Jump to content
Annons

Pluggbloggen uppdaterad: Mina nuvarande favoriter


Jon Rinneby

Recommended Posts

Annons

Har ett litet förslag för denna tråd; I första inlägget så har du en lista där du skriver upp din absoluta favorit inom olika områden. T ex kanalstrip, masterbuss-kompressor, limiter, reverb o s v?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Har ett litet förslag för denna tråd; I första inlägget så har du en lista där du skriver upp din absoluta favorit inom olika områden. T ex kanalstrip, masterbuss-kompressor, limiter, reverb o s v?

Bra tips! Tack.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Pluggbloggen uppdaterad: En gratis mastringskompressor:

http://bloggar.m3.idg.se/pluggar/infinity-en-gratis-mastringskompressor/

mvh Jon Rinneby

Har provkört den litegrann nu ikväll och tycker den gör ett gött jobb! 🙂 Funderar lite på dock om det är meningen att det ska vara några sekunder latency när man startar? Det är bara så när jag startar, men inte när jag stoppar.. Kanske något med Cubase Essential 5 🙂 .. Kanske bara något tillfälligt jox..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provkört den litegrann nu ikväll och tycker den gör ett gött jobb! 🙂 Funderar lite på dock om det är meningen att det ska vara några sekunder latency när man startar? Det är bara så när jag startar, men inte när jag stoppar.. Kanske något med Cubase Essential 5 🙂 .. Kanske bara något tillfälligt jox..

Inget jag råkat ut för, låter som nåt med Cubase faktiskt?

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en intressant serie för många!

Har två förslag och en fråga;

1. Ihop med lite sökordsoptimering (och eventuellt översättning på engelska) tror jag du skulle kunna få bra mycket fler besökare ifall du i fallet med gratispluggar gjorde lite jämförelser med kommersiella pluggar. Behöver inte vara något djuplodande, men något i stil med "jag gillar (den kommersiella) pluggen XX mycket, men ett gratis-alternativ som ger samma resultat är YY".

2. Ange plattformsstöd och 32/64 bit-kompabilitet direkt i bloggen.

3. Hittar inte var en bläddrar bland äldre inlägg än de 5 senaste??

Link to comment
Dela på andra sajter

Säkert en intressant serie för många!

Har två förslag och en fråga;

1. Ihop med lite sökordsoptimering (och eventuellt översättning på engelska) tror jag du skulle kunna få bra mycket fler besökare ifall du i fallet med gratispluggar gjorde lite jämförelser med kommersiella pluggar. Behöver inte vara något djuplodande, men något i stil med "jag gillar (den kommersiella) pluggen XX mycket, men ett gratis-alternativ som ger samma resultat är YY".

2. Ange plattformsstöd och 32/64 bit-kompabilitet direkt i bloggen.

3. Hittar inte var en bläddrar bland äldre inlägg än de 5 senaste??

Tack för din feedback, det uppskattas.

1. Absolut, jag håller med. Däremot har jag inte tid att översätta till engelska. Det finns dessutom en uppsjö andra bra bloggar på engelska redan med en enkel googlesökning. Jag väljer att nischa mig på svenska, i alla fall i dagsläget. Gällande sökoptimeringen är detta något som m3 sköter, det kan jag inte påverka, såvitt jag vet?

2. Jo det brukar jag göra i mina utförliga pluggrecensioner, "gratispluggarna" är mer tänkt som "snabba tips" och verkar något intressant där så får man klicka vidare själv och efterforska lite.

3. Nä det är kasst, och har varit på m3 om detta.

mvh Jon Rinneby

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Något apropå opto-kompressorer , LA-2A (lite off topic).

Funderar på release tiden i steg 2

"0.06 seconds for 50% release; 0.5 to 5 seconds for complete release"

program dependent, more compression - longer release.

Är det här bara till nackdel eller är det något som jobbar till ens fördel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Något apropå opto-kompressorer , LA-2A (lite off topic).

Funderar på release tiden i steg 2

"0.06 seconds for 50% release; 0.5 to 5 seconds for complete release"

program dependent, more compression - longer release.

Är det här bara till nackdel eller är det något som jobbar till ens fördel?

Nackdel vet jag inte direkt... Rätta mig gärna om jag har fel:

En La2a ändrar ration beroende på material. Attacken är så vitt jag vet fixerad vid 10ms medan releasen varierar som du beskriver och tar mellan 1 till 15 sekunder innan ursprungssignalen är tillbaka till 100%. Tajmingen av releasen är alltså helt beroende av styrkan på den inkommande signalen = Ju mer kompression, ju längre release. Och det är just detta som ger den unika karaktären, vilket många av oss gillar.

Så nackdel? Nja, det vet jag inte direkt. Sen vet jag inte heller om jag svarade på din fråga 🙂

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer kompression, ju längre release.

tar mellan 1 till 15 sekunder innan ursprungssignalen är tillbaka till 100%

Tack för svaret! 🙂

Precis, vad jag funderar på är konsekvenserna av detta.

Delar upp detta i två delar, egentligen är de kopplade.

1. Ju mer kompression, ju längre release.

Det positiva med detta är att den går tillbaka med "samma antal dB/sekund" oavsett hur mycket den komprimerar - vilket borde innebär mindre pumpning, hörbara defekter från releasen.

2. tar mellan 1 till 15 sekunder innan ursprungssignalen är tillbaka till 100%. Detta låter som en klar nackdel. Högre kompression innebär att det tar längre tid innan releasen kickar in, och man har kortare tid på sig att nå full release före nästa peak kommer.

Min tolkning, tala gärna om, om jag är ute och cyklar.

Hur kan det funka med så lång release?

Vad funkar det på för ljudkällor och varför?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bloggen är uppdaterad med Bx_opto Pedal - Komprimera mera:

http://bloggar.m3.id...omprimera-mera/

mvh Jon

Tack för tipset! Dock fungerade inte gratisvouchern som du skickade med, däremot så fungerar den via KVR. Bara att Googla sig fram så fungerar det 🙂

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack för svaret! 🙂

Precis, vad jag funderar på är konsekvenserna av detta.

Delar upp detta i två delar, egentligen är de kopplade.

1. Ju mer kompression, ju längre release.

Det positiva med detta är att den går tillbaka med "samma antal dB/sekund" oavsett hur mycket den komprimerar - vilket borde innebär mindre pumpning, hörbara defekter från releasen.

2. tar mellan 1 till 15 sekunder innan ursprungssignalen är tillbaka till 100%. Detta låter som en klar nackdel. Högre kompression innebär att det tar längre tid innan releasen kickar in, och man har kortare tid på sig att nå full release före nästa peak kommer.

Min tolkning, tala gärna om, om jag är ute och cyklar.

Hur kan det funka med så lång release?

Vad funkar det på för ljudkällor och varför?

Kanske hittar du ditt svar här, det är inte helt okomplicerat att förklara.

https://www.gearslut...w-do-i-use.html

http://www.sweetwate...al-compressors/

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Betalade dem dig eller? Det enda du gör är reklam för dem och inget om någon plugg vad som gör de intressant etc i tester.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...