Jump to content
Annons

Nybörjare Hemmastudio!


patrikthorell (oregistrerad)

Recommended Posts

patrikthorell (oregistrerad)

Hejsan! Jag har ett tomt rum med bra förutsättningar för god akustik som jag ska renovera till så att det får bra akustik. Efter det är det tänkt att det ska bli till en hemmastudio med min mac och logic pro som utgångspunkt. Jag har gjort en del låtar själv och jobbat en del i logic pro men vill börja mer seriöst med det hela men har ingen erfarenhet av studio!

Jag vill främst spela in akustisk gitarr, elgitarr, bas, sång och piano från ett akustiskt piano. Så, hur ska jag gå till väga? Mycket tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
patrikthorell (oregistrerad)

Frågan var nog lite bred. Men det jag har är alla instrument och en macbook pro med logic. Budget på max 20k hade jag tänkt mig. Det jag då vill ha hjälp med är vad jag behöver för att spela in de instrument jag nämnde i första inlägget och hur det ska kopplas etc. Sen hade det varit bra med lite nybörjardirektiv och tips samt hur jag använder hemmastudion på ett optimalt sätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Ja vad du har för utrusning, krav på kvalitet och vilken budget hade underlättat att veta. 🙂

Jag är väldigt kräsen när det gäller kvalitet och blir inte nöjd om det inte låter tillräckligt bra men samtidigt får ju min budget begränsa mig där. Men jag vill ha så bra kvalitet jag kan få för min budget! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan var nog lite bred. Men det jag har är alla instrument och en macbook pro med logic. Budget på max 20k hade jag tänkt mig. Det jag då vill ha hjälp med är vad jag behöver för att spela in de instrument jag nämnde i första inlägget och hur det ska kopplas etc. Sen hade det varit bra med lite nybörjardirektiv och tips samt hur jag använder hemmastudion på ett optimalt sätt!

Vad ska de 20 000 kr räcka till? Mickar, mixerbord/preamps, akustikbehandling, monitorer, hörlurar, stativ, skrivbord, arbetsstol o s v?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är väldigt kräsen när det gäller kvalitet och blir inte nöjd om det inte låter tillräckligt bra men samtidigt får ju min budget begränsa mig där. Men jag vill ha så bra kvalitet jag kan få för min budget! 🙂

Bra prylar och god akustik i all ära men du får nog räkna med att det inte kommer att låt proffsstudio om du är nybörjare och precis ska lära dig att spela in och mixa oavsett vad du köper.

Jag vill främst spela in akustisk gitarr, elgitarr, bas, sång och piano från ett akustiskt piano. Så, hur ska jag gå till väga? Mycket tacksam för svar!

En bra utgångspunkt är ett ljudkort och ett matchat par micar. Detta för att du ska kunna spela in pianot och akustisk gitarr i stereo. Tex ett par småmembrans. Vill du kan du även köpa en stormembransmikrofon för sång. För elgitarr och bas kan det vara trevligt med någon slags modelleringspedal. Annars kan du köpa till plugins som emulerar förstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer låta skit i början, de första åren beroende på hur mycket du övar. Med de pengarna skulle jag köpt bra monitorer, stativ till dem (Beg 5000-10.000kr.) Köpt ett focusrite scarlett ljudkort med 2 micingångar. köpt en stormembransmick, tex berhinger b1 för 1000 spänn, och en bandmick, jjlabs 1000kr.

Lära dig om inspelning, lära dig hur mikrofonerna fungerar.

Jag skulle köpt medlemskap på puremix.net

Sen bygga absorbenter att hänga upp på vid första reflektion för monitorerna.

 

Där kan du börja.

 

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

En bra utgångspunkt är ett ljudkort och ett matchat par micar. Detta för att du ska kunna spela in pianot och akustisk gitarr i stereo.

Detta är bra och sant, men det är kanske bättre att börja spela in mono (med bara en mick) i början så att man lär sig från basic till avancerat, det finns ju så många variabler redan, särskilt i början

Så mitt tips är att ha så lite grejer som möjligt i början, för det är inte grejerna som gör att det låter dåligt, det är du som inte kan använda studion som ett instrument i sig än, så lär dig knock on heavens door först och inte någon yngvie malmsten solo först , gitarrliknelse 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Tack för svaren alla. Jag är medveten om att det kommer vara rätt kasst i början till kvalitet men eftersom att jag vill mycket och är kräsen kommer jag kämpa för att få det bra.

Jag kommer köpa medlemskap på puremix och kolla runt där för att lära mig hur jag ska gå till väga. Men, först och under tiden tänkte jag fixa utrustningen. Akustiken behöver jag ingen hjälp med för det är i stort sett klart.

