Jump to content
Sign in to follow this  
jerwil

Köra endast MainStage live

Recommended Posts

Jag har tänkt att börja köra endast MainStage när jag spelar live som keyboardist.

Jag undrar om det är bäst att ha en MacBook och ett ljudkort? Och spelar det någon roll hur pass bra ljudkort man har, blir det skillnad på ljudkvaliteten som kommer ut ur pa:t sen?

Tacksam för svar 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Nu skall jag inleda med att säga att jag aldrig spelat live med en dator med tillhörande ljudkort så det jag skriver får du ta som rådgivning från en som inte testat i praktiken. Du får ett par korta förslag som du kan fundera på. Kan också rekommendera dig att besöka din närmsta favoritbutik och fråga/testa din idé där innan du köper något.

Om du skall spela live med mjukvarusynthar och tunga effekter (reverb, multibandskompressor, etc.) behöver du en quadcore i7 MacBook Pro 15". Skall du köra ut ljudet i stereo hade jag rekommenderat ett externt ljudkort från Apogee: http://www.apogeedigital.com/

Med risk för att trampa ordentligt i klaveret finns det eb "effektpedal" som egentligen är till för gitarr men som kanske går att använda till din masterkeyboard? Nine Inch Nails berättar mer här: https://www.youtube.com/watch?v=4kU0skUZTIw

Hoppas att jag hjälpte dig och inte stjälpte dig 😊

EDIT: Här är en ganska bra genomgång av Mainstage 3:

Edited by Implasticyde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu skall jag inleda med att säga att jag aldrig spelat live med en dator med tillhörande ljudkort så det jag skriver får du ta som rådgivning från en som inte testat i praktiken. Du får ett par korta förslag som du kan fundera på. Kan också rekommendera dig att besöka din närmsta favoritbutik och fråga/testa din idé där innan du köper något.

Om du skall spela live med mjukvarusynthar och tunga effekter (reverb, multibandskompressor, etc.) behöver du en quadcore i7 MacBook Pro 15". Skall du köra ut ljudet i stereo hade jag rekommenderat ett externt ljudkort från Apogee: http://www.apogeedigital.com/

Med risk för att trampa ordentligt i klaveret finns det eb "effektpedal" som egentligen är till för gitarr men som kanske går att använda till din masterkeyboard? Nine Inch Nails berättar mer här: https://www.youtube.com/watch?v=4kU0skUZTIw

Hoppas att jag hjälpte dig och inte stjälpte dig 😊

EDIT: Här är en ganska bra genomgång av Mainstage 3: https://www.youtube.com/watch?v=q1ppV5EfxrY

Nu är det ju så att jag bara ska köra softsynths (Kontakt, Nexus 2, Osv), och inte mixa hela konserter på min dator som dom gör i videon. Hade ändå tänkt köpa en 15" Macbook som du föreslog.

Jag kommer köra stereo ut från mitt ljudkort, men frågan är bara om ljudet som publiken tillslut hör blir sämre om a jag skulle använda ett ljudkort för 1 000kr eller om jag har till exempel ett apogee duet för 6 000kr? Vilket det inte bör bli eller? 😛

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.

Publiken lär inte höra någon större skillnad. Det viktiga är att ditt ljudkort har låg latency. Om det är någon i publiken som klagar på dåligt ljud kan du fundera på att köpa ett nytt ljudkort 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Burnin Sven

Nån som har erfarenhet med hur Mainstage funkar live med mickar och guror och eventuella mjukvaru plugins typ stärkar simulering kompressor etc etc?

Jag har funderat på att testa med det i stället för att köra med Logic som "mixer". Det är jäkla svårt att sätta upp en bra live mix med Logic (och kanske även andra program) tycker jag. Det verkar bli fas strul internt på nåt vis med Logic så det blir lite som det blir från gång till gång på nåt sätt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Burnin Sven

Hmm efter att ha kollat filmen så verkar det funka skitbra 😄 . Får kolla in Mainstage lite bättre tror jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med dig burnin sven. Har ju provat lite nu efter du tipsade mig i min egna tråd om att kolla på mainstage.

