Jump to content
Annons

Vikten av vettiga monitorer!


Bullerbyn

Recommended Posts

Installerade ett par Trident HG3 för ett några veckor sedan. Efter att ha kört med Event 20/20 Bas under flera år samt på senare tid ett par Event 20/30.

Detta var verkligen en rejäl aha-upplevelse! Har suttit nu i 4-5 dagar och mixat och kan bara konstatera att maken till detaljerad lyssning har jag tidigare inte fått nöjet att ha. Upptäckte vid flera tillfällen att jag direkt kan urskilja problemområden i ljuden och kan använda EQ:n rentav på kirurgiskt vis. Helt fantastiskt! Så sjukt nöjd!

Ännu roligare var att när jag var nöjd i studion så lät det helt fantastiskt på hemmastereon så uppenbarligen har jag fått grepp på dessa bestar! Att mixa blev så mycket roligare med dessa.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja även om jag tycker monitorer i mellansegmentet presterar riktigt bra för sitt pris så är det en helt annan sak att jobba med hi-endmonitorer. Man slipper leta efter saker i ljudbilden eller ta på sig hörlurar för att lyssna på detaljer. Blir mycket mer rofyllt och snabbare att jobba då.

Grattis till uppköpet. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj vad härligt! Bra lyssning underlättar så vansinnigt mycket när man inte behöver sitta och gissa. Jag hoppas verkligen att jag kan motivera en liten produktionslya snart så jag kan fixa lite ordentlig lyssning.

Kan vi få en liten snabbrecension? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp! Och sen lyssnar folk på musiken i telefonen!

Det nämns ofta i sådana sammanhang att "folk lyssnar bara på mobilen så det spelar ändå ingen roll". Men är det sant?

Idag spelas det musik överallt. Bilstereo, radioapparater, laptops, hemmabiosystem, affärer, bussar, HiFI-anläggningar, biografer, klubbar, hörlurar, caféer etc.

Om något så har mixens betydelse bara ökat tycker jag.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Det är betydligt lättare att få till mixar som låter bra i alla sorters lyssning, om man har riktigt bra monitorer att jobba med.

Det är lite tråkigt att folk ofta prioriterar ner monitorerna. Jag tycker att det nästan är det första man ska lägga en extra slant på, eftersom de ju påverkar allt som händer i och med att man reagerar på det man hör i monitorerna. En förbättring av något som ligger tidigare i ljudkedjan, kommer inte till sin rätt om man inte hör vad som händer tillräckligt bra.

För att få full valuta för monitorinvesteringen, så bör man också se till att akustikbehandla sitt rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...