Jag gjorde en lista med saker jag behöver och vill ha lite förslag på prisvärda grejer samt alternativ, hur jag ska koppla grejerna och använda dem i kort:

Monitorer:

Stormembransmick sång:

Småmembran/bandmick:

Ljudkort:

Hörlurar?:

Sladdar/tillbehör:

Jag kommer titta lite på plugins etc. När jag köpt alla grejer och börjat spela in. 🙂

Redigerat av patrikthorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer: Kräma på här, middens upplösning är viktig.

Stormembransmick sång: ksm 30 är prisvärd som satan, särskilt beg

Småmembran/bandmick: Jag diggar bandmick, mörka och har en väldigt smooth topp som man kan höja lite med eq

Ljudkort: Scarlett focusrite

Hörlurar?: Ja, om du ska spela in utan läck från medlyssning, Jag diggar inears för att man kan höra det micken hör i realtid, utan att höra så mycket från sina egna öron.

Sladdar/tillbehör: xlr kablar till mikrofoner, stativ till mikrofoner, puffskydd

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Monitorer: Kräma på här, middens upplösning är viktig.

Stormembransmick sång: ksm 30 är prisvärd som satan, särskilt beg

Småmembran/bandmick: Jag diggar bandmick, mörka och har en väldigt smooth topp som man kan höja lite med eq

Ljudkort: Scarlett focusrite

Hörlurar?: Ja, om du ska spela in utan läck från medlyssning, Jag diggar inears för att man kan höra det micken hör i realtid, utan att höra så mycket från sina egna öron.

Sladdar/tillbehör:

Tack, det låter bra. Jag ska kolla upp dessa produkter och räkna lite på pris etc. Jag har ett par inears för ca 1000kr som jag tror håller tillräckligt bra kvalitet. Vad rekommenderar du för bandmick? 🙂 Var kan jag hitta en Ksm 30? googlade men hittade inget :/ Redigerat av patrikthorell
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur mycket det skiljer i pris, men om du tänker att du då och då kommer ha sällskap i studion (t ex om du spelar in någon annan), köp något av Focusrite-ljudkorten som har två hörlursutgångar.

Ett alternativ till klassiska ljudkort är någon av Allen & Heaths ZED-mixrar. De har inbyggt ljudkort, som mixerns kanaler kan routas till precis som till vilken analog buss som helst. Även en del andra smarta funktioner, t ex inbyggda DI-boxar på några kanaler, samt möjlighet att koppla hörlurar direkt till aux-sendarna (och på så sätt få en egen mix).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kommer nog få lika många rekommendationer som det finns medlemmar som svara på tråden. 🙂 Men om jag köpa grejor med en budget på 20 papp (exklusive akustikbehandling?) så skulle jag satsat på följande.

Stormembran: Neumann TLM 102, AKG C414 eller Shure KSM32

Varför: Väldigt mångsidiga mickar som sällan sviker. Fungerar bra till sång med även mycket annat. Går att hitta begagnade till ett bra pris men är inte fasligt dyra nya heller.

Småmembran: 2st Line Audio CM3

Varför: Återigen väldigt mångsidiga men framförallt väldigt bra ljud för sin lilla peng.

Ljudkort: UA Apollo Twin Duo

Varför: Toppklass rakt igenom. Unison ger stor flexibilitet i hur dina preamps låter utan att behöva köpa ett gäng externa för många tusen. Deras Neve 1073 ger verkligen den klassiska karaktären även om jag saknar lite av köttigheten från originalet. API-strippen är ren och snärtig med lite analogvärme i.

Högklassiga pluggar och grym medhörning. ADAT om du vill skaffa fler ingångar senare.

Monitorer: Jag skulle inte lägga tokmycket pengar på monitorer med din budget ärligt talat. Hellre satsa på front end då. De billigare lådorna tycker jag presterar riktigt bra nuförtiden. Men det går att hitta lite bättre monitorer begagnat till ett bra pris också. KRK, Yamaha och Presonus tycker jag gör bra budgetalternativ. De bättre KRK och Adam tycker jag brukar dyka upp till vrakpriser ibland. Dynaudio ser jag inte lika ofta tyvärr.

Och snåla inte på micstativ och kablar. Köp inte heller det dyraste, men rejäla saker iaf. 🙂

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Tack för alla svar åter igen!

Du kommer nog få lika många rekommendationer som det finns medlemmar som svara på tråden. 🙂 Men om jag köpa grejor med en budget på 20 papp (exklusive akustikbehandling?) så skulle jag satsat på följande.