Det jag märkt är att det inte är krävande. Har en macbook pro med i5 från 2010. Jag använder det som ett effektrack med 4 in och 4 ut och kör som inserts på mixerbordet. Främst är det kompressor jag lägger på enskilda kanaler. Fungerar bra! Har latency på omkring 7ms om jag minns rätt.

Ang ljudkort så är det viktigaste att det är balanserade utgånga, mest för ljudteknikers skull så han slipper di-box. Annars är det inte mycket som skiljer mellan dagens ljudkort på utgångs-sidan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok.

Publiken lär inte höra någon större skillnad. Det viktiga är att ditt ljudkort har låg latency. Om det är någon i publiken som klagar på dåligt ljud kan du fundera på att köpa ett nytt ljudkort 🙂

Om du har en dator som är nyare än typ 10 år, så har jag väldigt svårt att tro att just ljudkortet (även om vi snackar det inbyggda) skulle ha någon som helst betydelse för hur publiken upplever ljudet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har en dator som är nyare än typ 10 år, så har jag väldigt svårt att tro att just ljudkortet (även om vi snackar det inbyggda) skulle ha någon som helst betydelse för hur publiken upplever ljudet.

Håller med om att det rent kvalitetsmässigt inte skulle upplevas någon skillnad. Det kan dock uppstå störningar som kommer från datorn när bland annat hårddisk eller cpu jobbar. Hemma kanske man inte blir så störd av det, men när man uppträder brukar sånt höras mera då det är högre volym än vad man kanske har hemma.

Man får också, som jag tidigare nämnde, balancerade utgångar (om man väljer ett ljudkort med det förstås) vilket också kan underlätta vid live-spelningar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Appropå ljudkort.. Kolla in dehär:

http://www.arx.com.au/International/audibox.htm

Har 2 sånna på jobbet.. 4:e och 5:e uppifrån.

Man pluggar i usb-kabeln och de är bara å åka.. Inga drivrutiner alls. Balancerade utgångar och inte en massa tjafs. Många andra intressanta burkar där också perfekt för livesammanhang! Ground lift kan vara en räddare i nöden ibland!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Burnin Sven

Undrar just om man skulle kunna lita på att det går att använda Mainstage så man kan utesluta en fysisk extern mixer helt vid tex en akustisk spelning utan strul och så det blir bra "PA" ljud till publiken. Kan Nine Inch Nails så borde en annan också kunna det men min erfarenhet med tex Logic i samma läge är lite tråkig och det borde väl egentligen inte vara så stor skillnad mellan mjukvaror som hanterar live ljudströmmar i realtid.

Får göra ett test med en livesändning till tuben för det borde ju bli ungefär samma förhållande som en vanlig live spelning när det gäller ljud ut till publik. Kanske lättare till och med då man slipper ta hänsyn till en massa akustiska fenomen i riktiga rum.

Edited by Burnin Sven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undrar just om man skulle kunna lita på att det går att använda Mainstage så man kan utesluta en fysisk extern mixer helt vid tex en akustisk spelning utan strul och så det blir bra "PA" ljud till publiken. Kan Nine Inch Nails så borde en annan också kunna det men min erfarenhet med tex Logic i samma läge är lite tråkig och det borde väl egentligen inte vara så stor skillnad mellan mjukvaror som hanterar live ljudströmmar i realtid.

Får göra ett test med en livesändning till tuben för det borde ju bli ungefär samma förhållande som en vanlig live spelning när det gäller ljud ut till publik. Kanske lättare till och med då man slipper ta hänsyn till en massa akustiska fenomen i riktiga rum.

Hmm, mycket bra fråga! Finns fördelar som är riktigt bra, men även nackdelar.

Fördelar: Man är ej "begränsad" till hårdvara så som kompressor, eq och övriga effekter. Kör man ett vanligt analogt mixerbord från t.ex Behringer har man oftast en eller två effekter totalt att använda, sen får man köra med inserts (som jag gör). Mixar man dock allt direkt i mainstage så kan man ju då köra kompressor och separata effekter på varje spår man önskar ha det på. Man slipper också bära på tung utrustning, en dator och ljudkort med preamps räcker.

