Jump to content
Annons

Dator/iPad som effektrack


KlasVonKlas

Recommended Posts

Som rubriken säger har jag funderingar kring att ha en dator eller iPad som effektrack. Jag har sökt runt om detta på nätet och det finns en hel del program/appar, men hittar inget som jag fastnar för.

Alternativet är att köra ett daw, t.ex protools, men problemet är då att den bärbara dator jag tänk använda inte klarar av detta, och en stationär vill jag inte släpa på. Jag har en MacBook Pro som klarar detta, men den använder jag redan till annat på spelningarna.

Så det jag alltså är ute efter är något program som inte kräver mycket prestanda vid låg latency och som fungerar på Windows/iPad. Främst ska den användas som insert-effekt på enskilda spår/grupper så effekter som kompressor och eq är det jag främst vill ha. Därför skulle t.ex inte garage band eller iRig fungera då jag inte endast kan använda kompressor och eq utan att signalen ska gå igenom en virtuell förstärkare.

Tipsa på! 🙂

Eler om någon vill kränga en multieffekt för några hundra hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Köpte det nu och har provat lite. Verkar fungera väldigt bra till ändamålet! Tyvärr fungerar det ju då bara på min Mac, men den egentliga orsaken till att jag inte ville ha det på Macen var att jag kör Spotify på den och inte villa blanda ihop flera saker samtidigt. Men mainstage verkar inte vara krävande så Spotify samtidigt är nog inga problem. Sen har jag ju en iPad jag faktiskt också kan köra Spotify på.

Det jag också gillar med mainstage är att man direkt i en kanal kan välja in och utgång, och varje kanal kan också skicka till eget separat ljudkort. Alltså kan man använda flera ljudkort samtidigt, mycket smidigt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...