Stormembran: Neumann TLM 102, AKG C414 eller Shure KSM32

Varför: Väldigt mångsidiga mickar som sällan sviker. Fungerar bra till sång med även mycket annat. Går att hitta begagnade till ett bra pris men är inte fasligt dyra nya heller.

Småmembran: 2st Line Audio CM3

Varför: Återigen väldigt mångsidiga men framförallt väldigt bra ljud för sin lilla peng.

Ljudkort: UA Apollo Twin Duo

Varför: Toppklass rakt igenom. Unison ger stor flexibilitet i hur dina preamps låter utan att behöva köpa ett gäng externa för många tusen. Deras Neve 1073 ger verkligen den klassiska karaktären även om jag saknar lite av köttigheten från originalet. API-strippen är ren och snärtig med lite analogvärme i.

Högklassiga pluggar och grym medhörning. ADAT om du vill skaffa fler ingångar senare.

Monitorer: Jag skulle inte lägga tokmycket pengar på monitorer med din budget ärligt talat. Hellre satsa på front end då. De billigare lådorna tycker jag presterar riktigt bra nuförtiden. Men det går att hitta lite bättre monitorer begagnat till ett bra pris också. KRK, Yamaha och Focusrite tycker jag gör bra budgetalternativ. De bättre KRK och Adam tycker jag brukar dyka upp till vrakpriser ibland. Dynaudio ser jag inte lika ofta tyvärr.

Och snåla inte på micstativ och kablar. Köp inte heller det dyraste, men rejäla saker iaf. 🙂

Fungerar det ljudkortet bra med Logic Pro? 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Tack för alla svar åter igen! Fungerar det ljudkortet bra med Logic Pro? 🙂

Gjorde även ett litet överslag på vad jag vill ha och vad det kostar ungefär. Såhär ser det ut: Monitorer: Yamaha HS5 <4k

Stormembransmick sång: Neumann TLM 102 <6k

Småmembran/bandmick: 2x Line Audio CM3 <2k

Ljudkort: UA Apollo Twin Duo <8k

Hörlurar: In-ears

Sladdar/tillbehör:

Vad tycks om det samt vilka sladdar och tillbehör behöver jag? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar åter igen! Fungerar det ljudkortet bra med Logic Pro? 🙂

Ja det funkar perfekt! Måste säga att Apollon är en av de bästa inköp jag gjort när det gäller inspelningsutrustning. Kostar visserligen en slant men jag tycker den är värd det.

Tillbehör. Ja du behöver minst två XLR<->XLR-kablar till mikrofonerna. Hur långa beror ju lite på hur långt ifrån ljudkortet micarna kommer att vara. Onödigt att köpa för långa, men jobbigt med för korta. Mät lite, och tänk på att de aldrig tar fågelvägen. 🙂

Sen behöver du två XLR<->TRS-kablar till monitorerna. De behöver ju inte vara långa.

När det gäller stativ så tycker jag K&Ms bomstativ i 210-serien är kanon. De kan kanske tyckas dyra, men troligtvis kommer de räcka livet ut och kanske ett liv till om du är rädd om dem. 🙂

Personligen gillar jag deras soft touch-stativ, men de ser lite militära ut. 210/80 tror jag de heter. Men de finns ju i traditionellt svart eller nickel också, med hårda plasthandtag.

Puffskydd kan ju vara bra att ha också. Tycker inte det finns någon anledning att lägga mycket pengar på ett sådant. Det finns okristligt dyra varianter men jag ser inte riktigt hur de skulle vara så mycket bättre.

Hm, vet inte om jag glömt något tillbehör nu. Andra kan säkert fylla in?

EDIT: Jo, monitorstativ också om du inte har ett skrivbord som är lämpat att ha dem på. De ska gärna upp så att diskanten sitter i öronhöjd.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Ja det funkar perfekt! Måste säga att Apollon är en av de bästa inköp jag gjort när det gäller inspelningsutrustning. Kostar visserligen en slant men jag tycker den är värd det.

Tillbehör. Ja du behöver minst två XLR<->XLR-kablar till mikrofonerna. Hur långa beror ju lite på hur långt ifrån ljudkortet micarna kommer att vara. Onödigt att köpa för långa, men jobbigt med för korta. Mät lite, och tänk på att de aldrig tar fågelvägen. 🙂

Sen behöver du två XLR<->TRS-kablar till monitorerna. De behöver ju inte vara långa.

När det gäller stativ så tycker jag K&Ms bomstativ i 210-serien är kanon. De kan kanske tyckas dyra, men troligtvis kommer de räcka livet ut och kanske ett liv till om du är rädd om dem. 🙂

Personligen gillar jag deras soft touch-stativ, men de ser lite militära ut. 210/80 tror jag de heter. Men de finns ju i traditionellt svart eller nickel också, med hårda plasthandtag.

