Jump to content
Annons

Bra firma som överför kassett till cd?


hejsanhopp

Recommended Posts

Annons
  • 2 veckor senare...

Jag bruKar göra det själv. Har ett hyfsat kassettdäck som snurrar i rätt hastighet. Line out från däcket/ line in till ljudkortet och spelar in i realtid till DAW. Reaper i mitt fall. Sen rendera med kompressor/limiter till wav eller mp3. Klart och digitaliserat. Kolla på närmaste återvinning efter ett kassettdäck vetja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag bruKar göra det själv. Har ett hyfsat kassettdäck som snurrar i rätt hastighet. Line out från däcket/ line in till ljudkortet och spelar in i realtid till DAW. Reaper i mitt fall. Sen rendera med kompressor/limiter till wav eller mp3. Klart och digitaliserat. Kolla på närmaste återvinning efter ett kassettdäck vetja.

Så brukar jag också göra - blir perfekt. Och jag skulle kunna tänka mig att överföra det Hejsanhopp.

mvh/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
Boogiepack (oregistrerad)

Jag bruKar göra det själv. Har ett hyfsat kassettdäck som snurrar i rätt hastighet. Line out från däcket/ line in till ljudkortet och spelar in i realtid till DAW. Reaper i mitt fall. Sen rendera med kompressor/limiter till wav eller mp3. Klart och digitaliserat. Kolla på närmaste återvinning efter ett kassettdäck vetja.

Det är ju av yttersta vikt att man kan finjustera tonhuvudets azimuth för varje band också i detta fallet. Annars spelar det knappast nån roll vad man efterbehandlar med, det låter inte i närheten av vad det kan låta om det skiljer aldrig så lite på uppspelning och inspelningsapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo azimuthen är ju grymt viktig. Glömde nämna det. Helst guldpläterad. Är det som i mitt fall gamla demos som inte ska släppas kanske det inte spelar så stor roll bara hastigheten stämmer.

Det är ju av yttersta vikt att man kan finjustera tonhuvudets azimuth för varje band också i detta fallet. Annars spelar det knappast nån roll vad man efterbehandlar med, det låter inte i närheten av vad det kan låta om det skiljer aldrig så lite på uppspelning och inspelningsapparat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Boogiepack (oregistrerad)

Jo azimuthen är ju grymt viktig. Glömde nämna det. Helst guldpläterad. Är det som i mitt fall gamla demos som inte ska släppas kanske det inte spelar så stor roll bara hastigheten stämmer.

Ja, fast trådstartaren betonade ju att han ville få ut så mycket som möjligt ljudmässigt av kassetten. Dina demos nämnde han däremot inte.

Tycker du att man kan hoppa över det steget så vet du nog inte ens vad det är.

Iaf inte hur det låter när tonhuvudets vinkel är bara en aning off. När man dessutom rekommenderar random kassettdäck från återvinningen där gemene man(fast inte du bevisligen) har varit och justerat för t.ex. sin bilstereo eller walkman är det väl värda 5 minuter med mejseln.

T.o.m. dina demos är nog värda att tonhuvudet står rätt. Däremot tror jag inte dom förlorar på en hastighetsdiff på nån % hit eller dit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...