Jump to content
Annons

Pluggbloggen uppdaterad: Mina nuvarande favoriter


Jon Rinneby

Recommended Posts

Waves CLA-76 kostar $249 om man handlar direkt från Waves. Kring $215 om du handlar från nätåterförsäljare som pluginsdiscounts.com

Tänkte på den bundlen http://www.waves.com/bundles/cla-classic-compressors#intro-to-the-cla-classic-compressors Klanghelm Mjuc har ju ändå tre lägen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

VST3 fonkade inte i Sonar Platinum och win 8.1. Men VST2 däremot.

Tja.. jag vet faktiskt inte vad som är bra eller dåligt med den. Har dock bara testa på hela trumpaketet lite grann men måste fundera lite mer men tror ändå man kan ha en viss användning för den... tror jag.

😕🙂

Testa o styr över den, så de distar lite på virvel och baskagge 🙂

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ju ut att finnas alternativ! Tack för tipsen.

Om du endast ser till ljudkvalité och struntar i priset, hur står sig då exempelvis DDMF-strippen mot Softubes Classic Channel?

Har du testat denna?

http://www.softube.c...x.php?id=arange

Det kan jag tyvärr inte uttala mig om. Men det är å andra sidan som att jämföra två helt olika (riktiga) mixerbord. Det ena soundet kanske passar mig, det andra dig? 🙂 Men uppdatera mig gärna om du testar.

Personligen gillar jag att bygga egna kanalstrippar och använder just nu Slate Virtual Mix Rack till det. Och varierar efter behov.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte på den bundlen http://www.waves.com...sic-compressors Klanghelm Mjuc har ju ändå tre lägen 🙂

Det där är faktiskt sinnessjukt dyrt.

En liten parentes om MJUC, som för övrigt är en av mina favoritkompressorer. Ofta behöver mätaren knappt röra sig, för att uppnå önskad kompression, och inte studsa runt, som man kanske är "van vid" på andra pluggar.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ser ju ut att finnas alternativ! Tack för tipsen.

Om du endast ser till ljudkvalité och struntar i priset, hur står sig då exempelvis DDMF-strippen mot Softubes Classic Channel?

Har du testat denna?

http://www.softube.c...x.php?id=arange

Om man vill ha en go-to-strip så är DDMF mest lämpad av dem. Classic channel har ju Pultec-stil på EQn vilket är trevligt men kanske inte något man vill använda på alla spår. Däremot föredrar jag kompressorn i den bättre. När det gäller ljudkvalité skulle jag nog säga att EQn låter snäppet bättre på DDMF och kompressorn bättre på Classic Channel. Men jag har inte jämfört dem sida vid sida så det är enbart baserat på minnet av mina upplevelser. 🙂

Lindell Audios strip tycker jag ärligt talat var något av ett skämt. Drar massor med CPU och låter inte i närheten av hårdvaran. Och personligen tycker jag inte den låter särskilt bra oavsett.

Trident A-Range är en kul EQ! Jag gillar den skarpt. Men känns inte direkt som en go-to för mig. Skulle säkert kunna vara det för andra dock!

Är du ute efter en välljudande och mångsidig EQ som inte är så processorhungrig (som Acusticas) så rekommenderar jag att ta en titt på The Hoser XT.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha en go-to-strip så är DDMF mest lämpad av dem. Classic channel har ju Pultec-stil på EQn vilket är trevligt men kanske inte något man vill använda på alla spår. Däremot föredrar jag kompressorn i den bättre. När det gäller ljudkvalité skulle jag nog säga att EQn låter snäppet bättre på DDMF och kompressorn bättre på Classic Channel. Men jag har inte jämfört dem sida vid sida så det är enbart baserat på minnet av mina upplevelser. 🙂

Lindell Audios strip tycker jag ärligt talat var något av ett skämt. Drar massor med CPU och låter inte i närheten av hårdvaran. Och personligen tycker jag inte den låter särskilt bra oavsett.

Trident A-Range är en kul EQ! Jag gillar den skarpt. Men känns inte direkt som en go-to för mig. Skulle säkert kunna vara det för andra dock!

