Jump to content
Annons

mackie onyx 1640 som monitor kontroller. hur koppla?


Daniel

Recommended Posts

Har tänkt att använda ett mackie bord som monitor kontroller. Kommer dock att mixa internt.

Hur kopplar jag steteomixen från ljudkortet? Är det till tape in på mixern? Om då är fallet, påverkar det negativt att tape in endast har rca-ingångar och alltså är obalancerat?

Tack för hjälpen!

Redigerat av Daniel
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du har balanserade utgångar på ljudkortet har du en fördel att koppla dem till balanserade ingångar, annars spelar det ingen roll.

Vad jag kan se på blockschemat är skillnaderna mellan två vanliga line-ingångar och tape-ingången att du får nivåkontroll via reglarna och anslutning till sub1 och sub2 i stället för monokoppling till sub1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Så du menar att jag lika gärna kan gå via två vanliga kanaler, tolkar jag dig rätt då?

Blir det inte sämre ljud då eftersom jag går via preampen, även om den är på line? Eller det kanske är omärkbara skillnader och bättre än att köra obalancerat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur Mackie har konstruerat sina ingångskretsar vet jag inte men inte tror jag att line-ingångarna skulle vara sämre än tape-ingången.

Hursomhelst vinner du nog mer på att köra balanserat än obalanserat. Men det förutsätter som sagt att du har balanserat i båda ändarna (och i kabeln).

Kör på två vanliga kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det, en fråga till!

Jag har ska spela in trummor och har redan nio hyfsade preamps. Dock så kommer jag att behöva 10-12 kanaler och då tänkte jag använda mackiebordet för de mindre viktiga kanalerna.

Tyvärr visar det sig att direktutgångarna på kanalerna går via dsub och då måste jag köpa en dyr kabel som jag troligtvisbara kommer att använda i detta projekt vilket känns helt onödigt.

Kan jag köra ut dessa få kanaler via aux eller subutgångarna och sen in i ljudkortet istället? Förlorar jag i sådana fall kvalitet?

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din tanke var ju att mixa allt internt så då finns det två sätt (om du använder Mackie-mixern). Köp eller bygg själv den dyra D-sub-kabeln så har du det du behöver. Ett annat sätt är att använda insert-porten. Det är en stereo-hona som ger dig direkt tillgång till kanalen (obalanserat). Det finns en del trådar på forumet hur du ska göra. Ett tredje sätt är att du försöker med Firewireanslutning till datorn. Det är nog ett högst osäkert sätt beroende på om din dator kan hantera flera ljudkort eller inte. Finns säkert trådar om det på forumet.

Ett fjärde sätt är att du använder Mackien som sub-mixer. Gör en extern mix av "de mindre viktiga kanalerna" och lägg det på main-bussen (Sub1 och Sub2 var ju upptagna med monitorljudet) och koppla den till datorns ljudkort. Håll tungan rätt i munnen bara så du inte blandar ihop det, det kan bli rundgång.

Lyssna och avgör själv om du tycker kvaliten blir lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...