Jump to content
Annons

STIM börjar betala ut Youtube-ersättningar


Signia

Recommended Posts

Nu har STIMs avtal med Youtube tagit ännu ett steg framåt. STIM har börjat betala ut streamingintäkter från Youtube till sina medlemmar - fr.o.m. oktober 2013 och framåt.

Det är dock stelt fortfarande. T.ex. det gäller bara streaming i Europa, och intäkter under 200kr kommer inte betalas ut utan blir innestående tills man når över tröskeln. Även andra fyrkantigheter finns, men kan förhoppningsvis rundas av inom en snar framtid.

https://www.stim.se/...outube-pengarna

Här finns STIMs 'långa' info gällande Youtube:

https://stim.se/sv/o...-fragor/youtube

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är ju bra iofs, men hur bär man sig åt rent praktiskt för att få ut ersättningen?

Det är ju en massa videos - som andra har lagt upp - som har "lånat" mina låtar... Hur kopplas de ihop med mig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bra iofs, men hur bär man sig åt rent praktiskt för att få ut ersättningen?

Det är ju en massa videos - som andra har lagt upp - som har "lånat" mina låtar... Hur kopplas de ihop med mig?

Läste bara som hastigast häromdagen, men vill minnas att svaret på dessa och andra frågor finns på de två länkarna i Signias inlägg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela är dock lite oklart för mig som inte är så insatt. (Jag har dålig koll på mina verk, men det ska finnas ett antal låtar registrerade hos stim....)

Hur får man fram ISRC-kod?

Och, framför allt, hur får man in referensfiler hos Youtube?

Redigerat av oioioi
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

STIMs avtal med Youtube omges av sekretess, och det gäller även stora delar av hur det tekniskt går till. Överlag är det Youtube som rapporterar till STIM och STIM i sin tur jämför med sin egna databas av medlemmar och registrerade verk. Exakt hur det här går till, är hemligt.

Verkar som att man själv måste se till att det man laddar upp på Youtube blir identifierat som- och sammankopplat med det verk som STIM har registrerat hos sig. Att se till att den wav/aif-fil man laddar upp har ISRC-koden inbäddad som metadata verkar vara ett bra sätt för att låten ska identifieras av Youtubes automatiska content-ID system; identifieras som ett verk som är upphovsrättsskyddat via endera STIM eller IFPI. ISRC-koden verkar dock inte vara samma som Youtubes Content-ID.

ISRC-kod ska du ha fått från IFPI (man får det ibland via aggregator, distributör el dyl) vid tryckningen/publiceringen av ditt verk. Kom dock ihåg att att ISRC är identifierare för en specifik inspelning av ett verk, men inte för verket självt - inte din intellektuella/konstnärliga skapelse.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

STIMs avtal med Youtube omges av sekretess, och det gäller även stora delar av hur det tekniskt går till. Överlag är det Youtube som rapporterar till STIM och STIM i sin tur jämför med sin egna databas av medlemmar och registrerade verk. Exakt hur det här går till, är hemligt.

Verkar som att man själv måste se till att det man laddar upp på Youtube blir identifierat som- och sammankopplat med det verk som STIM har registrerat hos sig. Att se till att den wav/aif-fil man laddar upp har ISRC-koden inbäddad som metadata verkar vara ett bra sätt för att låten ska identifieras av Youtubes automatiska content-ID system; identifieras som ett verk som är upphovsrättsskyddat via endera STIM eller IFPI. ISRC-koden verkar dock inte vara samma som Youtubes Content-ID.

ISRC-kod ska du ha fått från IFPI (man får det ibland via aggregator, distributör el dyl) vid tryckningen/publiceringen av ditt verk. Kom dock ihåg att att ISRC är identifierare för en specifik inspelning av ett verk, men inte för verket självt - inte din intellektuella/konstnärliga skapelse.

Fan va krångligt.

Sen behöver man säkert 140120813871 spelningar för å få 2 kr antagligen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mejlade Stim och frågade hur jag skulle bära mig åt. Fick följande svar:

"Du kan inte redigera i ett redan anmält verk. Denna info är inte avgörande för avräkningen från You Tube.

detta gäller:

Behöver min låt vara utgiven och måste den ha en ISRC-kod för att kunna avräknas?