Nackdelar: Om datorn skulle låsa sig, gå sönder eller annat är det kört. Även därför jag endast väljer att köra mainstage som inserteffekter; skulle datorn knasa sig kan jag fortfarande få ljud via mixerbordet. Då jag också inte heller lägger reverb på insertkanalen (vill ha reverb och delay i stereo) så förlorar jag inte heller dessa då jag använder mixerbordets inbyggda till detta. I dagsläget är det fyra kanaler med kompressor jag kör i mainstage. Använder två såna där små Behringer u-control ljudkort för att få 4 in och 4 ut.

En annan nackdel är också att man inte får riktiga rattar och reglar att pilla med. Nu har jag i för sig för mig att man kan koppla in midi-kontroller och styra med, men jag har ändå dock alltid föredragit den riktiga mixerbords-layouten. Ska man dock bara göra ett enkelt litet uppträdande så skulle mainstage fungera utmärkt, det håller jag med om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Burnin Sven

Bra input.

Givetvis så har jag fått en vattenläcka i kåken så jag kan inte testa på några dar men så fort det är läge så ska jag köra en sändning med mainstage. Dessvärre så har jag inte tillgång till några artister för tillfället så det blir lilla jag som plinkar och grymtar men det kan ju vara lite skitsamma då det bara är en test.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har kört en hel del live med MainStage och det funkar skitbra. Det är jättesmidigt att ställa in ett midiklaviatur så att man kan använda dess rattar och faders. Ett ljudkort är dock att rekommendera, dels för mindre latency men också för att det blir lättare att koppla in sig på scenen. Har du en hyfsat ny macbook så ska du kunna ladda upp rätt många instrument och effekter i ditt projekt utan problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitt har plötsligt börjat krångla. Det låter som att datorn blir överbelastad, att man har ställt in latency för lågt men detta sker alltså oavsett inställningar och utan effekter. Cpu-mätaren ligger på 1-2% så det hela är mycket märkligt.

