Jump to content
Annons

Studiofestival #44: Retro.


hellfog

Recommended Posts

Bli inspirerad av gammal musik före 2000 talet, och gör något retro i valfri stil.

Musik[redigera | redigera wikitext]

Under 1980-talet och början av 1990-talet var musik från 1950-talet och 1960-talet retro, och Sven Ingvars var då återigen populära. Mot slutet av 1990-talet och början av 2000-talet hade ABBA, som var populära på 1970-talet, ett nytt uppsving. A-Teens var populära, och artister som Lotta Engberg spelade in några covers på ABBA-sånger. 1999 startade musikalen Mamma Mia!. Några år senare har 1980-talet fått ett uppsving, och grupper som Alphaville spelats ganska ofta på radio.

Gör en låt på valfri längd. Ska var klart, Söndag 19 April 22:00 .

skicka låten till info @ psyerichybrid.com

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Oh, vad kul med en ny festival! Även om jag gillar lite snävare ramar, detta ger nästan lite för mycket valmöjligheter. 🙂

Hur är det nu, får man delta med mer än ett bidrag om man skulle få beslutsångest?

Ja det blir många valmöjligheter men kan bli kul med så många olika kombinationer.

Ja gör så många bidrag ni vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
k9 (oregistrerad)

Min dator (mina datorer) dog, så jag kommer inte vara med. Fick ett bootsektor-virus så jag måste installera om bägge burkarna. Har viktigare saker att lägga pengarna på så här på våren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min ursprungsidé sprang iväg och blev något helt annat och inte särskilt retro. Sen gick jag in för att göra något retro och då blev det bara en parodi.

Så jag tror jag ska ta en av min existerande men oinspelade låtar och försöka spela in den som om det vore i en annan tid istället. Får hoppas jag hinner få ihop något innan deadline. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vore lite kul med att alla bidragen är anonyma tills vinnaren är vald. Fast många skulle nog lätt känna igen de som har varit med på forat här ett tag nu, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara så men det är likväl ändå mer objektivt i lyssningen och röstningen.

Så var det alltid förut på festivalerna.

Sedan var ju tanken från början också att det inte bara var nån allmän tävling...temat ska ju smalna av området, dvs uppgiften. (för att jobba med tidstrogen prod/ljudbild etc) Retro är ju som en del uttryckt det, musik som skrevs igår fast upprepas idag med likvärdig "touch".

Så lite mera precist måste temat sättas annars blir det, just det...inget TEMA?!

Retro: 50/60/70 eller är retro 80/90/00?!?!

Denna Festival #44 kan lika gärna heta..."skriv en jävligt bra låt"

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Vist är retro ett brett ämne men det finns ju många stilar som inte alls låter idag som de gjorde för tio år sedan. Naturligtvis så finns det ju yngre stilar som bara haft tio år på sig att utvecklas men även dessa stilar har ju oftast varit trendkänsliga och har mycket influenser och nytänk som gör att det låter annorlunda idag, så även dessa stilar finns det säkert mycket retro att hitta.

Fördelen är ju att man inte behöver vara så nyskapande på sätt och vis med detta tema. Fast det kan ju ses som en begränsning med för många.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev tyvärr inte något bidrag från mig denna gången 🙁 Hade avsatt de senaste två dagarna till det men det kom saker emellan. Hade verkligen sett fram emot att vara med.

Men jag ser fram emot att lyssna på bidragen! Hoppas det kommer in ett par eftersläntrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jag han inte heller. Hittade inte min Cubase dongle. Eller jag hittade snarare inte rätt rackare. Råkade skaffa en vovve som måste "inskolas" med mina övriga hundar med, så jag får tyvärr avstå denna festival.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...