionen är fullständigt perfekt i stora hela spelar (eller åtminstone spelade, kan vara annorlunda nu) ingen direkt roll, men det måste höras direkt att det här är folk som kan leverera, och som har material som med lite puts går att sälja. Går inte materialet att sälja så finns det ingen som helt anledning att skivbolaget skulle ta i det - om inte kunderna vill ha det, varför skulle skivbolaget?

Det finns många sätt att promota sig själv, och tyvärr är det enda genomgående att en metod som leder till kontrakt är en bra metod (just då), och en som inte gör det (just då) är en dålig metod. Men en sak som alltid är viktig: ryktet.

Hur du får upp ryktet är upp till dig, det kan vara att spela live ofta, eller promota dig via nätet, att få kompisar att sprida ordet, eller sända ut massor av demos, jag har bla själv fått flera låtar spelade i radio efter att fått nys om ställen jag kunnat skicka demos till. Använda fantasin & nosa upp tillfällen, men du måste vara aktiv.

Sammanfattning: Passa på varje tillfälle som ges att visa upp dina alster, var självsäker, var inte dryg, och se till att leverera. Får du en chans, försök ta den, men se till att du kan prestera, och reta inte upp den du vill imponera på.

Vem vill sitta på heltid, ensam i en studion och producera hela dagarna i ett rum utan fönster?? Nej tack, lite mer lattjo vill jag nog ha det.

Sen har du alltid dilemmat att, om du får skivkontrakt, då finns det ett mindre för oss andra...

Är jag inte på location (inspelningsplats för film) så är det precis så jag spenderar dagarna, och jag gör det glad som grisen ;-)

Och skivkontrakt är inte som praliner i en chokladask. De är mer som att exempelvis öppna en bar trots att det redan finns en annan bar i samma stad - gör man det i varsin stadsdel, eller har en helt annan nisch (läs - inte slåss om exakt samma stuk till samma skivbolag), så finns det alltid plats för fler. Men skulle man starta upp två snudd på identiska Rockbarer vägg i vägg så skulle det bli besvärligt. Får en annan ett kontrakt så betyder det inte att det finns färre för andra, är man bara originell & tillräckligt bra så är inte konkurrens ett stort problem på det sättet.

Sen har vi iof alla häpnadsväckande dumma strider om "vilka som är bäst", exempelvis Skinny Puppy kontra KMFDM, Oasis kontra Blur, Kiss kontra AC/DC & så vidare, men det är något helt annat.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Man får sälja sina skivor efter spelningarna och passa på att prata och vara lite trevlig mot fansen.

Link to comment
Dela på andra sajter

AtoneMusic (oregistrerad)

Sådär gjorde man förr i världen. På min tid. Vart skickar man demos idag? Jag trodde skivbolagen var utdöda.

Skivbolag är egentligen fel namn då typ ingen ger ut skivor längre 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Nej inte jag men många gör och det är väl som ockå sägs i inlägget ovan så att skivor och skivbolag är kanske fel ord nu för tiden.

Tiden är nog förbi där man kan sitta i studion släppa en skiva och åka på turne vart tredje femte år och såga guld med motorsåg. Man får nog inse att vara artist är ett jobb och man får ut och jobba och visa upp sig. Live är nyckeln till att det eventuellt händer tror jag i alla fall.

Konkurrensen i "skivbranschen" är minst sagt stor och med tanke på att det är möjligt att spela in musik hemma med riktigt bra kvalite till ett riktigt rimligt pris gör den inte mindre.

Så kort sagt ut och lira eller dja eller vad ni gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Det är otroligt otroligt svårt att få feedback på en låt från ett skivbolag eller musikförlag idag. Under de senaste 10-15 åren har det hänt jättemycket i branschen. Konkurrensen har blivit stenhård - det är ju (som sagt) så många som kan producera något som "låter skiva" i sin projektstudio, och samtidigt vill de stora bolagen satsa på säkra kort eftersom det har blivit tuffare även på deras nivå. Vissa bolag tar bara emot demos på rekommendation från personer som redan är signade, vissa tar inte emot demos alls. Nästan alla säger att de inte ger feedback på sånt de inte är intresserade av.

Det finns en gammal sanning att "produktionen spelar ingen roll om låten är bra". Jag tror inte att det där stämmer längre - det ändrades för kanske 5-7 år sedan. Idag måste en demo låta som en professionell produktion, och du ska helst ha en hyfsad fanbase redan när du hör av dig, som visar att du väcker intresse hos en viss målgrupp.

Eftersom du kör någon slags EDM-stil (inte mitt område egentligen) så kan du kanske söka efter mindre, mer nischade "EDM labels" och skippa storbolagen. Eller testa det som folk föreslår ovan: Sprid musiken själv, få den spelad där den hör hemma, sök hela tiden efter nya kontakter med folk som håller på med just din typ av musik...osv.

Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Explendidos (oregistrerad)

Ja det er ikke lett, og man kan fort miste motet når man sender i vei den ene låten etter den andre, mens man bare sitter i ventan och aldrig hører noe. Da kan man begynne å tenke at man ikke er bra nok. Jeg lager også EDM musik, men også alt annet av electronica. Men jeg ser meg ikke som en artist, men heller som en idemakare/kompositör och låtskrivare for mye av mine låtar. Og jeg har sendt mange til ulike record labels uten å få noe feedback. Har også vært med på en del musikkonkurranser som ulike sider har på nett. Det er også en mulighet til å bli hørt. Det bruker å koste mellom 5-20$, men da kan du få muligheten til å eksponere musikken din til både tv, radio, videospel, A&R companies, film och mycket mer. Ett eksempel er Music Clout. Men den beste vägen til och få eksponert musikken, er å sende den den diverse radiostasjoner. Det finnes mange nettbaserte radiostasjoner som gjerne vil spille musikken din. Gratis naturligvis, men det er en bra mulighet til å komme seg videre, så man ikke "fastnar" og gir opp. XRP Radio fra UK, har spilt flere av låtene mine, og det er også kult å tune inn og høre de spiller "din" låt!