Ska tillägga att det bara är med en viss typ av ljudkort detta sker, men just dessa är det jag behöver använda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Lotta Fahlén
      MÅNDAGSTIPSET: I veckans intervju delar Ivy Ofori med sig av resan från transportbranschen till musikindustrin, tips och tricks hon samlat på sig längst vägen i livebranschen och om livet som egenföretagare, event manager och småbarnsförälder.
      Ivy Ofori
      Ivy Ofori är bokare, projektledare och event manager som förutom att driva det egna boknings- och managementbolaget Pink Ivy Management, jobbar på det internationellt kända kulturhuset Mejeriet i Lund. Hon har tidigare jobbat på festivaler som Roskildefestivalen och Malmöfestivalen.  
      Idag jobbar du på Mejeriet och driver ett eget företag, vill du dela med dig lite av resan dit?
      – 2010 och var jag ny i Lund, och även rätt ny i Sverige, med en master i kommunikationsvetenskap i fickan och befann mig plötsligt i en situation där jag inte kunde använda mitt främsta yrkesverktyg - mitt modersmål tyska. Jag började då jobba inom logistik och supply chain-sektorn och verkade ha någon slags talang för denna stundvis ganska tuffa och stressiga transportbransch. Men det var ju inte det jag skulle göra med mitt liv. Vid sidan om började jag jobba som volontär på Mejeriet i Lund där jag lärde mig mycket om hur livebranschen fungerar. Så småningom växte mitt ansvar inom organisationen och det gav nya möjligheter. Man kan säga Mejeriet har varit min dörröppnare som fick mig att förstå att jag ville vara verksam inom musikbranschen.
      – Sedan dess har jag haft lite olika roller på både Mejeriet, Popkollo Malmö, Roskildefestivalen och andra festivaler och har bygg upp ett stort nätverk. Jag har haft mycket och väldigt nära kontakt med olika artister och så småningom väcktes idén om att starta mitt eget management- och bokningsbolag där jag lägger artisternas individuella behov i fokus. Nu jobbar jag enbart med kvinnliga och icke-binära artister under Pink Ivy Management då det är just de artister jag vill lägga min tid och energi på. Så man kan säga att jag gjort mig själv en tjänst med detta - det finns ju gott om cis-män som jobbar med cis-män annars i vår bransch.
      Hur ser en vanlig arbetsdag för dig ut?
      – Just nu, eller snarare sedan i mars, är det ju ganska annorlunda på grund av corona. Det är minst sagt lite oglamoröst just nu men vanligtvis håller jag många bollar i luften samtidigt som en hand alltid måste vara fri för annat som dyker upp. Jag jobbar deltid på Mejeriet med olika projekt och administration, driver företag och så är jag småbarnsmamma.
      – Vanligtvis under en dag har jag kontakt med många olika personer som artister, agenter, press, gäster, replokalsband, myndigheter... you name it. Vissa dagar känner jag mig inte utmanad alls medan jag andra dagar önskar jag att dygnet hade flera timmar. Det gäller att anpassa sig och trappa upp när det väl blir crunch. Med mitt eget företag är det dock viktigt för mig att hålla arbetsbelastningen på en rimlig nivå, inte minst för ”mina” artister - jag strävar alltid efter ett hållbart arbetssätt.
      Kan du dela med dig av lite tips och tricks som du lärt dig genom åren?
      – Jag har själv lätt för att slänga mig ut i vimlet och strunta lite grann i hur andra gör. Det låter kanske självklart men de flesta kopierar andra. Gör inte det utan hitta ditt bästa sätt så har du också chans att hitta jobbet, skivbolaget eller samarbetet som passar just dig. Våga be om hjälp och ta personliga möten. Strunta i att skicka ett mejl och ring personen istället kan jag rekommendera. Har upplevt att många inte är bekväma med att ringa när de kan mejla eller texta istället men jag tycker oftast det fungerar bättre med telefonsamtal.
      – När det kommer till band och artister som letar bokningar eller bokningsbolag så tycker jag personligen att det är kul när de vågar vara nischade.
      Vilka egenskaper är viktigast hos någon som jobbar med projektledning, bokning och management?
      – Jag tänker att det är viktigt att man delar med sig när man jobbar i team och delegerar ansvar till kollegor - att faktiskt släppa på kontrollen och låta andra äga vissa bitar i arbetet istället för att bedriva micromanagement. Sedan är det jätteviktigt med kommunikation, att vara tydligt med sitt budskap och absolut inte använda härskartekniker. Flexibilitet är också viktigt, man måste vara beredd att kassera idéer och hitta bra alternativ istället. Och sist men inte minst är ärlighet essentiellt - ingen kan och vet allt, jobba med andra experter och ge andra chans att glänsa.
      Till någon som skulle vilja göra det du gör, vad är ett bra första steg att ta?
      – Jag tror det beror lite på vilken bakgrund man har men generellt är det ju aldrig fel att hör av sig till sitt favoritspelställe och höra om de behöver hjälp. Att ställa upp eller göra det lilla extra brukar betala tillbaka är min erfarenhet. Jag har under hela min karriär vidareutbildat mig vid sidan om inom musikjuridik, musikhistoria, music management och för mig är det en fortlöpande process. Det är bara att börja!
      Länkar:
      Mejeriet
      Pink Ivy Management
    • By ACCD
      Hej! Ny här. Och ny på Garageband.
      Har spelat in stämmor till en låt i Garageband. Överst på skärmen i GB ligger ljudfilen som jag laddat in att sjunga till. Under ligger mina spår med stämmor.
      Vill nu exportera bara mina spår så jag kan skicka dem till projektledaren. Han kan ta emot AIFF eller Wave. Om jag exporterar allt så hamnar de i en ihopklumpad fil i Itunes, där min fil väl inte är separerad för mottagaren? Eller "delar de upp sig" när han laddar ner dem?
      Om jag raderar den översta "bakgrundsmusiken" och bara exporterar min fil så blir filen kortare (3.13) då jag inte börjar sjunga förrän en bit in i låten (som är 4.00). Då blir det väl svårt att applicera den på den övriga låten?
      Hur gör jag för att bara exportera mitt spår men så att den stämmer i längd med resten för den som ska lägga in den i Logic?
      Måste jag spela in en tom snutt i början och slutet bara för att få med rätt längd?
      Tacksam för all hjälp! /ACCD
    • By SeatbeltHands
      hej! spelar in i Logic, har steinberg ljudkort ( nyligen köpt), kopplar in RÖDE micken i INPUT 1 och pluggar in gitarren i INPUT 2.
      Problemet är att signal från Input 1 finns men inte från Input 2? När jag byter plats på micken och gitarren så är det samma problem Input 1 svarar men inte input 2 🙁
      Det skumma med det hela är att jag någon enstaka gång fick det att fungera i ett projekt och när jag öppnar det projektet så fungerar det fortfarande! men gör jag ett nytt projekt så får jag inte signal....
      när jag väl får signal från INPUT 2 oc har pluggat in gitarren så låter denna extremt knastrigt?
      HJÄLP!
    • By Nyhetsroboten
      Continuing UA's 60‑year legacy of audio craftsmanship, Apollo Solo puts professional recording within reach of serious desktop musicians and producers everywhere.