Är du ute efter en välljudande och mångsidig EQ som inte är så processorhungrig (som Acusticas) så rekommenderar jag att ta en titt på The Hoser XT.

Hosern och DDMF-strippen är helt klart intressanta!

Någon som provat dessa?

http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/effects/vintage-compressors/

http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/effects/premium-tube-series/

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man vill ha en go-to-strip så är DDMF mest lämpad av dem. Classic channel har ju Pultec-stil på EQn vilket är trevligt men kanske inte något man vill använda på alla spår. Däremot föredrar jag kompressorn i den bättre. När det gäller ljudkvalité skulle jag nog säga att EQn låter snäppet bättre på DDMF och kompressorn bättre på Classic Channel. Men jag har inte jämfört dem sida vid sida så det är enbart baserat på minnet av mina upplevelser. 🙂

Lindell Audios strip tycker jag ärligt talat var något av ett skämt. Drar massor med CPU och låter inte i närheten av hårdvaran. Och personligen tycker jag inte den låter särskilt bra oavsett.

Trident A-Range är en kul EQ! Jag gillar den skarpt. Men känns inte direkt som en go-to för mig. Skulle säkert kunna vara det för andra dock!

Är du ute efter en välljudande och mångsidig EQ som inte är så processorhungrig (som Acusticas) så rekommenderar jag att ta en titt på The Hoser XT.

yes The Hoser XT är en riktigt fet EQ, men slutade använda den pga bugg vid export, la till nåt klickljud i början. Blev aldrig nån uppdatering, men kanske har kommit nu?

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är faktiskt sinnessjukt dyrt.

En liten parentes om MJUC, som för övrigt är en av mina favoritkompressorer. Ofta behöver mätaren knappt röra sig, för att uppnå önskad kompression, och inte studsa runt, som man kanske är "van vid" på andra pluggar.

/Jon

Undrar om det är en medveten feature, eller bara att den är felkalibrerad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vintage compressors har jag testat och är inte särskilt imponerad av dem. Inte nog med att de låter väldigt långt ifrån kompressorerna de är modellerade på, men VC2A har faktiskt inte låtit bra på något jag satt den på. De andra två är lite bättre. Men jag tycker IK Multimedia har mer att komma med isåfall.

Jag har testat Vari Comp också och den gillade jag däremot! I jämförelse med UAD Manley Vari Mu låter den ganska platt och livlös, men den gör ändå helt klart sitt jobb bra! Dessutom ingår den väl i Komplete bland en massa andra godsaker för en billig peng.

Link to comment
Dela på andra sajter

yes The Hoser XT är en riktigt fet EQ, men slutade använda den pga bugg vid export, la till nåt klickljud i början. Blev aldrig nån uppdatering, men kanske har kommit nu?

Det har jag faktiskt inte koll på. Jag har bara testat den och blev imponerad av hur pass välljudande den är. Själv har jag inte direkt någon användning för den då jag har UAD-pluggar jag gillar mer, men brukar rekommendera den till de som eftersöker en prisvärd EQ. Vore bra att veta om buggen är fixad så jag inte gör folk en björntjänst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vintage compressors har jag testat och är inte särskilt imponerad av dem. Inte nog med att de låter väldigt långt ifrån kompressorerna de är modellerade på, men VC2A har faktiskt inte låtit bra på något jag satt den på. De andra två är lite bättre. Men jag tycker IK Multimedia har mer att komma med isåfall.

Jag har testat Vari Comp också och den gillade jag däremot! I jämförelse med UAD Manley Vari Mu låter den ganska platt och livlös, men den gör ändå helt klart sitt jobb bra! Dessutom ingår den väl i Komplete bland en massa andra godsaker för en billig peng.

Åfan, för min del behöver dom dock inte låta som originalen, men dom ska låta bra! IK har jag inte använt på länge, har T-Racks liggandes någonstans, jag har för mig att jag inte var så nöjd med det paketet.

Jepp. Jag har testat alla kompressorerna och de håller god kvalitet. Jag gillar framförallt VC-160.

Kul! Har du andra liknande pluggar att jämföra med?

