Jump to content
Annons

Pluggbloggen uppdaterad: Mina nuvarande favoriter


Jon Rinneby

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Huh! Vinyl Strip hade en del saker jag inte var väldigt imponerad av i YouTube-videosarna de länkade till, och brusgeneratorn var verkligen inte bra, men disten i den verkar grymt intressant! Tidigare har jag använt Grungealizer i Nuendo en hel del, men dumpade den när ljud-motorn gick upp kraftigt i kvalitet men Grungealizern stod still. Känns som den här möjligtvis skulle kunna fylla det hålet :-)

Dra ner demon och testa, har själv inte lekt med disten så mycket än 🙂 Grungealizer minns jag mycket väl, hade till kobajs sx2!

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag vill egentligen bara få soundet att låta lite mindre digitalt och cleant..

Till alla bra tips ovan, kolla även Waves Redd-17 på masterutgången, med "Drive" knappen på 0, och mixa nivå efter mätarna på pluggen. Mjukar upp och rundar av underskattat fint, tycker jag. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är ute efter att "runda av" digitala kanter så skulle jag snarare rekommendera DISTO, eller SATIN/VTM. Vinyl Strip är mer som ett konstprojekt 🙂

Om du inte ska gå all-in-retro så att säga.

/Jon

Precis, Vinyl Strip kan säkert vara cool som effekt då och då.

Det lutar mer och mer åt Satin.

Till alla bra tips ovan, kolla även Waves Redd-17 på masterutgången, med "Drive" knappen på 0, och mixa nivå efter mätarna på pluggen. Mjukar upp och rundar av underskattat fint, tycker jag.

Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har inte testat och får nog inte möjlighet i det närmaste heller tyvärr.

Men är ändå nyfiken på om du eller någon har testat och/eller jämfört Sly-fi's Deflector och Sknote's Disto?

Japp, jag har båda. De är väldigt olika skulle jag säga. Deflector är ingen distressor som så, utan mer inspirerad av en. Medan Disto är mer "klassisk" i både utförande och utseende, med inspiration från Fatso. Jag skulle nog säga att Disto är mer mångsidig, men att Deflector har ett väldigt unikt sound som e fantastiskt bra på sitt sätt. De kompletterar varandra bra. Skulle jag välja en hade det varit Disto pga dess mångsidighet och pris.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, intressant.

Har UADs Fatso och Kush's UBK + Pusher och är någonstans i stadiet: "hmm jag vill nog ha en annan kompressor här" och hör lite skillnad. Baby-steps 🙂

Men 29 dollar ligger annars bra till för att stilla köpbegäret ....

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha, intressant.

Har UADs Fatso och Kush's UBK + Pusher och är någonstans i stadiet: "hmm jag vill nog ha en annan kompressor här" och hör lite skillnad. Baby-steps 🙂

Men 29 dollar ligger annars bra till för att stilla köpbegäret ....

Ja alltså, 29 dollar är ingenting... Kör säger jag.

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är ett chorus vad är det som ger djup? För det är väl ingen efterklangstid väl?

Magi? Nej, skämt och sido. Du kan se det lite som någon slags stereo-breddare för mono-spår i kombo med ett rums-reverb. Vet inte exakt vad som ligger bakom.

Om du vill ha nån fil processad så ere bara o lassa över så kan du få några ljudexempel.

jon (snabel) rinneby.se

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte precis skriva det att den är väldigt lik Roland Dimension D. Bra alternativ till dom som inte kör med UAD

Precis, däremot har UAD "slutat" med sin Dimension D va? Sen vet jag inte om UAD saknar en mixratt? Var länge sen jag testade den.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag plöjde igenom alla Dimension D-pluggar jag hittade för något år sedan för att jag var för snål för att köpa UAD-pluggen. Men jag måste säga att ingen av de andra låter som UAD Dimension D. Vilken som kommer närmst originalet har jag inte den blekaste om, men för min smak var UAD-versionen den bästa, så det blev att köpa den ändå. Tur att jag hann köpa den (och Space Echo) innan deras licensavtal med Roland löpte ut.

De andra är bra de också, men låter annorlunda. Vilken som är bäst är tycke och smak.

Men ja, UAD-pluggen saknar mixratt, så där har DDD ett plus. Det är ju en effekt som man gärna sätter på en bus, men i moderna mixsammanhang är det ju lika vanligt att köra den som en insert.

Ett hett tips är att köra den på reverb! Kan funka förvånansvärt bra på bas med i rätt sammanhang.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men jag måste säga att ingen av de andra låter som UAD Dimension D.

Precis och har man haft den kommer onekligen att jämföra med den och tycka att ingen är lika bra.

Ett hett tips är att köra den på reverb! Kan funka förvånansvärt bra på bas med i rätt sammanhang.

Just det som jag använde den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vafalls?! 😳

Har Roland försvunnit från UAD? Jahopp, ja jag såg den nu. Mer än vad jag visste. Sicket skit! Tur att jag hade alla Roland. Både Dimension D och RE-201 Space Echo är mina favoriter. Brukar sätta en Dimension D efter Delayet Roland RE-201 Space Echo. Blir snyggt flummigt delay på det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt att licensavtalet var tidsbegränsat.

Nä det är helt normalt och vettigt att sätta en tidsgräns på sådana avtal. Vem vet hur marknaden ser ut om tio år och vad man vill göra med sina varumärken? Uppenbarligen hade Roland andra planer efter som de valt att inte förnya avtalet.

Men jag gissar att UA skulle ha möjlighet att använda koden om de vill, bara inte under Rolands namn. Beror ju lite på hur avtalet ser ut.

Det enda jag vet är att deras delay/mod-avdelning är skrämmande tom just nu, så nånting måste de nog ha planerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

På grund av pluggtorka de senaste veckorna tar jag tillfället i akt och uppdaterar bloggen med mina nuvarande favoriter. En i varje kategori samt ett gratisalternativ.

http://bloggar.m3.id...ande-favoriter/

mvh Jon

Hittade några pluggar som jag helt klart ska testa där, tack! Om de funkar i w10...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall jag göra, laddar ner gratisalternativen nu. Du har fel på länken till Loudmax förresten, som skall vara http://loudmax.blogspot.se/

Även länken till Klanghelm saknades... http://www.klanghelm.com/IVGI.php

Och här är länken till Voxengo Stereo Touch - http://www.voxengo.com/product/stereotouch/

Redigerat av Hellpig
Add more missing stuff
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

"Det finns många knep för att skapa en tredimensionell ljudbild när du mixar. Ett av dem är väldigt enkelt och heter Sknote DDD Dimension Chorus."

Pluggbloggen är uppdaterad: http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/sknote-ddd-mixa-i-tre-dimensioner/

mvh Jon

Demon låter väldigt trevlig. Men vad är det den gör som tex lexicon pcm chorus inte gör? Eller cubase/steinberg studio chorus?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...