      Sonically outperforming anything in its class, and featuring a studio full of classic gear emulations, Apollo Solo delivers album‑quality results, in real time, right out of the box.
      World-class A/D and D/A conversion — as heard on hundreds of hit records
      Unison™ mic preamp and guitar amp emulations from Neve, Avalon, Manley, Marshall, Fender & more
      Realtime UAD-2 SOLO Processing for authentic analog tones and ultra low‑latency recording
      Clear, detailed monitoring with the best‑sounding headphone amplifier in its class
      Available as Apollo Solo Thunderbolt (Mac/Win) or Apollo Solo USB (Win)
      Includes LUNA Recording System (Mac)
      Apollo Solo is now shipping worldwide for Mac and Windows.
      > Learn more about Apollo Solo Thunderbolt 3
      > Learn more about Apollo Solo USB
    • By Nyhetsroboten
      Haimhausen August, 2020 – RME introduces the HDSPe AIO Pro PCI Express interface card, the successor of the popular HDSPe AIO. The Pro version provides professional users in the fields of studio and broadcast with the same high channel count as well as analog/digital input and output variety of the HDSPe AIO. In terms of technical features RME has completely reworked the HDSPe AIO Pro, defining the current state-of-the-art in PCI Express cards.

      The HDSPe AIO Pro features a total of 30 channels (14 input, 16 output), each with a maximum of 24 bit/192 kHz. This PCI Express audio interface is an all-in-one solution offering analog stereo input and output, an additional headphone output,  ADAT, SPDIF and AES/EBU I/O as well as one MIDI I/O. Like its predecessor, all in- and outputs can be used simultaneously.
      The new HDSPe AIO Pro is based on the reference processors AK5572 and AK4490 derived from the high-end AD/DA converter ADI-2 Pro. The analog input range also uses the circuit design of the ADI-2 Pro (+24 / +19 / +13 / +4 dBu). In addition, RME has enhanced the outputs with additional reference levels (balanced: +24 / +19 / +13 / +4 dBu; unbalanced: +19 / +13 / +4 / -2 dBu) which allows even more versatile integration into audio systems. The HDSPe AIO Pro features a dedicated attenuator in the output section, resulting in an increased signal-to-noise ratio and a lower output impedance at low reference levels.
      With the SteadyClock FS, the HDSPe AIO Pro features the latest clock and jitter rejection technology from RME. Based on a femtosecond clock SteadyClock FS reduces the intrinsic jitter when converting from and to analog over all digital formats to a new all-time low.
      A further highlight of the HDSPe AIO Pro is the newly developed, powerful and extremely transparent headphone output. Thanks to mute relay including switchable output levels, there is no unwanted crackling noise at the headphone output and the analog XLR and RCA outputs when switching on the computer.
      The HDSPe AIO Pro PCI Express audio interface card will be available from September 2020.
      The MSRP excl. VAT is 587.36 Euro.
      www.rme-audio.com
       
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.