Jump to content
Annons

CJN

Recommended Posts

Har problem med att få till ljudet när jag använder förstärkarsimulatorer (AmpliTube, Guitar Rig, POD Farm). Soundet känns oftast vasst, metalliskt och tunt, men även "grumligt". Har EQ-svept för att hitta frekvenser som bör skäras, men utan större förbättring. Använder Gibson LP och Fender Tele direkt in i Focusrite Scarlett 6i6 och Cubase 5. Är ute efter AC/DC-aktiga (Gibson/Marshall) och Stones-lika (Fender/Fender) classic rock-sounds. Kanske borde göra något åt signalen innan den går in i pluggen/Cubase? DI-box? Något annat?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det duger inte att använda de inbyggda cabsen. De låter skit. Impulsfiler för cabs är vad du behöver. Redwirez har en hel del drös bra såna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att kolla in är Peavey Revalver, jag tycker den är betydligt bättre än alla andra mjukvarupluggar jag testat. Om jag inte missminner mig helt galet så ska det gå att lägga till egna impulsfiler i den. Har dock aldrig känt något behov av att göra det själv då de man får med från scratch är väldigt bra!

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Rasmus, Revalver 4 är riktigt bra och har förmodligen dem bästa medföljande cab-impulsfilerna av dem amp sims jag har hört.

En annan plugg som verkligen rekommenderas är den som jag för tillfället mest använder och det är Scuffham S-Gear. Väldigt bra spelkänsla och där har du även en bra Marshall-typ stärk som du efterfrågar som heter The Stealer.

Det finns fyra stärkare till som alla låter bra med egen personlighet.

Du kan även ladda in egna cab-impulsfiler även om många av dem som hänger med låter riktigt bra.

Effekterna i denna pluggen är bland det bästa jag hört i den vägen.

En i jämförelse ganska minimalistisk plugg trots att den har i princip allt man behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

För verkliga dist/overdrive ljud (alltså 100% hårdvaru) så tycker jag det är en bra idé att köra signalen genom en pre först, få lite kött o crunch i signalen. Sen efter det kör man den genom en overdrive eller dist. Och då måste den senare overdrive/disten vara ställd till lägre effekt än om man bara kör genom 1 dist o dyl. Det brukar få bort den gälla, spretiga stickigheten som kan uppstå.

Ja upptäckte att jag fann det här ännu mer nödvändigt vid mjukvaru-effektsimulatorer, för en del av dom är så himla 'rena', fizziga och aningen plastiga. Det kanske kan vara nåt att testa.

Och ja, DI-box eller Hi-Z ingång är fördel. Kolla upp output impedansen för din gitarr och input impedansen för ingången där du stoppar in gitarr-kabeln.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Såg förresten att Sansamp nämndes i tråden och den är en av mina gamla favoriter.

British pedalen är bra, helt klart värd att kollas upp.

Jag har några av Tech 21's pedaler och har haft vissa under väldigt många år och favoriten är fortfarande den första, den som numera kallas för Classic.

Jag har fyra stycken av denna och dessa bör stå sig livet ut. 🙂

Fördelen med analogt i jämförelse med amp sims är ju att man slipper den lilla latency som man faktiskt aldrig riktigt undkommer med amp sims i datorn tyvärr, men det där är ju väldigt individuellt hur mycket man tycker att det påverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya favoriten härifrån, efter att ha lekt färdigt med Amplitube, Revalver, Overloud, Guitar Rig, Brainworx etc är Bias Desktop från Positive Grid:

http://www.sonicscoo...y-gabe-lamorie/

Håller med om denna också, bra spelkänsla och ljud, riktigt bra till och med.

Gillar man sen också att hålla på och pilla med komponenterna i stärkaren är den riktigt skitkul då det går att göra små men viktiga förändringar i ljudet.

Synd bara att den är lite buggig dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...