Noen av mine låter blir spilt der på onsdager i programmet No Names med DJ Wee Dave. Og hvis du lystnar på programmet #TAGGET med DJ TIZZ i kveld från kl. 20:00, så skal dom spela låtar från mej igjen 🙂

Jeg tycker det er en bra greie får å få ut sitt materiale til flere mennesker og gjøre navnet og musikken sin mer kjent der ute. Og da hender det ihvertfall noe, så man ikke sitter fast og bare venter på noe som aldri (kanskje) kommer.

Check out my official website: www.ewel.no ( litt egenreklame her på slutten 😄 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är upp till dig.

Tack för ditt ickesvar. För att förtydliga.

Har man en bättre chans att komma någonstans om man trots att man egentligen ser sig själv mer som låtskrivare och producent av sina egna grejer, börjar remixa andras låtar och lägger ut dom där man kan?

När jag ändå är i gång, är det lagligt att göra så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tror på sig själv och tycker att det man gör är bra. Så borde någon annan tycka det också. Om man sen har större eller mindre chans att lyckas får vi nog lägga i tombolan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Explendidos (oregistrerad)

Tack för ditt ickesvar. För att förtydliga.

Har man en bättre chans att komma någonstans om man trots att man egentligen ser sig själv mer som låtskrivare och producent av sina egna grejer, börjar remixa andras låtar och lägger ut dom där man kan?

När jag ändå är i gång, är det lagligt att göra så?

Det er eksisterer ett ganske stort remix marked der ute, så kanskje lage en unik remix av en kjent låt, kan ihvertfall markere ditt navn om ikke annet. Men pass på.... Følg reglene til de ulike artistene som legger ut stems av sin låt til remixing. Du får som regel lov til å legge ut din versjon, men ikke ta betalt for nedlastning!!! Noen har også en utgivelsesdato som du må forholde deg til. Les reglene for hver remix du gjør av ulike artister. Det kan variere mye!!!

Her er en side som har remixkonkurranser og legger ut stems av orginallåtene: www.remixcomps.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Explendidos (oregistrerad)

"Stems" er ett engelsk ord man bruker til å beskrive single/individuelle instrument og vokal spor i ett audioformat, slik at man selv kan velge hvilken man vil bruke i remixen. Da står det også i hvilket tempo audiofilene er i, og at de starter fra samme nullpunkt. I tillegg også ton-art på sangen.

Men det de fleste bruker, er jo vokalsporene. Og bruker sine egne drums, synth og basslyder etc. på sin remix. Således kan man gjøre om en låt til for eksempel en helt annen stil-art...

Link to comment
Dela på andra sajter

"Stems" er ett engelsk ord man bruker til å beskrive single/individuelle instrument og vokal spor i ett audioformat, slik at man selv kan velge hvilken man vil bruke i remixen. Da står det også i hvilket tempo audiofilene er i, og at de starter fra samme nullpunkt. I tillegg også ton-art på sangen.

Men det de fleste bruker, er jo vokalsporene. Og bruker sine egne drums, synth og basslyder etc. på sin remix. Således kan man gjøre om en låt til for eksempel en helt annen stil-art...

😲
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Alltså man ska nog ha klart för sig att på nätet finns hur många radiostationer och DJs som helst så att om dom lirar din sång så kan det i värsta fall innebära att två personer lyssnar. I princip alla web tv siter består till största delen av den typen av kanaler samt att resten av dom antingen sänder film eller att nån sitter och tjatar och spelar skivor. Sen har vi alla "riktiga" stationer också. Kort sagt det är nog onödigt att betala för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Explendidos (oregistrerad)

Definitivt. Bruk litt tid på å finne radiostasjoner (selv om de ikke er så kjente/store) som for eksempel har sine faste lyttere. Det er en start, hvis man føler at man står still og ikke kommer videre. Men push på de populære og kjente stasjonene også selv om det er litt vanskeligere å få spillt musikken sin, da de får ett enormt med bidrag fra alle andre "wannabe-artister" som vil akkurat det samme. Men plutselig kan hende at du får en mail fra en populær stasjon som vil spille en låt fra deg...Det har jeg selv opplevd, og syntes det var fantastisk. Selv om man ikke blir verdenskjent, så gjør det godt i sjela. En slags bekreftelse at det er noen der ute som liker musikken du gjør, og at du vet at mange andre får hørt låta di, som de kanskje aldri ellers ha fått gjort. Selv om det ikke blir noe mere skivkontrakt av den grunn, så kan man skryte av det i sin Bio at musikken din blir spilt. Alt positivt er bare å ta med seg 🙂

Men som du sier Sven...det er ikke bare unødvendig å betale får å få spilt sin egen låt....Mitt råd er å styre unna alle nettsteder som tar seg betalt for å spille den!!! (hvis ikke du har plenty av cash da...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jobba för att man ska ha möjligheter att spela live i ditt närområde det är nyckeln till att eventuellt kunna i alla fall delvis leva på musiken. Om det sen sprider sig så att folk vill gå ut och lyssna på musik på lokala ställen så kommer det att normaliseras igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...