Jump to content
Annons

Nybörjare Hemmastudio!


patrikthorell (oregistrerad)

Recommended Posts

Monitorer är det man ska lägga pengar på enligt boken mixing secrets. En produktion är uppbyggt på tusentals små beslut, och om alla beslut tagits genom grumlig lyssning blir resultatet därefter

Med all respekt, men vi har nog delade meningar där. Jag kan nog inte minnas någon monitor i lägre mellanklassen som jag uppfattat som grumlig eller odetaljerad vid normal lyssningsvolym. Sen är det klart att det oftast blir ett lyft när man går upp i pris, men det är ju inte precis som att man famlar i mörker med de billigare monitorerna.

Vissa serier har ju både förbättrats och halverats i pris de senaste tio åren, så man får mycket mer för pengarna idag.

Vad jag känner är väl att inga monitorer kommer att förbättra ditt ljud. De kommer göra det lättare att arbeta med det, sant, men det kommer inte förbättra det per automatik.

Det är lite som att säga till en blivande fotograf att hen bör lägga mest pengar på en bra skärm istället för en bra kamera. Visst blir det lättare att redigera bilden på en bra skärm, men är inte bilden bra till att börja med så spelar det ingen större roll.

Men som du säger, tittar man på begagnade så kan man få monitorer från det övre mellansegmentet för samma pris som de i det undra kostar nya.

Och är man bara intresserad av transparenta preamps och AD/DA så finns det billigare alternativ än Apollo. Dess främsta fördel är ju just att kunna köra UAD-pluggar på ingången och i medhörningen. För min del känns det som både en relativt billig och enkel lösning. Jag menar bara två billiga 1073-kopior utan EQ går ju på runt 6000kr, pluggen kan man få för en dryg tusenlapp. Lägg där till en LA2A och 1176 i toppklass på ingången och en av de bästa platereverben i medhörningen. Den betalar sig ganska snabbt på det viset känner jag. Men det beror ju på vad man har för behov och hur man gillar att jobba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
patrikthorell (oregistrerad)

Med all respekt, men vi har nog delade meningar där. Jag kan nog inte minnas någon monitor i lägre mellanklassen som jag uppfattat som grumlig eller odetaljerad vid normal lyssningsvolym. Sen är det klart att det oftast blir ett lyft när man går upp i pris, men det är ju inte precis som att man famlar i mörker med de billigare monitorerna.

Vissa serier har ju både förbättrats och halverats i pris de senaste tio åren, så man får mycket mer för pengarna idag.

Vad jag känner är väl att inga monitorer kommer att förbättra ditt ljud. De kommer göra det lättare att arbeta med det, sant, men det kommer inte förbättra det per automatik.

Det är lite som att säga till en blivande fotograf att hen bör lägga mest pengar på en bra skärm istället för en bra kamera. Visst blir det lättare att redigera bilden på en bra skärm, men är inte bilden bra till att börja med så spelar det ingen större roll.

Men som du säger, tittar man på begagnade så kan man få monitorer från det övre mellansegmentet för samma pris som de i det undra kostar nya.

Och är man bara intresserad av transparenta preamps och AD/DA så finns det billigare alternativ än Apollo. Dess främsta fördel är ju just att kunna köra UAD-pluggar på ingången och i medhörningen. För min del känns det som både en relativt billig och enkel lösning. Jag menar bara två billiga 1073-kopior utan EQ går ju på runt 6000kr, pluggen kan man få för en dryg tusenlapp. Lägg där till en LA2A och 1176 i toppklass på ingången och en av de bästa platereverben i medhörningen. Den betalar sig ganska snabbt på det viset känner jag. Men det beror ju på vad man har för behov och hur man gillar att jobba.

Jag tror faktist på att om jag köper ett par Yamaha HS7 kommer jag klara mig riktigt bra. De har fått toppbetyg och rekommenderas av många till nybörjares hemmastudios som min. Jag har också kollat en del på ljudkortet och det verkar riktigt bra. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

"Det är lite som att säga till en blivande fotograf att hen bör lägga mest pengar på en bra skärm istället för en bra kamera."

Nä mer som att säga till en fotograf att skaffa sig glasögon så att hen kan ställa in fokusen på objektet

Visst blir det lättare att redigera bilden på en bra skärm,

Det handlar inte bara om redigering utan det är ju linsen som man ser musiken igenom i alla steg, inspelning till mix

men är inte bilden bra till att börja med så spelar det ingen större roll.

Nä, och det som spelar roll i sammanhanget är instrumentet, spelaren, rummet, mickplacering, mick

 

Och betala 6,5k mer för realtidsplugins kommer inte direkt göra råmaterialet bättre

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror vi kan argumentera oss blåa om vad som är viktigast att lägga mest på Casperfen. Tror vi får vara överens över att vi inte är överens helt enkelt.

