Jump to content
Annons

eligolf

Recommended Posts

Hej, har hört att Fl Studio är mest till för skapandet av house-musik och liknande. Stämmer detta? Jag håller på med filmmusik/klassisk musik och undrar om någon annan också gör det och som har erfarenhet från andra DAWs? Jag har än så länge inte haft några problem med FL Studio så vad är det egentligen för stor skillnad mellan t ex FL och Cubase som jag hör att många använder?

Typen av musik som jag mest håller på med: https://www.youtube.com/watch?v=7WKdX7u1flE.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Överlag brukar man säga att FL Studio är mera för den digitala musiken, men egentligen handlar det bara om vad man själv gillar och är van vid. Själv använder jag i stort sett bara FL Studio till att göra just digital musik, och det blev så ända sedan jag hittade en demo på en skiva när jag var omkring 12 år, sen dess har det bara rullat på. Jag har dock också gjort annan typ av musik.

Om du är van vid FL Studio och inte saknar något speciellt så kör vidare på det.

Om jag dock ska ha en personlig åsikt om vad man ska välja så tycker jag FL Studio är lättare när man ska klicka ut och redigera noter (midi-information till pluggarna/instrumenten). Har jobbat med ProTools, Cubase och Logic men tycker Fl Studio är enklast när det gäller den biten. Däremot gillar jag ProTools när det handlar om att mixa färdiginspelat material på grund av dess layout och funktioner, men vid skapande föredrar jag FL Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack för infon! Blir nog lätt så att man fortsätter med det man börjar med också eftersom man är van vid det.

Jag spelar mest in via midikeyboard så det är mest lite småändringar i efterhand jag gör. Den enda funktionen jag stör mig på att den inte finns är att man bara kan redigera längden på noter från ett håll. Dvs man kan bara göra den kortare från slutet av noten och inte från början. Om man råkar spela lite för tidigt så måste man först flytta fram hela noten och sen göra den kortare från slutet istället för att bara korta av början på den. Men annars gillar jag FL med!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Det funkar ju inte så att det är en DAW per genre. Du kan göra den musik du känner för i det program du känner för. Rent principiellt så fungerar de alla på ungefär samma sätt.

Om en DAW har funktioner som du föredrar eller att du känner dig bekväm i dess layout så bör du helt klar välja den. Jag började i FL Studio men har även testat ett flertal andra DAWs. Idag kör jag än med FL Studio, varför skulle jag byta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...