Puffskydd kan ju vara bra att ha också. Tycker inte det finns någon anledning att lägga mycket pengar på ett sådant. Det finns okristligt dyra varianter men jag ser inte riktigt hur de skulle vara så mycket bättre.

Hm, vet inte om jag glömt något tillbehör nu. Andra kan säkert fylla in?

Tack sp mycket igen! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde även ett litet överslag på vad jag vill ha och vad det kostar ungefär. Såhär ser det ut: Monitorer: Yamaha HS5 <4k Lite väl underkant med budget

Stormembransmick sång: Neumann TLM 102 <6k ksm32 3000beg ist

Småmembran/bandmick: 2x Line Audio CM3 <2k

Ljudkort: UA Apollo Twin Duo <8k Överkant. + för myket alternativ att distraheras av. Kvalitetsmässigt som hårdvara skiljer det inte mycket från scarlett-focusrite

Hörlurar: In-ears

Sladdar/tillbehör:

Vad tycks om det samt vilka sladdar och tillbehör behöver jag? 🙂

Monitorer är det man ska lägga pengar på enligt boken mixing secrets. En produktion är uppbyggt på tusentals små beslut, och om alla beslut tagits genom grumlig lyssning blir resultatet därefter

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Monitorer är det man ska lägga pengar på enligt boken mixing secrets. En produktion är uppbyggt på tusentals små beslut, och om alla beslut tagits genom grumlig lyssning blir resultatet därefter

Tar nog en Ksm istället, verkar vara fler som rekommenderar den och speciellt till sång som den ska användas till. Yamaha HS7, är de tillräckliga istället eller ska jag försöka skaffa något annat?
Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Du bör provlyssna monitorer med material som du känner väl till.

Jag tycker Focal CMS65 verkar intressanta

Kanske Genelec M040 AM

Sen om du kör begangnat kan du ju få mer för pengarna

Ah, ska kolla på dem. Kanske blir att jag överskrider budgeten lite då men det får vara värt det. Försöker i första hand hitta begagnat dock.

När jag ska lyssna på dem, då ska jag väl försöka hitta ett par som låter så "neutralt" och så mycket som orginalet som möjligt och inte de som jag tycker låter "bra"? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De monitorerna jag visade har du råd med med nuvarande budget om du tar ett billigare ljudkort och köper beg.

Det är ju svårt det där med hur man ska välja monitorer.

Kanske välj ut några låtar och lyssna på dem mycket och i olika miljöer, det kan ge en bra referens till montorerna

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar nog en Ksm istället, verkar vara fler som rekommenderar den och speciellt till sång som den ska användas till. Yamaha HS7, är de tillräckliga istället eller ska jag försöka skaffa något annat?

Jag har lillebrorsan till KSM och jag kan inget annat än att lovorda den mikrofonen. Låter fantastiskt på sång.

Men en sak jag tänkt på är att du nöjer dig med bara inears? Jag skulle säga att du behöver inears, monitorer OCH ett par öppna lurar. Dels för att du får bättre möjligheter att referenslyssna med tre olika saker. Men också för att öronen lär tröttna av inears efter ett tag. Och sitter du som de flesta av oss sent på kvällen kommer du behöva stänga av monitorerna så du inte blir vräkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Jag har lillebrorsan till KSM och jag kan inget annat än att lovorda den mikrofonen. Låter fantastiskt på sång.

Men en sak jag tänkt på är att du nöjer dig med bara inears? Jag skulle säga att du behöver inears, monitorer OCH ett par öppna lurar. Dels för att du får bättre möjligheter att referenslyssna med tre olika saker. Men också för att öronen lär tröttna av inears efter ett tag. Och sitter du som de flesta av oss sent på kvällen kommer du behöva stänga av monitorerna så du inte blir vräkt.

Det verkar vettigt, vad för hörlurar rekommenderar du/ni? Jag bor inte i lägenhet så det lär krävas en del innan jag blir vräkt.. 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vettigt, vad för hörlurar rekommenderar du/ni? Jag bor inte i lägenhet så det lär krävas en del innan jag blir vräkt.. 😉

Hehe, låter ju bra! Jag gillar Ultrasone men de är rätt dyra. Vet att folk brukar rekommendera AKG K240 eller Sennheiser-lurar. Sök på forumet så kommer du hitta en drös med trådar som avhandlar frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

patrikthorell (oregistrerad)

Hehe, låter ju bra! Jag gillar Ultrasone men de är rätt dyra. Vet att folk brukar rekommendera AKG K240 eller Sennheiser-lurar. Sök på forumet så kommer du hitta en drös med trådar som avhandlar frågan.

Tack så mycket! 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...