Och betala 6,5k mer för realtidsplugins kommer inte direkt göra råmaterialet bättre

Om det är Focusriten du jämför med så är det ju lite större skillnader än så. Bättre preamps, bättre converters, bättre instrumentingång, bättre byggkvalitet, digitalt styrda analoga volymkontroller, bättre monitorkontroll, ADAT etc.

En mer jämförbar produkt utan inbyggd DSP skulle väl vara Audient iD22.

Om man inte tycker att harmonisk distortion, mättnad, kompression etc. tillför något utan att man föredrar ett mer kliniskt ljud så är det så. En smaksak. Isåfall kan man ju satsa på prylar som inte färgar helt enkelt.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Yamaha's HS-monitorer är betydligt ärligare än t ex Genelec. I a f de jag har provat, men jag är osäker på vilken modell det var. Kikar jag på Thomann verkar de ha varit någon 8xxx. Den stor skillnaden tyckte jag var att i Yamaha-monitorerna låter enbart bra produktioner bra, medans allting lät superbra i Genelec-monitorerna (även produktioner som en annars inte tycker låter något vidare).

Men det är ju ett 100% subjektivt omdöme, många kör ju så klart med Genelec-monitorer och får bra resultat med dessa. Handlar väl mest om att lära sig hur ens monitorer låter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur ska man använda realtidsluggarna om kontrollrum och liverum är samma rum? Läcket från det akustiska ljudet kommer ju göra det rätt onödigt, man kan ju lika gärna lägga till det efter och bara ha lyssning Clean vid inspelning, från mickarna

Du menar att det är svårt att ratta ljudet när man hör det akustiska ljudet samtidigt? Jo du har helt klart en poäng där. Men det handlar mer om att skruva till ett bra grundljud, ingen extrem EQ eller kompression. Och det finns ju alltid alternativet att spela in både vått och torrt om man känner sig osäker. Fast preamp-emuleringen är man fast med, den går inte att välja bort eftersom det inte är en ren mjukvaruemulering utan förändrar den fysiska preampen också.

Personligen har jag märkt att jag i slutändan rattar in ett nästan identiskt grundljud i mixen ändå så varför inte göra det direkt vid inspelning istället?

Tidiga beslut är så underskattat idag. Det är så vanligt att vänta med att fatta beslut långt in i sista stund och det skapar i min mening oftast bara rädsla och planlöshet.

Jag brukade tycka att det var så viktigt att spela in allt rent, för tänk om jag ändrar mig. Men numera gör jag det bara om det finns en specifik anledning till det, vilket är ganska sällan. Jag vet ju oftast vad jag är ute efter vid inspelning ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tycker jag att Yamaha's HS-monitorer är betydligt ärligare än t ex Genelec.

Ja jo, jag får nog hålla med dig där. Eller, uppriktiga kanske är ett bättre ord. Ärliga är de inte riktigt med tanke på att de inte är särskilt raka i återgivningen. 🙂

Genelec är bättre på många sätt men Yamaha HS får en att jobba hårdare då de inte är lika förlåtande. Å andra sidan är kanske inte total uppriktighet det bästa heller alla gånger.

Jag tycker KRK Rokit har fått oförtjänt dåligt rykte på grund av det. Ja visst, de låter ganska smickrande, definitivt mer HiFi än traditionella monitorer. Men ur hemstudiosynpunkt, om vikten kanske ligger på komposition och produktion, där de även används som allroundhögtalare tycker jag de är perfekta. De är inte ideala för mixning men de kan göra det jobbet också, speciellt i kombination med ett par referenslurar.

Däremot har de riktigt taskig byggkvalitet så det är nog inget jag skulle köpa begagnat precis.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
patrikthorell (oregistrerad)

Hej alla igen! Nu har jag renoverat till rummet, det är ganska bra akustik redan ifrån början men jag behöver täcka för ett fönster. Hur ska jag göra?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Har du mycket trafik? Annars hade jag hoppat över att sätta för fönster. Möjligen ngt mobilt som man kan använda vid inspelning med mick. Trevligt med dagsljus

Väldigt tunt fönster så kommer in mycket ljud, i stort sett ingen trafik annars. Blir konstigt ljud av fönstret också.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kan byta till 3-glas isolerglas i fönstret så blir du nog av med allt buller därifrån. Det finns varianter med tjockare glas än normalt, som används i bostäder vid högtrafikerade gator, som jag tror du skulle bli väldigt nöjd med.

Kolla även om det verkligen är fönstret som släpper in ljud, och inte en friskluftventil som det brukar finnas i alla ytterväggar.

