Jump to content
Annons

hur använda ni effekter?


leopard

Recommended Posts

Om jag har förstått det rätt så har vissa hårdvarumixrar en eq och kompressor på varje kanal.

Så jag tänkte använda native instruments solidmix eq och kompressor på varje kanal i min produktion och använda vintage compressors eller tube effekterna i fall jag behöver en annan färgning av ljudet. Det blir som att ha ett ssl-bord plus en massa externa hårdvaror.

Men i ni:s hemsida rekommenderar de sina effekter att lägga på vissa specifika ljud, ex:

SOLID DYNAMICS is a clean, responsive, and musical effect for a wide range of uses, particularly drums, vocals and gating noise floors.

The VC 160 is mostly used for mixing drums

Fungerar min ide’ eller måste jag hitta fler plugins?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, din idé fungerar. Genom att använda samma sorts eq och kompressor på alla spår blir det i princip som ett klassiskt studiomixerbord. Sedan byter du ut eller lägger till fler effekter vid behov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg till nån console emulation plugg så är du hemma sen: Slate VCC (dyrare) eller Sonimus Satson (billigare). Du bör dock uppskatta det subtila för att tycka en sån plugg är skoj.

Jag fick med Satson med en computer music för ett tag sedan så vill du testa så lägger du vantarna på en sån. Dubbelkolla bara så att de fortfarande har den på skivan. Cheerio!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om vissa kompressorer och EQs är extra bra till vissa typer av spår så fungerar de i regel med annat också. Sedan har du ju kompressorn i Logic (som jag fick för mig att du använder) som ett komplement om du vill ha lite variation.

Kan vara värt att titta på andra kanalstrippar också! Slate VMR kan vara ett bra alternativ tex. Men det finns många andra bra.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...