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att IK Multimedia gör bra och prisvärda prylar också. Gillar deras 1176 som heter Black 76.

Appropå vara trogen originalen håller jag också med Rainydays. Ingen av NI's kompressorer kommer särskilt nära. Men jag tycker t ex VC160 står sig bra på egen hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes! och jag har skrivit om den tidigare, men inlägget verkar bortplockat, var på studios gamla bloggportal. Hur som helst är den kanon. Vilka andra rullbandsemuleringar har du testat?

Kul!

Jag är helt grön på rullbandsområdet. Jag har testat Ferric TDS och lite andra gratisprylar men det är ju inte riktigt samma sak... 😱

Hur står sig Satin mot Slates VTM? VTM verkar ju vara mångas favorit. Jag förutsätter att du har provat VTM, hehe! ☺️

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Funderade på ytterligare en kategori för dina favorit-listor, med tanke på de senaste diskussionerna om pris. En "Mycket billig"-kategori, med pluggar som kostar under t ex 50US$. Gärna med referenser till vilka dyra pluggar respektive plugg kan tänkas vara ett alternativ till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul!

Jag är helt grön på rullbandsområdet. Jag har testat Ferric TDS och lite andra gratisprylar men det är ju inte riktigt samma sak... 😱

Hur står sig Satin mot Slates VTM? VTM verkar ju vara mångas favorit. Jag förutsätter att du har provat VTM, hehe! ☺️

De e ganska olika. Satin har långt fler inställningsmöjligtheter, på gott och ont. Skulle jag våga mig någon form av ljudanalys, så skulle jag säga att VTM låter lite tjockare, och Satin tydligare. I alla fall i sina standardutföranden.

VTM är enklare, om du vill jobba snabbt. Båda är bra.

mvh Jon

Funderade på ytterligare en kategori för dina favorit-listor, med tanke på de senaste diskussionerna om pris. En "Mycket billig"-kategori, med pluggar som kostar under t ex 50US$. Gärna med referenser till vilka dyra pluggar respektive plugg kan tänkas vara ett alternativ till.

Ja det är mycket man vill ha är i livet 🙂 Men mellan gratispluggarna och de dyra tror jag du gör bäst i att botanisera själv!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

De e ganska olika. Satin har långt fler inställningsmöjligtheter, på gott och ont. Skulle jag våga mig någon form av ljudanalys, så skulle jag säga att VTM låter lite tjockare, och Satin tydligare. I alla fall i sina standardutföranden.

VTM är enklare, om du vill jobba snabbt. Båda är bra.

mvh Jon

Tack!

Jag vill egentligen bara få soundet att låta lite mindre digitalt och cleant (fyfan vilket uttjatat önskemål..) hur nu det ska gå till? Jag brukade hiva på Masseys TapeHead först på alla kanaler, funkade bra vissa gånger och sämre andra.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jag vill egentligen bara få soundet att låta lite mindre digitalt och cleant (fyfan vilket uttjatat önskemål..) hur nu det ska gå till? Jag brukade hiva på Masseys TapeHead först på alla kanaler, funkade bra vissa gånger och sämre andra.

Skulle råda dig att kika på http://www.sknote.it/Disto.htm som släpptes i går. Kommer en recension på den nästa vecka, men kan redan nu säga att det är detta du letar efter.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Huh! Vinyl Strip hade en del saker jag inte var väldigt imponerad av i YouTube-videosarna de länkade till, och brusgeneratorn var verkligen inte bra, men disten i den verkar grymt intressant! Tidigare har jag använt Grungealizer i Nuendo en hel del, men dumpade den när ljud-motorn gick upp kraftigt i kvalitet men Grungealizern stod still. Känns som den här möjligtvis skulle kunna fylla det hålet :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jaså? Det ska bli intressant läsning!

Jag läste just din test av vinyl-pluggen, det fanns inte så många demos ute dock.

Om du är ute efter att "runda av" digitala kanter så skulle jag snarare rekommendera DISTO, eller SATIN/VTM. Vinyl Strip är mer som ett konstprojekt 🙂

Om du inte ska gå all-in-retro så att säga.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...