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Om du kan byta till 3-glas isolerglas i fönstret så blir du nog av med allt buller därifrån. Det finns varianter med tjockare glas än normalt, som används i bostäder vid högtrafikerade gator, som jag tror du skulle bli väldigt nöjd med.

Kolla även om det verkligen är fönstret som släpper in ljud, och inte en friskluftventil som det brukar finnas i alla ytterväggar.

Ska kolla upp det, tack!
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem som säger att du ska lägga mest krut på monitorer!! Du kan ha hur dyra monitorer som helst, men de kommer låta skit oavsett, o. Ditt rum inte är rätt behandlat. Jag föreslår att du lägger krutet på behandlingen och billigare övrig utrustning. När du börjar bli varm i knäna och kan hantera din utrustning bra så kan du uppgradera dig. Det tar ett tag att lära sig sitt rum, och dem som säger emot mig är nog inte så jättesmart och duktiga inom det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt tips är att kolla begagnat (Blocket etc.) Man kan göra riktiga fynd.

Och köper man något man ångrar kan man ofta närapå få tillbaka pengarna om man säljer vidare. Har man köpt nytt går man betydligt mer back.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssna inte på dem som är alldeles för tvärsäkra när det kommer till subjektiva ämnen...

Att alla monitorer "låter skit" oavsett rum är ju knappast sant i någon objektiv mening. Visst kan en få riktigt påtagliga problem med t ex stående vågor i vissa rum med vissa monitorer, men för det mesta handlar det mer om att lära sig hur musik låter i den miljö (rum + monitorer) som en sitter och mixar i.

Personligen tror jag att det är helt fel ända att börja i, lägga en massa tid på akustikfix och sånt. Bättre sätt att ta död på kreativiteten än att i för stor utsträckning gräva ner sig i det tekniska finns nog inte. Gör en massa musik, med tiden lär en upptäcka vad en har för eventuella brister i sin utrustning. Men det är bara först då det är meningsfullt att byta den till något som passar en bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Lyssna inte på dem som är alldeles för tvärsäkra när det kommer till subjektiva ämnen...

Att alla monitorer "låter skit" oavsett rum är ju knappast sant i någon objektiv mening. Visst kan en få riktigt påtagliga problem med t ex stående vågor i vissa rum med vissa monitorer, men för det mesta handlar det mer om att lära sig hur musik låter i den miljö (rum + monitorer) som en sitter och mixar i.

Personligen tror jag att det är helt fel ända att börja i, lägga en massa tid på akustikfix och sånt. Bättre sätt att ta död på kreativiteten än att i för stor utsträckning gräva ner sig i det tekniska finns nog inte. Gör en massa musik, med tiden lär en upptäcka vad en har för eventuella brister i sin utrustning. Men det är bara först då det är meningsfullt att byta den till något som passar en bättre.

Varför skippa små viktiga detaljer? Ska man inte gör det rätt från början? Lite som att bygga en bil. Självklart kan vi skita i bra chassi och hjulbalansering. Sure, dem kommer vibrera och dra till vänster, men det är bara anpassa sig. Smäll in fetaste motorn i! Nej du, det där är ganska korkat resonerat från dig tyvärr. Han behöver ju inte lägga 15k på behandling från gik, men han kan ju gör något! Om pojken som startade tråden vägrar lyssna på mina råd som inte kommer ifrån mig, utan ifrån ett 10-tal producenter och mixare, så mina iallafall på så låg volym som möjligt. På så sätt så påverkar ditt rum så lite som möjligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Jag har beställt grejer nu och håller på att akustikbehandla. Sedan kommer jag utveckla och förbättra studion allt eftersom. Jag har lyssnat på alla och tackar alla för all hjälp. Kommer bilder på studion och något inspelat när jag är nöjd.. Kan dröja, haha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skippa små viktiga detaljer?

Det har jag inte påstått. Men jag tycker det är rejält överdrivet att påstå att alla monitorer låter skit bara för att du inte akustikbehandlar.

Ska man inte gör det rätt från början? Lite som att bygga en bil. Självklart kan vi skita i bra chassi och hjulbalansering. Sure, dem kommer vibrera och dra till vänster, men det är bara anpassa sig. Smäll in fetaste motorn i!

En utmärkt analogi om du använt den rätt! 😉

Här handlar det ju snarast om att du inte behöver skaffa en sprillans ny BMW för att börja övningsköra.

Nej du, det där är ganska korkat resonerat från dig tyvärr.

Snygg halmdocka. Först drar du en helt egen version av "mitt" resonemang och kallar det sen korkat.

Han behöver ju inte lägga 15k på behandling från gik, men han kan ju gör något!

Hur mycket måste han göra för att monitorerna, vilka han än köper, inte ska låta skit?

