Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Posted

ska iaf bilda en trekant mellan dig och högtalarna. Avstånd vet jag inte, men jag har dom på lite mer än en meter och det funkar bra

Guest musik
Posted

Hej!

Föreslår 4 meter. Men redan innan vid detaljlyssningen, för att undvika brus, fula skarvar etc, så måste du ju ändå lyssna i lurar. När jag fått bort fulheter som dessa, går jag vidare till att lyssna kritiskt i helt neutrala högtalare. Efterarbetet handlar sedan nästan alltid uteslutande om att höja/sänka olika frekvenser via eq. Numera kopplar jag dock in högtalarna tidigare i arbetet för att undvika alltför mycket eq-ing.

Har någon därför ett bra tips på en neutral hörlur vore det fint. Är Ultrasone bra eller inte (det verkar vara en hata/älska lur). Det bästa jag hittills hört är ändå en Sennheiser Reference nr ?.

Så gör jag i alla fall.

:musik

Guest MrPhil
Posted (edited)

Inte för nära bakre väggen. Det förhöjer nämligen basen på ett ojämnt sätt. Ibland kan man faktiskt dra nytta av det om man har basfattiga högtalare, men oftast att undvika.

Sen ska avståndet mellan högtalarna vara detsamma som avståndet mellan varje högtalare och dig.

Ni tre tillsammans ska alltså blida en liksidig triangel där du är ena spetsen.

Högtalarna ska sen vinklas inåt så pass att du INTE hamnar innanför de två räta linjer som pekar ut i riktning från varje högtalare. Hamnar du utanför är det mer ok, men inte innanför.

Rummet o typen av högtalare får väl avgöra hur stor triangeln ska vara.

Edited by MrPhil