Ja, den behöver vara utgiven. För att din låt ska kunna identifieras och lyssnas av mot YouTubes Content ID-system måste YouTube ha tillgång till en fysisk inspelning, en så kallad referensfil. Är din låt utgiven av skivbolag eller aggregator som har avtal med YouTube är sannolikheten stor att det finns en referensfil och då ökar chanserna för identifiering

avsevärt. Om din låt dessutom är taggad med en ISRC-kod förbättras

förutsättningarna för att låten blir identifierad. Läs mer om YouTubes innehållsidentifiering påsupport.google.com/youtube."

Känns lite klipp-och-klistra...

Jag svarade på detta med att fråga hur jag får fram ISRC-koder för mina låtar (jag lämnade namn och personnr), samt hur jag ska ge youtube referensfiler.

Jag återkommer då de hört av sig igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte berätta lite om mina erfarenheter av Rumblefish som är en aggregator som vi körde under en period. Rumblefish spårar dina låtar genom att de är anslutna till YouTubes Content ID-system. Det tråkiga med hela det här är att:

- Man får copyright claims på sina egna videos

- Om någon har köpt en licens (vilket Rumblefish även säljer) för att använda din musik i videos kommer de få copyright claims och annonser uppsmackade i sina videos

Mer av min analys från 2013.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Får gå med och börja tjäna skjortan tror jag. Med mina i snitt 25 tittningar per uppladdning eller live stream så borde det gå fort tycker jag. Jag har visst nån med över tusen men det finns ingen musik på den. Kan man uppdatera i efterhand måntro?

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag mejlade Stim och frågade hur jag skulle bära mig åt. Fick följande svar:

"Du kan inte redigera i ett redan anmält verk. Denna info är inte avgörande för avräkningen från You Tube.

detta gäller:

Behöver min låt vara utgiven och måste den ha en ISRC-kod för att kunna avräknas?

Ja, den behöver vara utgiven. För att din låt ska kunna identifieras och lyssnas av mot YouTubes Content ID-system måste YouTube ha tillgång till en fysisk inspelning, en så kallad referensfil. Är din låt utgiven av skivbolag eller aggregator som har avtal med YouTube är sannolikheten stor att det finns en referensfil och då ökar chanserna för identifiering

avsevärt. Om din låt dessutom är taggad med en ISRC-kod förbättras

förutsättningarna för att låten blir identifierad. Läs mer om YouTubes innehållsidentifiering påsupport.google.com/youtube."

Känns lite klipp-och-klistra...

Jag svarade på detta med att fråga hur jag får fram ISRC-koder för mina låtar (jag lämnade namn och personnr), samt hur jag ska ge youtube referensfiler.

Jag återkommer då de hört av sig igen.

Har dom fortfarande inte hört av sig?

Fick du mailet "vi påbörjar arbetet in om 24h"?

Typiskt STIM att vara helt jävla sämst på kundservice!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har dom fortfarande inte hört av sig?

Fick du mailet "vi påbörjar arbetet in om 24h"?

På mitt första mail fick jag automatiska "vi påbörjar arbetet in om 24h"-svaret.

Mitt uppföljande mejl på deras svar är fortfarande obesvarat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, dom är alltså så pass jävliga.

Jag har fått minst 10 stycken "vi påbörjar arbetet inom 24h" UTAN SVAR sedan i December förra året när jag gick med i STIM. Jag är väldigt besviken på kundservicen. Dom kan ju bara inte bara lova ut att dom ska påbörja nåt om dom inte gör det också.

Då är det mycket bättre att INTE ha ett värdelöst automatsvar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
  • 6 månader senare...

För att Stim ska kunna avräkna och betala ut ersättning för din musik när den spelas på Youtube måste tre kriterier vara uppfyllda:

  1. Du är medlem som musikskapare hos Stim och du har verkanmält din musik via Mina sidor.
  2. Din musik är digitalt distribuerad av en aggregatör eller utgiven av ett skivbolag, som i sin tur har ett avtal med Youtube.
  3. Din video har mer än 5000 visningar under en och samma månad. Och visningarna har ägt rum i ett och samma land.

Om kriterierna inte är uppfyllda kan det finnas en möjlighet för oss att hantera ditt ärende manuellt. För att din video ska kvalificera sig för manuell hantering så behöver den ha minst 100 000 visningar i ett och samma land - under en och samma månad. Du anmäler din låt för manuell hantering genom att skicka en reklamation via Mina sidor.

Mina låtar kommer ju inte upp i det antalet... Snålt av dem.

Varför kan inte ett milliöre per spelad låt få puttra på år efter år, så kan man kanske få en hundring ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...