Om pojken som startade tråden vägrar lyssna på mina råd som inte kommer ifrån mig, utan ifrån ett 10-tal producenter och mixare, så mina iallafall på så låg volym som möjligt. På så sätt så påverkar ditt rum så lite som möjligt..

Du kan säkert hitta betydligt fler än ett 10-tal producenter som anser att det är bra att lyssna igenom sin mix på låg volym, oavsett hur rummet är akustikbehandlat 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Skaffa ett par bra hörlurar och ok monitorer. Variera mellan de bägge alternativen medans du mixar så har du ju två olika referenspunkter i ditt mixande. Lyssna på dina mixar utanför studion i så många miljöer du bara kan. Då lär du dig hur ditt rum och din lyssning påverkar totalljudet på mixen.

Har du för mycket bas i mixen när du inte lyssnar i studion så vet du ju att du kan ta det lite lugnare med just basen när du mixar. Har du för lite bas så vet du ju att du kan dra på lite mer bas i mixen.

Eller så kan du ju trimma rummet tills du är nöjd med akustiken efter att du lärt dig vilka frekvenser du har problem med.

Har du någon gammal matta eller bokhylla så testa vad som händer om du tar in dem i studion med. Ibland kan man ha tur att de dämpar eller sprider ljudet så att det iallafall blir en lite trevligare akustik.

Lär dig att använda EQ om du inte vill eller kan akustik behandla rummet på riktigt. Du kan antingen köra EQ redan vid inspelningen för att skära bort frekvenser du inte gillar eller för att framhäva de bra frekvenserna. Eller så ser du bara till att ha ett så brett ljud som möjligt när du spelar in och rättar till ljudet med EQ när du mixar. När du lär dig hur du gillar att micka ditt piano så lär du dig ju hur du ska mixa det för att det ska låta bra.

Ska du ha en proffsig studio med många olika personer vid rattarna så är det mycket viktigare att ha ett rum och en lyssning som är 100% neutral än vad det är för en som jobbar ensam i sin egna studio och kan lära sig hur all utrustning och akustiken funkar ihop. Är du inte van vid studio så har du så mycket att lära dig så sätt igång och lek och ha kul. Då lär man sig oftast bäst.

Ett tips kan vara att testa de förinställda ljuden som kommer med de pluggar du använder för att mixa. Om du spelar in piano så brukar det ofta finnas patchar som heter just "piano", "rock piano", "piano ballad" osv. Här är det ju lätta att kolla hur de vanligaste inställningarna för EQ och kompressor/limiter osv faktiskt ser ut men framför allt att höra hur de låter såklart. Sedan så kan du utgå från dessa presets och ratta tills du är nöjd och har ett eget ljud. Spara då de nya inställningarna så kan du ladda dem nästa gång du spelat in ett spår som du vill ha samma eller liknade ljud på.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Om du kan byta till 3-glas isolerglas i fönstret så blir du nog av med allt buller därifrån. Det finns varianter med tjockare glas än normalt, som används i bostäder vid högtrafikerade gator, som jag tror du skulle bli väldigt nöjd med.

Kolla även om det verkligen är fönstret som släpper in ljud, och inte en friskluftventil som det brukar finnas i alla ytterväggar.

Testa att bara täta fönstret med en nytt tätningsgummi i fönsterkarmarna . Du kan ju se vad som händer om du isolerar med tejp över fönsterkarmen och ramen, tror att det kanske inte händer så mycket men testa går ju. Ett tjockt tyg som hängs draperat (så att det blir en massa veck i tyget) framför fönstret kan ju vara en enkel och snygg lösning för både lite snällare akustik och en viss ljuddämpning. Men det tar ju bara bort vissa frekvenser. Kanske kan alla dessa förslag göra susen tillsammans, kanske kommer du själv på en bättre lösning. Bygg lite "koja" i studion med sådant som du redan har.

När du spelar in så kan det vara en bra ide att försöka stå med fönstret i en vinkel där det stör som minst tills du åtgärdat fönstret med. Låter det konstigt när ljudet studsar mot fönstret så kanske du kan placera micken så att det inte hörs på inspelningen alls, så om man vänjer sig vid hur det låter så kan man också lära sig att undvika att det hörs på inspelningen.

Om du tänker byta fönstret så försök ta reda på vilken typ av fönster du vill ha och vilken vinkel det bör sitta i för just ditt rum med tanke på akustiken. För man vill oftast inte ha det sittandes i en för rak vinkel in i rummet. Kan vara bra att kolla om du kan komplettera med ett annat fönster som monteras innanför (in mot rummet alltså) det fönster du redan har. Går det så får du nog den bästa möjliga lösningen för den billigaste pengen. Men se upp så att du inte får problem med ventilationen om du har ett självdrags system som är beroende av att just det fönstret är dragit.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...