Jump to content
Annons

budgetmonitorer? tips sökes!


MLE

Recommended Posts

Det jag letar efter är budgetmonitorer för bedroom-mixning, kommer framförallt mixa metal och postrock.

Har läst en del reviews och snubblade in på JBL LSR305, M-Audio Studiophile BX5 D2 och den nyare BX5 Carbon.

KRK's G3-serie och Yamaha HS-serie är nog utesluten för min del. Vill helst inte heller behöva komplettera med en sub.

Vilka är de mest ärliga på marknaden just nu? Någon som har några andra förslag?

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är 5-tummare du siktar in dig på så kommer du inte långt ner i registret oavsett vilket du väljer. Tycker både KRK Rokit och Yamaha HS är utmärkta för sitt pris, men de har helt olika temperament.

HS kommer att gnälla på precis allt du gör fel och gnugga det i ansiktet på dig, men är inte så medveten om sina egna brister. Är lite av en workoholic och uppskattar inte mysiga hemmakvällar, inte heller dina ostädade vänner.

Rokit sitter hellre över ett glas vin och diskuterar dina problem på ett ärligt och intelligent sätt med värme. Kryper gärna upp i knät och stör lite socker i såren om det behövs.

Så ehm.. ja. Med andra ord. HS är inte rak i frekvensåtergivningen men lyfter fram problem på direkten så du får jobba med dem för att det ska låta bra. Rokit är mer rak i återgivningen och lite förlåtande, men har ändå en tydlighet som gör att du kan hitta problemen ganska bra, men de lyfter inte fram dem på samma sätt.

Om du mest kommer att jobba med ljud skulle jag nog rekommendera HS, om du kommer att använda dem för nöjeslyssning till stor del skulle jag hellre välja Rokit.

RP6 och HS7 är ju ganska lagom om du vill ha hyfsad bas och sitter i ett litet rum.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag letar efter är budgetmonitorer för bedroom-mixning, kommer framförallt mixa metal och postrock.

Har läst en del reviews och snubblade in på JBL LSR305, M-Audio Studiophile BX5 D2 och den nyare BX5 Carbon.

KRK's G3-serie och Yamaha HS-serie är nog utesluten för min del. Vill helst inte heller behöva komplettera med en sub.

Vilka är de mest ärliga på marknaden just nu? Någon som har några andra förslag?

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Varför inte HS-serien? Precis som Rainydays säger är den väldigt bra på det viset att endast bra produktioner kommer att låta bra i dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...